email iracode

email iracode

شرایط و ضوابط ثبت موسسه حقوقی

موسسه حقوقی طبق قانون تجارت جز موسسات غیرتجاری محسوب می‌شوند. به طور کلی اموری مانند امورعلمی، آموزشی، کمک های انسانی در قالب افراد حقوقی، خدمات شهری و … در قالب موسسات غیر تجاری ارائه می شوند.

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کوچکی داشت باشیم، که موسسات غیر تجاری به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

دسته اول موسسات غیر تجاری هستند که، به دنبال منافع خود و اعضای شرکت نیستند. به این نوع موسسات، موسسات غیرانتفاعی می گویند. که هدف آنها انجام فعالیت های اجتماعی مانند انجمن های تخصصی، اسلامی و علمی خاص است. مانند موسسات خیریه و موسسات قرض الحسنه که در هنگام ثبت موسسات باید علاوه براستعلام از اداره ثبت شرکت ها از نیروی انتظامی نیز استعلام شوند.

 

دسته دوم موسساتی هستند که، برای رسیدن به منافع مالی اعضای موسسه تشکیل می شوند. آموزشگاه های علمی و فرهنگی و زبان و … نیز از جمله این موسسات هستند. موسسات حقوقی نیز دراین دسته از موسسات غیر تجاری قرار دارند. موسسات حقوقی علاوه بر وکالت و مشاوره حقوقی به افراد مراجعه کننده با عنوان خدمت رسانی به ارباب رجوع به دنبال کسب درآمد و پیشرفت مالی و شغلی نیز هستند.

 

شرایط تاسیس موسسه مشاوره حقوقی و ثبت آن

 

  1. ثبت موسسات حقوقی نیاز به ارائه پروانه پایه یک وکالت دارد و تمدید ثبت تابع تمدید پروانه می باشد.

  2. حداقل باید دوعضو برای تاسیس موسسات معرفی گردند.

  3. در موسسه حقوقی حداقل یک نفراز وکلا موسسه باید دارای بیش از ده سال سابقه وکالت دادگستری باشد.

  4. سرمایه اولیه موسسه نیز نقدی است که حداقل سرمایه می بایست 1.000.000 ریال باشد.
  5. تابعیت موسسه باید ایرانی باشد و قابل تغییر نیست.
  6. موسسه حقوقی باید دارای اساسنامه ای باشد که پس از تایید و ثبت در دفتر کانون وکلای دادگستری در اداره ی ثبت شرکت ها نیزبه ثبت برسد.
  7. در اساسنامه باید نام موسسه حقوقی و اعضا موسس و مشخصات کامل و اقامتگاه قانونی آنان قید گردد و هر تغییری که در اساسنامه و ارکان موسسه داده شود باید مورد تایید کانون وکلا قرار گرفته و در دفتر کانون ثبت و نسخه تایید شده توسط متقاضی جهت ثبت و انتشار به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.
  8. موسسه باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی یک نسخه از آن را به کانون وکلا تسلیم نماید.
  9. انتخاب نام موسسه باید دارای شرایطی از قبیل، اسم خاص، دارای معنی و فارسی باشد، مطابق با فرهنگ اسلامی و دارای سه سیلاب باشد.

 

ویژگی های موسسه حقوقی چیست؟

برای ثبت موسسات حقوقی باید در ابتدا موسسه از دو یا چند وکیل به عنوان مدافع و یا مشاور مطابق با ائین نامه و قوانین حقوق معرفی و ثبت شود. افرادی که به عنوان مدافع و مشاور و یا هر عنوان دیگری در موسسه حقوقی مشغول به کار می شوند. بایدد دارای شرایط زیر باشند. این شرایط عبارتند از:

  • افراد حقوقی هیچ گونه سابقه انتظامی در درجه های بالا و سابقه کیفری نداشته باشند.
  • هیچ گونه مشکلات فسادی و عدم هماهنگی با شئونات در رابطه با وکلا وجود نداشته باشد.
  • پروانه وکالت، وکلای موسسه باید مجدد تمدید شود.
  • وکلا در موسسات حقوقی دیگری با همین حوزه فعالیت وجود دارد. نباید مشغول به کار باشند.

 

کدام ارگان ها در موسسه حقوقی تاثیر گذار هستند؟

مجمع عمومی: در ماده ده ائین نامه که مرتبط با ثبت موسسات حقوقی است. مجمع عمومی را اجتماعی از اعضای سهام داران تعریف  می کند. نحوه تشکیل و تاریخ ان و همچنین نحوه اخذ رای درمجمع را با توجه به اساسنامه تعیین می کنند.  مجامع  عمومی به سه دسته مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی موسس تقسیم بندی می شود. که موسسه های حقوقی توسط اعضای هیات مدیره که از میان اعضای مجمع عمومی انتخاب می شوند، اداره می شود. به صورت کلی تمام موسسه توسط مدیران اداره می شود.

مدیر یا مدیران: برای مراجعه به هر گونه موسسه و مراجع قانونی، جهت رسیدگی به امور مربوط به موسسه های حقوقی به عهده مدیران موسسات حقوقی است. قبول و یا عدم پذیرش خدمات و قرارداد های موسسه از شرح وظایف مدیران موسسات حقوقی است. از طرفی باید در برابر تمام مدارک و اسناد مربوط به ارباب رجوع و همچنین اسناد و قرار داد هایی که در میان مراجع مختلف و موسسه رد و بدل می شود، امانت دار باشند.

email iracode
email iracode

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋