نوا محاجر

نوا محاجر

شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

جزیره پنانگ در مالزی: تجربه شادی و آرامش در مروارید شرق



جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, جزیره پنانگ از نمای بالا

جزیره پنانگ از نمای بالا 

 

طبیعت‌گردی در جزیره پنانگ: کشف بهترین جاذبه‌های طبیعی مالزی

سفر به جزیره پنانگ مالزی یک تجربه طبیعت گردی جداب در کنار بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی این کشور است. جذابیت های جزیره پنانگ مالزی به قدری زیاد است که به عنوان مروارید شرق شناخته می شود. در این مطلب از شما را با این جزیره زیبا آشنا می کنیم.

پنانگ یکی از ایالت های کشور مالزی است که به مروارید شرق معرف است .بخش عمده ای از این ایالت روی یک جزیره قرار گرفته است. سفر به جزیره پنانگ ( به انگلیسی : Penang Island ) یک تجربه فرهنگی تاریخی و طبیعت گردی جذاب است.

 

جرج تاون مرکز ایالت پنانگ است که حضور اقوام و ملت های گوناگون در آن باعث شده به عنوان یک شهر بین المللی شناخته شود. این شهر زمانی  مستعمره انگلیسی بوده و در  حال حاضر ساکنین آن را مالزیایی ها ، هندی ها و چینی ها تشکیل می دهند. 

تنوع فرهنگی جرج تاون را میتوانید در آشپزی ، فرهنگ و جاذبه های تاریخی منطقه به وضوح مشاهده نمایید.

 

جزیزه پنانگ فرهنگ ه و ادیان متعددی را در خود جای داده اتس. در جزیره پنانگ علاوه بر سنت های قدیمی اقوام محلی میتوانید سبک زندگی مدرن را هم مشاهده نمایید. رویدادهای هنری ، فستیوال های جذاب ، مراکز خرید و رستوران های بی نظیر از جاذبه های مدرن پنانگ هستند که جذابیت این جزیره را برای گردشگران بیشتر کرده است.

 

اطلاعات ضروری برای سفر به جزیره پنانگ

جرج تاون در منطق هزمانی +8 گرینویچ قرار دارد و 4.5 ساعت از تهران جلوتر است. 

زبان رسمی : مالایی

واحد پول : رینگیت

برق شهری : 240 ولت و50 هرتز. دوشاخه ها و پریزها از نوع G هستند بنابراین برای اتصال وسایل الکترونیکی نیاز به مبدل خواهید داشت. 

کد کشور مالزی:+60

شماره تماس های اضطراری : پلیس و آمبولانس 999 ، آتش نشانی و امداد و نجات 994  ، تماس اضطراری با تمام مراکز با موبایل 112

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, ماه نوامبر تا ژانویه بهترین زمان سفر به جزیره پنانگ

ماه نوامبر تا ژانویه بهترین زمان سفر به جزیره پنانگ

 

بهترین زمان سفر به جزیره پنانگ

این ایالت آب و هوایی استوایی دارد و در مجموع دمای هوای در جزیره پنانگ بالاست ولی آب و هوای جزیزه پنانگ در ماه های اوت ، سپتامبر، اکتبر و نوامبر در مطلوب ترین حالت است.

بارندگی در ماههای مارس ، آوریل ، می ، ژوئن ،اوت ، سپتامبر ، اکتبر ، نوامبر و دسامبر بسیار زیاد است و فرصت زیادی برای گشت و گذار در جزیره نخواهید داشت. 

 

با این که در تمام طول سال میتوانید به این جزیره سفر کنید ولی باید شرایط آب و هوایی را هم در نظر بگیرید. بهترین زمان سفر به پنانگ از نوامبر تا ژانویه است که دمای هوا متعادل تر است و همزمان با برگزاری جشن های سال نو و کریسمس خواهد بود ولی در این موقع سال جمعیت بسیار زیادی به پنانگ سرازیر می شوند.

 

از فوریه تا آویل  اغلب گردشگرانی که برای تعطیلات سال نو به این جزیره سفر کرده بودند ، جزیره را ترک میکنند و پنانگ خلوت تر می شود. این ایام خلوت ترین زمان ممکن برای سفر به پنانگ محسوب می شود و میتوانید در کمال آرامش از جاذبه های جزیره پنانگ دیدن کنید. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, عکس های جزیره پنانگ

عکس های جزیره پنانگ

 

هزینه سفر به جزیره پنانگ

در صورتی که هنگام سفر به جزیره پنانگ در خوابگاه اقامت کنید وبیشتر وعده های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید میانگین هزینه روزانه برای شما حدود 130 – 180 رینگیت خواهد بود. 

 

در صورتی که چادر مسافرتی داشته باشید میتوانید در پارک های عمومی چادر بزنید . هزینه ورودی کمپ ها برای چادر زدن حدودا شبی 5 رینگیت است. 

هزینه اقامت در خوابگاه هاستل های پنانگ شبی 25 – 50 رینگیت است که با توجه به امکانات و موقعیت مکانی خوابگاه میتواند بیشتر هم شود. 

 

هزینه اقامت در اتاق خصوصی خوابگاه شبی 75 رینگیت است. 

هاستل ها معمولا صبحانه و وای فای رایگان ارائه می دهند. این خوابگاه ها آشپزخانه ندارند و نمیتوانید خودتان غذا بپزید.

هزینه اقامت در هتل های ایالت پنانگ با امکاناتی از جمله وای فای ، صبحانه و تهویه مطبوع شبی 75 رینگیت برای اتاق دو تخته است. 

هزینه اقامت در هتل های زنجیره ای مشهور حداقل شبی 200 رینگیت است. 

هزینه اقامت در آپارتمان کامل حدودا شبی 250 رینگیت خواهد بود. 

برای پیدا کردن محل اقامت در ایات پنانگ میتوانید از سایت Airbnb  استفاده کنید. 

 

هزینه غذا در جزیره پنانگ : قیمت غذاهای خیابانی در مالزی حدود 5 – 15 رینگیت است. 

فست فودی ها مانند مک دونالد حدود 14 رینگیت قیمت دارند.

برای خوردن یک وعده غذای محلی در رستوران ها باید حدود 10 – 20 رینگیت بپردازید که این هزینه برای غذاهای غربی بیشتر است. 

 

هزینه یک وعده غذای خوب در رستوران های میان رده حدودا 25 رینگیت است. 

هزینه خرید مواد غذایی برای آشپزی ، هفته ای 90 – 150 رینگیت است. برای کاهش هزینه ها بهتر است محصولات غذایی محلی را تهیه کنید ، خوراکی های وارداتی مسلما قیمت بسیار بالاتری دارند. 

 

هزینه حمل و نقل عموملی در جزیره پنانگ : در مالزی ، تاکسی وسیله گران قیمتی محسوب می شود چرا که تاکسی ها دربست هستند و باید هزینه 4 نفر را پرداخت کنید مگر این که یک همسفر داشته باشید . حتما قبل از سوار شدن به تاکسی ، بر سر قیمت با راننده به توافق برسید. 

برای سفر با اتوبوس می توانید ساعتی 5 – 15 رینگیت هزینه نمایید.

 

هزینه فعالیت های تفریحی در جزیره پنانگ : اغلب جاذبه های گردشگری در مالزی ارزان هستند به جز فعالیت های غواصی که حدود 250 – 300 رینگیت هزینه دارند.

تورهای رودگردی در مالزی 200 رینگیت و ورودی اغلب پارک های ملی حدود 20 رینگیت است. 

 

جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ

در ادامه مقاله برخی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ را به شما معرفی می نماییم. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, عکس های خانه تاریخی Yeap Chor Ee

عکس های خانه تاریخی Yeap Chor Ee 

 

خانه تاریخی Yeap Chor Ee

خانه تاریخی Yeap Chor Ee در قرن 19 میلادی ساخته شده است و در حال حاضر تبدیل به یکی از موزه های پنانگ شده است که توسط بازماندگان این خانواده اداره می شود.  در این خانه تاریخی میتوانید تلاش های مهاجران چینی در مالزی را ببینید.  این خانه بخشی از موزه و رستوران Sir است و به مناسبت گرامیداشت صد و چهلمین سالگرد تولد Yeap Chor Ee افتتاح گردید. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ,معبد Kek Lok Si  در جزیره پنانگ

معبد Kek Lok Si  در جزیره پنانگ

 

معبد Kek Lok Si

معبد Kek Lok Si بزرگترین معبد بودایی در جنوب شرق آسیا است  که یکی از چشم گیرترین مناطق دیدنی ایالت پنانگ است و گرافیت های روی دیوار آن یکی از جذاب ترین بخش های آن محسوب می شود. فرهنگ تیپیکال چینی در این معبد بسیار جلب توجه می کند. این معبد همزمان با سال نوی چینی با نورپردازی های زیبا ، فانوس ها و تزئینات کاغذی دیدنی تزئین می شود. این معبد وقف بودا شده و بر فراز تپه ای بلند قرار گرفته است که مسیر آن را میتوانید از طریق پله ها بالا بروید. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, تپه پنانگ بالاترین نقطه در جزیره

تپه پنانگ بالاترین نقطه در جزیره 

 

تپه پنانگ Penang Hill

بالاترین نقطه در جزیره پنانگ به نام تپه پنانگ Penang Hill شناخته می شود که در منطقه Air Itam با فاصله 6 کیلومتری از شهر قرار گرفته است . ارتفاع این تپه حدود 823 متر است و در شمال جزیره واقع شده است. مناظر زیبا ، چشم انداز بی نظیر از جرج تاون و پل پنانگ و آب و هوای پاک و خنک تر از شهر و آثار تاریخی این منطقه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. برای بالا رفتن از این تپه میتوانید از قطار برقی یا تله کابین استفاده کنید.

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, خانه تاریخی Khoo Kongsi در جزیره پنانگ

خانه تاریخی Khoo Kongsi در جزیره پنانگ

 

خانه تاریخی Khoo Kongsi

خانه تاریخی Khoo Kongsi یکی از متمایزترین نمونه خانه های خاندان چینی در مالزی است در این عمارت میتوانید فرهنگی بومی چین را ببینید. خانه تاریخی Khoo Kongsi دو قرن پیش اقامتگاه خاندان خو بوده است. استیج اپرا ، تالار پذیرایی ، معبد ، فروشگاه و امکانات آموزی در این مجموعه تاریخی قابل مشاهده است. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, عمارت تاریخی Cheong Fatt Tze در جزیره پنانگ

عمارت تاریخی Cheong Fatt Tze در جزیره پنانگ

 

عمارت تاریخی Cheong Fatt Tze

عمارت تاریخی Cheong Fatt Tze نمونه ای از معماری باشکوه چینی ها در کشور مالزی است. این عمارت تاریخی در جرج تاون قرار گرتفه است و اقامتگاه یکی از سیاستمداران و تاجرین مشهور چینی به نام Cheong Fatt Tze بوده است. این عمارت دارای 38 اتاق ، 220 پنجره ، 7 پلکان بزرگ و 5 محوطه سنگ فرش شده با گرانیت است. شیشه های رنگی ، پنجره هایی به سبک گوتیک و حکاکی های روی چوب به سبک چینی جذابیت این عمارت را دو  چندان کرده است. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, معبد Wat Chayamangkalaram در جزیره پنانگ

معبد Wat Chayamangkalaram در جزیره پنانگ

 

معبد Wat Chayamangkalaram

معبد Wat Chayamangkalaram در خیابان Burma  قرار دارد و بکی از مهم ترین جذابیت های آن ، تدیسی بزرگ و خوابیده از بودا با پوششی طلایی به طول 33 متر است. این معبد بزرگ در سال 1845 ساخته شده است. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, هنر خیابانی جرج تاون در جزیره پنانگ

هنر خیابانی جرج تاون در جزیره پنانگ

 

هنر خیابانی در جرج تاون Georgetown Street art

هنرخیابانی جرج تاون  Georgetown Street art  میتواند برای علاقمندان به هنر بسیار زیبا و چشم گیر باشد. آثار هنری دیدنی ای روی دیوار ساختمان های قدیمی با هنرمندی Ernest Zacharevic کشیده شده اند. در خیابان های Acheen ، کانن ،  Ah Quee ، Armenian میتوانید این اثار گرافیتی زیبا را مشاهده نمایید.

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, موزه اسباب بازی Toy museum در جزیره پنانگ

موزه اسباب بازی Toy museum در جزیره پنانگ

 

موزه اسباب بازی Toy museum

در موزه اسباب بازی Toy museum جزیره پنانگ مجموعه ای از اسباب بازی های قدیمی با حال و هوایی نوستالژیک در دسته بندی های مختلف به نمایش در آمده اند. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, معبد Dharmikarama در جزیره پنانگ

معبد Dharmikarama در جزیره پنانگ

 

معبد Dharmikarama 

معبد Dharmikarama در سال 1803 ساخته شده است ، در این معبد چندین بخش مخصوص انجام مراسم مذهبی وجود دارد و نقاشی دیواری های متعدد آن زندگی بودا را به تصویر کشیده اند. تندیس های زیبایی که در این معبد با ظرافت و دقت بسیار زیاد حکاکی شده اند نظر اغلب بازدیدکنندگان را به خود جلب میکنند. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, مسجد Kapitan Keling در جزیره پنانگ

مسجد Kapitan Keling در جزیره پنانگ

 

مسجد Kapitan Keling

مسجد Kapitan Keling در جرج تاون قرار دارد و به رهبر انجمن مسلمانان هند ،کاپیتان کلینگ نسبت داده می شود. هنگام ورود به این مسجد باید لباس مناسب داشته باشید که البته در ورودی مسجد این  لباس ها در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد. ورودی مسجد رایگان است و نیاز به صرف هزینه ندارد. برای بازدید از مسجد تورهای همراه با راهنما وجود دارد.

 

طراحی بنای مسجد توسط یک معمار المانی به نام هنری آلفرد نیوبرونر انجام شده است. گنبد های مسجد طراحی مغولی دارند و با طرح ستاره و ماه تزئین شده اند. طاق های مسجد به سبک مورویی ، گوتیک و رومی زیبایی آن را دو چندان کرده اند. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, معبد هندوی در جزیره پنانگ

معبد هندوی در جزیره پنانگ

 

معبد هندوی Balathandayuthapani

معبد هندوی Balathandayuthapani در سال 1850 ساخته شده است و محل برگزاری جشن های سالانه تایپوسام در پنانگ است. اطراف معبد فضای سبز زیبا و آرامی دارد که جذابیت این معبد را بیشتر کرده است.

 

خیابان کویین

خیابان کویین به افتخار ملکه شارلوت همسر جرج سوم نامگذاری شده است و در گوشه کنار آن میتوانید فرهنگ هندو را از نزدیک لمس کنید. 

 

موزه ایالتی پنانگ 

در ورودی موزه ایالتی پنانگ تندیسی برنزی از Francis Light  قرار گرفته است. این موزه در جرج تاون قارر دارد و تبدیل به یکی از مقصدهای محبوب گردشگران شده است. گالری های  این موزه به نمایش تاریخ اقلیت ها و اقوام مختلف ساکن پنانگ اختصاص پیدا کرده است. بخش های مختلف این موزه عبارتند از لباس های سنتی ، گلدوزی سنتی ، لوازم و وسایل قدیمی چینی ، اسناد تاریخی.

 

عمارت تاریخی Peranakan

درعمارت تاریخی Peranakan میتوانید فرهنگ و معماری مالزیایی که با فرهنگ چینی در آمیخته است را ببینید. در معماری این عمارت میتوانید سبک مالایی که از سبک اروپایی تاثیر گرفته است را ببینید. مالکین این عمارت خاندان Peranakan بوده اند و این خانه سبک زندگی آن ها را نشان میدهد. 

 

سایر جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ عبارتند از :

- معبد Han Jiang Ancestral

- باغ گیاه شناسی پنانگ

- خانه تاریخی Suffolk

- گورستان قدیمی  پروتستان ها 

- معبد Sri Mariamman

- معبد وات چایا مانگکالارام Wat Chaiya Mangkalaram با مجسمه ای 33 متری و طلایی از بودا که سومین مجسمه بزرگ جهان محسوب می شود. 

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, ساحل باتو فرینگی در جزیره پنانگ

ساحل باتو فرینگی در جزیره پنانگ

 

- ساحل باتو فرینگی Batu Ferringhi با تفریحات دریایی از جمله غواصی ، اسکی روی آب ، قایق سواری و اسب سواری

- پارک ملی تامان نگارا پائولو پنانگ  Taman Negara Pulau   با 150 گونه پرنده و حیوانات متنوع از جمله سنجاب ، خرچنگ ، گل ارکیده و درختان نخل

- قلعه کورنوالیس  Fort Cornwallis 

- موزه پنانگ پراناکان  Penang Peranakan Museum

- باغ گیاه‌شناسی پنانگ  Penang Botanic Garden

- مجموعه تفریحی اسکیپ ادونچر لند  Escape Adventure Land

- معبد کک لوک سی Kek Lok Si Temple

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, غذاهای سنتی و محلی جزیره پنانگ

غذاهای سنتی و محلی جزیره پنانگ

 

غذاهای محلی جزیره پنانگ

- غذاهای خیابانی متنوع

 

- سوپ Assam Laksa : سوپی پر ادویه با ماهی ، میگو ، تمبر هندی و ورمیشل برنجی که رتبه هفتم بین 100 غذای برتر دنیا  را به خود اختصاص داده

 

- نودل Mee Goreng : نودل زرد به همراه سیر ، پیاز موسیر سرخ ، کمی گوشت یا مزغ ، تخم مرغ ، کلم و چاشنی

 

- نودل Char Kway Teow : نودل برنج ، سویا سس ، شاه میگو ، چیلی و تخم مرغ

 

- Hokkien Hae Mee : یکی از بهترین غذاهای خیابانی پنانگ که با میگو ، مرغ و اسفناج تهیه می شود. 

 

- Laksa Lemak : سوپ نودل آبدار با ادویه زیاد ، تکه های ماهی و میگو ، گشنیز و چیلی

 

جزیره پنانگ در مالزی, جاذبه های گردشگری جزیره پنانگ, غذاهای خوشمزه جزیره پنانگ

غذاهای خوشمزه جزیره پنانگ

 

- نودل Wanton Mee : نودل دامپلینگ که با سسی داغ و مخصوص همراه با صدف خوراکی  ، ترشی چیلی سبز ، پیاز و قارچ سرو میشود. 

 

- Nasi Lemak : برنج پخته شده در شیر نارگیل که در برگ موز همراه با ماهی مخصوص ، بادام زمینی و ادویه های خاص سرو می شود .

 

- روتی کانای  Roti Canai : نان تخت مالزیایی که به شکل دایره یا مربع می پزند. 

 

- کیک هویج Char Koay Kak : کیک سنتی مالزی که به شکل های مختلف با آرد برنج ، تخم مرغ ، سویا سس ، چیلی ، جوانه لوبیا و غیره تهیه می شود. 

 

- Oh Chien : املت چینی با نشاسته مانیوک که همراه چیلی سیر ، موسیر و نوعی صدف خورکی تهیه می شود.

 

- Popiah : اسپرینگ رول آسیایی با کرپ ، دانه سویا ، تخم مرغ ، سبزیجات و کاهو چینی

سالاد Pasembur : ترکیب سالاد مالزیایی و هندی با خیار ، توفو ، شلغم ، خرچنگ سرخ شده همراه سس تند و پرادویه .

 

- پنانگ روجاک  Penang Rojak : سالاد سنتی آسیایی با ترکیب  انبه ، سیب سبز ، گواوا ، آناناس ، خیار ، گوجه فرنگی و سس مخصوص 

 

- Ice Kacang : دسر یخی مالزیایی حاوی دانه پالم ، ذرت شیرین ، آگار آگار ، با تاپینگ شیر نارگیل. 

 

گردآوری : بخش گردشگری

 

نوا محاجر
نوا محاجر شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋