نوا محاجر

نوا محاجر

شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

حرکات اصلاحی پای چابقی در کودکان

حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان



پای پرانتزی در کودکان

حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان

 

حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان می‌تواند به بهبود وضعیت پاهای کودکان کمک کند و از مشکلات بیشتر جلوگیری نماید. در این مقاله از ، به بررسی تمرینات و روش‌های موثر برای اصلاح این وضعیت خواهیم پرداخت. با انجام منظم این حرکات، کودکان می‌توانند بهبود قابل توجهی در وضعیت پاهای خود مشاهده کنند.

ژنو واروم یا پای پرانتزی عارضه‌ای است که در آن پاها به سمت بیرون خم می‌شوند و به همین دلیل هنگام ایستادن، زانوهای فرد از هم فاصله می‌گیرند. این عارضه در کودکان خردسال بسیار رایج است و بخشی از روند رشد آنان محسوب می‌شود. پای پرانتزی در کودکان بیشتر در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی دیده می‌شود. در اکثر موارد، پای پرانتزی نیازی به درمان ندارد و تا سن ۲ تا ۴ سالگی کودک برطرف می‌گردد. پرانتزی بودن پاها باعث بروز درد نمی‌شود و بر روی توانایی راه‌رفتن کودک تأثیری نمی‌گذارد.

 

چه زمان باید برای درمان پای پرانتزی کودک به پزشک مراجعه نمود؟

هیچ زمان دقیقی برای مراجعه به پزشک برای درمان ژنو واروم وجود ندارد؛ اما به کمک نشانه‌های زیر می‌توان متوجه شد که چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود:

- ادامه‌ داشتن ژنو واروم بعد از ۲۴ ماهگی

- پیشرفت واروس زانو بعد از ۱۸ ماهگی

- پرانتزی بودن پاها فقط در ناحیه استخوان ساق پا

- داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به زانوی پرانتزی

- تغییر شکل نامتقارن پاها

- در چارت رشد، قد کودک از ۲۵ درصد جامعه آماری معمول، کوتاه‌تر باشد

- دیر راه‌ افتادن

 

به طور معمول در بیش از ۹۵٪ موارد، پای پرانتزی بعد از ۶ ماهگی نوزاد بهبود پیدا می‌کند و بعد از یک‌سالگی به طور کامل درمان می‌شود. اما در صورتی که در این بازه زمانی بیماری بهبود پیدا نکرد، باید برای بررسی‌های بیشتر به متخصص ارتوپد کودکان مراجعه نمایید.

 

حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

درمان پای پرانتزی در کودکان

 

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

برای درمان پای پرانتزی در کودکان، روش‌های متعددی بدون نیاز به جراحی وجود دارند که می‌توانند به عنوان درمان‌های مؤثر و قطعی مورد استفاده قرار گیرند. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

- فیزیوتراپی زانوی پرانتزی

- مصرف مکمل‌های دارویی

- استفاده از بریس‌ها

- انجام حرکات اصلاحی

 

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

 

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی در کودکان بسیار متنوع هستند. در ادامه به برخی از بهترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

تمرین تقویت مچ پا

برای تقویت مچ پای کودک، می‌توانید به او بگویید که تا ده شماره روی پنجه‌های خود بایستد. اگر کودک برای حفظ تعادل مشکل دارد، می‌توانید این کار را با کمک دیوار، میز یا حتی با گرفتن دست‌های او انجام دهید. این تمرین باید چندین بار در روز در ست‌های چندتایی انجام شود.

 

بشین پاشو

از راحت‌ترین و بهترین حرکات اصلاحی می‌توان به این مورد اشاره کرد که کودکان نیز به آن علاقه دارند. این حرکت ساده عضلات پاهای کودک را تقویت می‌کند. اگر کودک در نشستن مشکل دارد، می‌توانید با استفاده از یک صندلی انجام این حرکت را برای او آسان‌تر کنید. صندلی کوتاه‌تر باعث می‌شود که کودک تلاش بیشتری برای حرکت دادن عضلات پاهای خود داشته باشد.

 

بالا آوردن پا

این تمرین نسبت به حرکات دیگر برای کودکان ساده‌تر است. برای انجام آن کودک باید رو به پهلو دراز بکشد و بدن خود را کاملاً روی زمین قرار دهد. سپس پای چپ خود را تا جایی که می‌تواند بالا بیاورد. به او کمک کنید تا بالاتنه خود را ثابت نگه دارد. سپس پنج تا ده ثانیه در این موقعیت باقی بمانید. برای تأثیرگذاری بیشتر، بهتر است این حرکت را در دو ست ده‌تایی برای هر دو پا انجام دهید.

 

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان

 

اسکوات

این حرکت شبیه به بشین پاشو است، با این تفاوت که دیگر صندلی وجود ندارد و کودک باید حالت نشستن را تکرار کند. سعی کنید در طول روز دو یا سه ست ده‌تایی را با فرزند خود تمرین کنید.

 

استپ آپ

برای انجام این حرکت، کودک را مقابل یک پله قرار دهید. از او بخواهید که یک پای خود را روی پله قرار داده و پای دیگر را به سمت عقب بکشد. سپس این پا را سر جای خود قرار داده و همین حرکت را با پای دیگر تکرار کند. با انجام دادن این حرکت تا بیست مرتبه می‌توانید تأثیر آن را مشاهده کنید.

 

تمرین کگل

این تمرین زمانی مؤثر است که دلیل پرانتزی شدن پای کودک ضعف عضلات لگن باشد. برای انجام آن از کودک بخواهید به پشت دراز بکشد، زانوهای خود را خم کند و با سفت و منقبض کردن عضلات کمر، باسن خود را از زمین بلند کند. باسن باید تا جایی بلند شود که سینه، سر و زانوها در یک راستا قرار بگیرند. این تمرین برای کودک ممکن است سخت باشد، بنابراین کافی است که فقط چند ثانیه در این حالت باقی بماند. با تکرار آن در ده یا بیست مرتبه می‌توان تأثیرات این تمرین را مشاهده کرد. در صورت سخت بودن انجام آن، باید به کودک کمک کنید.

 

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

 

آیا حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان مؤثر است؟

با توجه به روش‌های متعدد برای اصلاح و درمان پای پرانتزی در کودکان، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی در کودکان تأثیرگذار هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، حرکات اصلاحی می‌توانند به اصلاح فرم پاها کمک زیادی کنند، به شرطی که تمرینات و حرکات انتخابی مناسب باشند.

 

ترکیب حرکات اصلاحی با روش‌های دیگر

همچنین، در کنار حرکات اصلاحی پای پرانتزی در کودکان، باید با نظارت پزشک روش‌های درمانی دیگر را نیز امتحان کنید. حرکات اصلاحی به تنهایی نمی‌توانند معجزه کنند و تنها زمانی مفید هستند که با روش‌های درمانی دیگر ترکیب شوند.

 

جمع‌بندی:

اگر کودکتان از ژنو واروم رنج می‌برد و قصد درمان او را دارید، بهتر است به یک متخصص ارتوپد کودکان مراجعه نمایید. متخصص ارتوپد کودکان در این زمینه تخصص کافی دارد و می‌تواند یک برنامه درمانی کامل برای اصلاح فرم پاهای فرزندتان ارائه دهد و کمک کند تا کودک به طور کامل درمان شود. بنابراین، برای اطمینان از نتیجه‌بخش بودن روند درمان، توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر به این متخصصین مراجعه کنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی

 

نوا محاجر
نوا محاجر شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋