نوا محاجر

نوا محاجر

شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

احادیث ائمه درباره خمس: گنجینه معارف و رهنمودها

احادیث ائمه درباره خمس: گنجینه‌ای از آموزه‌ها و رهنمودها



حدیث هایی از ائمه درمورد خمس

احادیث ائمه درباره خمس: گنجینه‌ای از آموزه‌ها و رهنمودها

 

در این مقاله از ، چندین احادیث از ائمه درباره خمس آورده ایم. خمس، یکی از فروع دین است و یکی از واجبات مالی در دین اسلام است که از اهمیت ویژه‌ای در ترویج عدالت اجتماعی، حمایت از مستضعفان و تقویت بنیان‌های مذهب شیعه برخوردار است. درک عمیق‌تر این فریضه و ابعاد مختلف آن، مستلزم مراجعه به احادیث ائمه معصومین (ع) به عنوان چراغ‌های هدایت و منابع اصیل معارف اسلامی است.

خمس یکی از فروع دین و واجبات مالی در اسلام است که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در آموزه‌های دینی دارد. ائمه معصومین (ع) به عنوان چراغ‌های هدایت و مفسران راستین قرآن کریم، احادیث و روایات فراوانی را در مورد خمس بیان کرده‌اند که در آنها به ابعاد مختلف این فریضه الهی، از جمله وجوب، مصادیق، نحوه پرداخت و برکات آن پرداخته شده است.

 

خمس در احادیث ائمه :

در این مقاله، به منظور ارائه تصویری جامع و کامل از احادیث ائمه درباره خمس، به بررسی دسته‌بندی‌ها و موضوعات مختلف این احادیث می‌پردازیم:

 

آیه 41 سوره ی انفال به موضوع خمس پرداخته و آن را از نشانه‌های ایمان شمرده است:

« وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یوْمَ الْفُرْقانِ »

(و بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید)

 

در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَأَنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را می‌رساند.

 

شأن نزول آیه جایگاه برجسته ی خمس را بهتر مشخص می‌کند، زیرا این آیه خطاب به مجاهدان جنگ بدر است و ایمان واقعی آنها را مشروط به پرداخت خمس معرفی می‌کند.

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

« إيّاكُم والغُلولَ؛ الرّجُلُ يَنْكَحُ المَرأةَ، أو يَركَبُ الدّابّةَ قَبلَ أنْ تُخَمَّسَ. »

از خيانت كردن در غنايم بپرهيزيد؛ اگر پيش از خارج كردن خمسِ غنيمت ، مردى با زنى [از اسيران جنگى] درآميزد يا مَركبى [از غنايم] را سوار شود، آن خيانت در غنايم است.

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

« إنَّهُ لَيسَ لي مِن هذا الفَيْءِ شَيْءٌ ولا هذا ـ وأشارَ إلى وَبْرَةٍ مِن سَنامِ بَعيرٍ ـ إلاّ الخُمْسَ، والخُمْسُ مَرْدودٌ عليكُم، فأدُّوا الخَيْطَ والمِخْيَطَ. »

نه از اين غنيمت [جنگى] و نه از اين كُرك كوهان شتر، چيزى جز خُمس، از آنِ من نيست و همان خمس هم به شما برگردانده مى شود؛ پس حتى نخ و سوزن [غنيمتى] را هم بدهيد.

 

«مردی به خدمت اميرالمؤمنين (ع) رسيد و عرض کرد: من مالی به دست آورده ام که درباره ی حلال و حرام آن چشم پوشيدم اکنون مي خواهم توبه کنم و مقدار حلال و حرام آن بر من مجهول است و مال حلال با حرام مخلوط گرديده است. اميرالمؤمنين (ع) فرمود: خمس مال خود را خارج کن زيرا خدای عزوجل از آدمی با ادای خمس راضی می شود و باقی مال بر تو حلال خواهد بود. »

 

حدیث هایی از ائمه درباره خمس

حدیث هایی از پیامبر درباره خمس

 

امام باقر و يا امام صادق (ع) فرموده اند: « ان اشد ما فيه الناس يوم القيامه ان يقوم صاحب الخمس فيقول يا رب خمسي و قد طيبنا ذلک لشيعتنا لتطيب ولادتهم و ليزکوا اولادهم. »

 

«سخت ترين و شديدترين حالی که در روز قيامت به مردم دست می دهد آن است که مستحقان برخيزند و بگويند: پروردگارا خمس ما «حق ما را از مديونين بگير» ما خمس را برای شيعيان پاک ساختيم تا مواليد آنان پاک و فرزندان شان حلال و پاکيزه گردد.»

 

يکی از علل تشريع خمس تطهير اموال است در همين زمينه از امام صادق (ع) سؤال شده:

 

« رجل اکتسب مالا من حلال و حرام ثم اراد التوبه من ذلک و لم يتميز له الحلال بعينه من الحرام فقال: يخرج منه الخمس و قد طاب ان الله طهر الأموال بالخمس »

 

«مردی که از راه حلال و حرام مالی به دست آورد، و می خواهد توبه کند ولی حلال و حرام را به طور مشخص نمی شناسد چه کند [و چگونه خود را از حرمت خلاص نمايد] فرمود خمس آن مال را بدهد مالش پاک می شود. خداوند اموال را به وسيله پرداخت خمس تطهير فرموده است»

 

امام رضا عليه السلام می فرمایند :

«اِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحيصُ ذُنُوبِكُمْ وَما تُمَهِّدُونَ لِاَنْفُسَكُمْ لِيَوْمِ فاقَتِكُمْ»

پرداخت خمس كليد روزى شما و مايه از بين رفتن گناهان شما مى‏باشد و چيزى است كه براى روز نياز خودتان (يعنى قيامت) ذخيره می كنيد. (وسائل الشيعة،ج 6، 375)

 

امام رضا عليه السلام فرموده اند:

«… ان اخراجه تمحيص ذنوبکم.»

«اخراج خمس [پرداخت آن] باعث تطهير گناهان شما می باشد.»

 

امام رضا علیه السلام در حدیثی فرمودند: «اِنَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلی دینِنا وَ عَلی عِیالاتِنا وَ عَلی مَوالینا وَ ما نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَری مِنْ اَعْراضِنا مِمَّن نَخافُ سَطْوَتَهُ فَلاتَزووهُ عَنّا وَ لاتَحْرِموا اَنْفُسَکُم دُعاءَنا ما قَدَرْتُم عَلَیهِ، فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم وَ تَمْحیصُ ذُنوبِکُم وَ ما تَمْهِدونَ لاِنْفُسِکُم لِیَومِ فاقَتِکُم.»

 

در حقیقت، خمس، کمکی به ما برای اهداف دینی ما و خانواده‌ها و دوستان ما و وسیله حفظ آبروی ما در برابر آنانی است که از قدرتشان بیم داریم. پس خمس را از ما دریغ ندارید و حتی‌المقدور خویشتن را از دعای ما محروم نسازید؛ چرا که خارج کردن خمس از [سرمایه]، کلید روزی شما و مایه پاک شدن گناهانتان و اندوخته شما برای روز نیازتان در آخرت خواهد بود.

 

نتیجه گیری :

بررسی احادیث ائمه اطهار (ع) در مورد خمس، دریچه‌ای نو به سوی درک عمیق‌تر این فریضه الهی می‌گشاید. تأکیدات فراوان ائمه بر وجوب، مصادیق، مصارف و اخلاص در پرداخت خمس، نشان‌دهنده جایگاه ویژه این واجب در دین مبین اسلام است.

 

گردآوری: بخش مذهبی

 

نوا محاجر
نوا محاجر شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋