نوا محاجر

نوا محاجر

شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

معرفی جلیقه نجات برای حفظ ایمنی شما در هنگام شنا



نکات مهم برای خرید جلیقه نجات , کلاه و کفش و جلیقه نجات, جلیقه نجات بزرگسال

جلیقه نجات برای نجات از غرق شدن در آب ساخته شده

 

چگونه یک جلیقه نجات مناسب انتخاب کنیم؟

جلیقه نجات یکی از تجهیزات ایمنی و نجات در هنگام غرق شدن در آب است. جلیقه ها به جهت وزن سبکی که دارند آب را پس می زنند و به کسانی که داخل آب افتاده اند کمک می کنند که روی آب شناور بمانند. جلیقه های نجات برای انواع آب ها از خروشان تا راکد طراحی شده اند و لازم است برای موقعیت های مختلف نوع مناسب آن استفاده شود. در این مطلب از شما را با انواع جلیقه نجات آشنا می کنیم.

جلیقه نجات چیست؟

جلیقه نجات یک نوع پوشش است که برای کسانی که ورزش های آبی انجام می دهند یا کسانی که در کنار سواحل و آب ها فعالیت می کنند باید پوشیده شود. این تجهیز نجات برای شناور نگه داشتن افراد روی آب و جلوگیری از غرق شدن آن ها طراحی شده است.

 

جلیقه نجات از لحاظ شکل ظاهری معمولا بدون آستین است و با یک کمربند بسته می شود. رنگ این وسیله نجات معمولا قرمز، نارنجی و یا زرد است که دید بهتری داشته باشد و اگر کسی ناگاه داخل آب افتاد بهتر دیده شود و نجات یابد. جنس این پوشش معمولا پلی استر است و داخل آن فوم است.

 

در قسمت جلویی و پشت جلیقه محافظت کننده هایی قرار گرفته که برای جلوگیری از آسیب به بدن هنگام برخورد اشیاء داخل آب و همچنین ضربه های آب طراحی شده است. برآرود شده است که یک جلیقه نجات مناسب می تواند یک بزرگسال را تا 4 روز و یک کودک را حداکثر تا 5 روز روی آب به شکل شناور نگه دارد. 

 

عملکرد جلیقه نجات چگونه است؟

به بیان بسیار ساده چیزی که باعث می شود یک شیء یا جسم بر روی آب بماند سبکی وزن آن است. هنگامی که انسان داخل آب شناور می شود وزنش کمتر می شود و بدن فرد به جهت اینکه کمی خاصیت شناور ماندن در آب را دارد مقداری از آب را پس می زند. جلیقه های نجات نیز به جهت سبکی خود وقتی پوشیده می شوند وزن فرد را کاهش می دهند. 

 

پس هنگامی که یک فرد جلیقه نجات می پوشد وزنش از آنچه که بوده هم کمتر می شود و به جهت خاصیت شناوری جلیقه و بدن انسان باعث می شود که انسان روی آب شناور بماند. 

 

جلیقه شنا و جلیقه نجات , عملکرد جلیقه نجات , انواع جلیقه نجات

جلیقه نجات به سبک کردن وزن شما کمک می کند

 

انواع جلیقه نجات براساس عملکرد

بر اساس نوع عملکرد و قدرت شناوری می توان جلیقه های نجات را به انواع مختلفی تقسیم کرد. برخی از این انواع تنها قادر هستند سر و بدن را بیرون آب نگه دارد و برخی دیگر می تواند فرد بیهوش را کاملا روی سطح آب نگه داشته و حتی اگر فرد به سمت آب برگشته او را به سمت بالا برگرداند تا آب وارد دهان و ریه نشود. ضمنا اکثر جلیقه ها باید قادر باشند فرد را به بیرون آب انتقال دهند. 

 

جلیقه استاندارد

اولین نوع جلیقه نجات که بیشترین کاربرد را دارد نوع استاندارد است. در واقع این جلیقه نه برای موقعیت های بسیار خطرناک و نه برای موقعیت های ساده طراحی شده است بلکه برای موقعیت هایی طراحی شده که بیشتر از همیشه اتفاق می افتند. قدرت شناوری این جلیقه بسیار خوب است و می تواند فرد شناور و بیهوش را روی آب نگه داشته و برگرداند. همچنین قادر است او را به خشکی منتقل کند. 

 

جلیقه small vessel life jacket

این مدل جلیقه قابلیت چندانی ندارد و بهتر است در موقعیت های کم خطر و زمانی که امکان افتادن داخل آب خیلی کم است استفاده شود. قدرت شناوری این مدل کم است و توانایی چرخش آن ها هم چندان قابل توجه نیست. با این حال این جلیقه ها هم می توانند افراد بیهوش را به سمت بالا برگردانند. 

 

جلیقه نجات بزرگسال ,جلیقه نجات استخر , جلیقه نجات دریایی

جلیقه نجات می تواند فرد غرق شده را روی آب نگه دارد

 

جلیقه solas

بهترین نوع و در واقع باکیفیت ترین نوع جلیقه های نجات مدل solas است. این جلیقه سرعت عمل بالایی دارد و فرد بیهوش را خیلی سریع و حتی در عرض چند ثانیه به سمت بالا برمی گرداند. ضمنا قادر است با سرعت بالا فرد را به بیرون آب هدایت کند. برای عملیات های پیچیده و سخت دریانوردی و شنا در آب های خروشان این جلیقه ها بهترین نوع هستند. 

 

انواع جلیقه نجات براساس نوع آب 

بسته به اینکه شدت و قدرت و مقدار عمق آب چه میزان است می توان انواع مختلفی از جلیقه های نجات را شناسایی کرد. اگر قصد دارید برای خود یا همکاران خود و یا برای مجموعه خود جلیقه نجات بخرید باید با ماهیت آب های در جریان آشنا باشید و همچنین باید به خوبی بدانید برای چه نوع فعالیتی می خواهید جلیقه تهیه کنید. بر این اساس ما سه نوع کلی از این جلیقه ها را به شما معرفی می کنیم.

 

جلیقه برای نوار ساحلی

برای افرادی که در نوار ساحلی مشغول به انجام عملیات نجات هستند طراحی شده است. در واقع این جلیقه برای نگه داشتن برای چند روز متوالی طراحی نشده است و باید هر چه زودتر فرد از آب نجات پیدا کند. این نوع جلیقه در مناطقی که آب های بسیار سردی دارد برای محافظت در برابر هیپوترمی (شوک آب سرد) طراحی شده اند. 

 

لیقه نجات,  تجهیزات ایمنی و نجات  , جلیقه شنا و جلیقه نجات

انواع جلیقه نجات قادرند فرد شناور را به سمت بالا برگردانند

 

جلیقه برای آب های آزاد

این نوع جلیقه بر اساس ماهیت خود می توانند برای محافظت از بدن در آب های آزاد و دریاها مورد استفاده قرار گیرد. با پوشیدن این نوع جلیقه می توان هنگام غرق شدن در آب دریا بدن را در موقعیتی نگه داشت که امکان فرو رفتن زیر آب به حداقل برسد و همچنین می توان قسمت های مهم و حیاتی مانند سر و گردن را بیرون نگه داشت.

 

جلیقه برای شناوری

این جلیقه ها را معمولا در آب های داخلی و نزدیک به خط ساحل می پوشند. مثلا افرادی که بر روی قایق های تفریحی د حال گشتن روی آب ساحل هستند می توانند این جلیقه را بپوشند.

 

جلیقه شناوری قابلیت نگه داشتن چند روزه فرد روی آب را ندارد و برای موقعیت هایی طراحی شده که در صورت غرق شدن فرد امکان نجات سریع وی وجود داشته باشد. جلیقه های شناوری همان طور که از نامشان مشخص است قابیلیت شناور نگه داشتن فرد روی آب را دارند. 

 

نکات مهم برای خرید جلیقه نجات

اگر قصد دارید جلیقه بخرید باید اول از همه در نظر بگیرید برای کدام نوع عملیات نجات و کدام آب ها قرار است از آن استفاده کنید. بر این مبنا انواع جلیقه های نجات را در قسمت های قبل توضیح دادیم. به جز نوع جلیقه نکات مهم دیگری را هم باید هنگام خرید و سفارش مد نظر داشته باشید. این موارد به شرح زیر هستند:

1. جلیقه های نجات باید تحت استاندارد iso12402 طراحی شده باشند.

 

2. جلیقه حتما باید بر اساس سایز افراد طراحی شود و نباید به تن فرد خیلی بزرگ یا کوچک باشد. بهترین نوع آن است که تنها کمی آزاد باشد. 

 

3. برای شستن یا تمیز کردن این پوشش نجات نباید از شوینده های خیلی قوی که ممکن است بر ماهیت آن تاثیر منفی بگذارد استفاده کنید. ضمنا برای خشک کردن جلیقه آن را در معرض نور مستقیم آفتاب هم نگذارید.

 

4. بهتر است جلیقه نجات به رنگ روشن باشد یا روی آن نوارهای شب رنگ دوخته شده باشد. 

 

جلیقه نجات بزرگسال ,جلیقه نجات استخر , جلیقه نجات دریایی

هنگام انتخاب جلیقه نجات به سایز مناسب خود دقت کنید

 

کلام پایانی

جلیقه نجات یکی از تجهیزات نجات فردی است که می تواند یک فرد بالغ را حداکثر تا چهار روز روی آب ها شناور نگه دارد و مانع غرق شدن او بشود. این پوشش ایمنی برای تمامی کسانی که ورزش های ساحلی انجام می دهند و همچنین کسانی که در خط ساحلی کار می کنند، عملیات نجات انجام می دهند یا به تفریحات آبی می پردازند کاملا ضرروی است. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار

 

نوا محاجر
نوا محاجر شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋