کاربرد نبشی و ناودانی در ساختمان
نبشی و ناودانی دو پروفیل فولادی هستند که در صنعت ساخت و ساز استفاده فراوانی دارند. این دو مقطع فلزی از لحاظ شکل ظاهری و کاربردهایشان با یکدیگر متفاوت هستند. مواد تشکیل دهنده اصلی آن ها فولاد است و ممکن است گالوانیزه باشند یا نباشند. در این مطلب از شما را با انواع نبشی و ناودانی آشنا می کنیم.
نبشی یک پروفیل و مقطع فولادی است که از لحاظ شکل ظاهری به حرف L یا V شباهت دارد. این مقطع از دو بال مساوی یا نامساوی تشکیل شده است.
هرچه طول این بال ها پهن تر و بزرگتر باشد مقاومت آن در برابر فشار و تنش در سازه ها بیشتر خواهد بود. همچنین زاویه ای که بین دو بال نبشی تشکیل می شود یا 90 یا 45 درجه است. هرچه زاویه بازتر باشد مقاومت نبشی بیشتر است و به همین جهت نبشی های 90 درجه کاربردی تر هستند.
فولادی که در ساخت نبشی مورد استفاده قرار می گیرد فولاد کربنی یا کم آلیاژ و یا استیل است. این محصول طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. البته شکل تولید ممکن است متفاوت باشد اما در نهایت نبشی تولید شده با کوره به دست می آید.
نبشی و ناودانی در ساخت و ساز به کار می روند
نبشی را می توان به شیوه های مختلفی دسته بندی کرد. از جمله بر اساس مواد استفاده شده در آن که همان طور که گفتیم ممکن است فولاد کربنی باشد یا استیل یا حتی فلز گالوانیزه. هر کدام از این سه نوع را در مصارف خاصی استفاده می کنند.
مثلا نبشی گالوانیزه چون در برابر خوردگی و زنگ آهن مقاوم است در مناطقی کاربرد دارد که مرطوب و بارانی است. نبشی استیل نیز سبک و مقاوم در برابر خوردگی است و در مصارف خاص خود کاربرد دارد و ...
نوع دیگری که می توان نبشی را بر اساس آن تقسیم بندی کرد با توجه به روش های تولید این محصول است. نبشی ها به روش نورد گرم و با حرارت کوره تولید می شوند اما به دو روش متفاوت: روش پرسی و روش فابریک.
روش پرسی به این شکل است که ابتدا ورق فولادی تولید می شود و پس از خروج از کوره به شکل نبشی خم می شود. اما در روش فابریک ورق فولادی تولید نمی شود بلکه داخل کوره نبشی به همان شکل اصلی خود درمی آید و از کوره خارج می شود.
در یک دسته بندی دیگر می توان نبشی را بر اساس طول بال ها تقسیم کرد. بال های نبشی ممکن است با هم مساوی باشند مثلا اگر طول دو بال 100 میلی متر باشد روی نبشی تنها نوشته می شود L100 اما اگر طول بال ها نامساوی باشد و یکی 100 و دیگری مثلا 200 باشد روی نبشی طول هر دو بال به این شکل نوشته می شود: L100*200.
نبشی ها با بال هایی با ابعاد مساوی یا مختلف کاربردهای خاص خود را دارند.
نبشی را می توان بر اساس آلیاژهای مورد استفاده در آن ها نیز به انواع مختلفی تقسیم کرد. بر این اساس آن ها به سه رده مختلف تقسیم می شوند که قیمت های مختلفی هم دارند از جمله: نبشی A36، نبشی L304 و 304 و نبشی T316.
نبشی و ناودانی انواع مختلفی دارند
نبشی ها یکی از پر استفاده ترین پروفیل های فولادی در کارهای مرتبط با ساخت و ساز و راه و جاده سازی هستند. از جمله کاربردهایی که از این مقطع فولادی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• یکی از مهم ترین کاربردهای نبشی برای ساخت چارچوب ها است.
• برای اتصالات پل و ستون از نبشی ها استفاده می شود.
• نبشی ها را می توان به عنوان تکیه گاه مورد استفاده قرار داد.
• برای ساخت برخی از محصولات فلزی مانند قفسه ها و مبلمان و ... هم نبشی ها کاربرد دارند.
• برای اتصال ستون ها به صفحات در ساختمان سازی هم از نبشی ها استفاده می شود.
• برای ساخت ستون و خرپا هم نبشی ها کاربرد حیاتی دارند.
ناودانی یکی دیگر از پروفیل های فولادی است که در ساخت و سازها کاربرد دارد. کاربردهای پروفیل ناودانی با نبشی خیلی فرق دارد و علت آن هم تفاوت های ظاهری بین این دو است. ناودانی بر خلاف نبشی از دو بال و یک جان تشکیل شده. شکل ظاهری آن شبیه به U یا C انگلیسی است. یک جان بین دو بال کاملا مساوی قرار گرفته و جزو پروفیل های باز است.
زاویه بین بال ها و طول بال های ناودانی همواره یکسان است و این زاویه 90 درجه است. ناودانی ها تحت استانداردهای مختلف از جمله استاندارد UPE و UPN ساخته می شوند. ناودانی ها تنها برای سازه ها کاربرد ندارند بلکه در فضاهای باز هم کاربردی هستند. این محصول هم به شکل های مختلفی تقسیم بندی می شود که کاربردهای مختلف آن را نشان می دهد. ناودانی ها نیز مانند نبشی طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند.
نبشی و ناودانی باید مطابق استاندارد باشند
یکی از روش های دسته بندی ناودانی ها که در مورد نبشی ها هم به کار می رود در رابطه با روش تولید آن است. در این دسته بندی ناودانی ها را می توان به دو شکل تولید کرد ساده و یا پرسی.
همان طور که در قسمت نبشی هم توضیح دادیم در روش تولید ساده ناودانی داخل کوره شکل اصلی خود را خواهد گرفت. یعنی بال ها و جان به شکل اصلی در آورده شده و سپس ناودانی را از کوره خارج می کنند.
در روش دوم که پرسی است. ناودانی ها به شکل غیر مستقیم از طریق ورق های فولادی تولید می شوند. در واقع هنکامی که ورق فولادی از کوره خارج شود آن را با دستگاه های پرس به شکل و شمایل ناودانی در می آورند.
در یک دسته بندی دیگر می تواند ناودانی ها را به دو نوع تقسیم کرد. ناودانی مشبک و ساده. ناودانی مشبک با استفاده از ورق های فولادی گرم گالوانیز شده تولید می شوند. این ورق ها به جهت اینکه داخل فلز روی غوطه ور می شوند مقاومت بالایی در برابر خوردگی، سایش و زنگ زدگی دارند. ناودانی های ساده اما از ورق های گرمی تولید می شود که می تواند گالوانیزه هم باشد اما تفاوت آن با نوع قبلی در شکل آن است که ساده است و مشبک نیست.
با توجه به شکل مقطع و نوع ساخت و تولید ناودانی ها را می توان در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. تنوع استفاده ناودانی از نبشی بیشتر است و در موارد زیر به کار می رود:
• برای ساخت قاب درب ها و پنجره ها
• برای ساخت و ساز در قسمت های مختلف گاراژ ها و انبارها
• برای ساخت قاب های وسایل نقلیه مانند خودرو های سواری، اتوبوس ها و ...
• برای ساخت و ساز تریلرها و و سقف سازه ها
• در ساختمان های تجاری و صنعتی بزرگ
• در ساخت و ساز نرده ها، ریل ها ها، پانل ها و ساخت خرپاهای ریل
• برای ساخت و ساز تجهیزات دریایی
• در ترمیم بناهای معماری و سقف و ستون های آن
قیمت نبشی و ناودانی تحت تاثیر قیمت فولاد قرار دارد
کلام پایانی
نبشی و ناودانی دو مقطع فولادی هستند که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. این دو مقطع را با روش نورد گرم تولید می کنند و کاربردهای اصلی آن ها در انواع ساخت و ساز است. یکی از تفاوت های کاربردی آن ها در آن است که به جهت شکل ظاهری ناودانی ها را می توان در هوای آزاد و مصارف بیرونی هم به کار برد اما نبشی معمولا داخل یک سازه به کار می رود. قیمت نبشی و ناودانی تحت تاثیر قیمت فولاد در بازار است.
گردآوری: بخش دانش کسب و کار
پاسخ ها