nasimhoseini7337

nasimhoseini7337

 ۱ نفر را دنبال می کند

راهنمای خرید مانیتور استوک و دست دوم

مانیتور یکی از مهم ترین اجزای یک سیستم کامپیوتری است که لذت استفاده را چندین برابر می کند. در واقع دستگاهی که اطلاعات ویدئویی و گرافیکی تولید شده توسط کامپیوتر را از طریق کارت گرافیک نمایش می دهد، قطعا باید کیفیت خوبی را در اختیار کاربر قرار دهد. در این مقاله قصد داریم به ویژگی های مهم مانیتورها به ویژه «نمایشگر استوک» بپردازیم و بهترین ویژگی ها را برای انتخاب یک مانیتور موثر فهرست کنیم.

افزایش روزانه قیمت کالاهای دیجیتال به ویژه محصولات کامپیوتری، خرید مانیتور جدید را مستلزم هزینه های گزافی کرده است. از آنجایی که مانیتور استوک توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی سفارش داده شده است، با ساخت عالی و قیمت مقرون به صرفه همراه بوده و در شرایط فعلی بازار بهترین جایگزین برای خرید مانیتور جدید خواهد بود.

برای بهبود عملکرد کار باید از یک مانیتور با کیفیت بالا استفاده کرد. پیشنهاد برای آنها استفاده از مانیتور دست دوم است. در مقاله راهنمای خرید مانیتور استوک به نکاتی که در هنگام خرید مانیتور دست دوم باید در نظر گرفته شود آشنا می کنیم.

خرید مانیتور استوک و کارکرده مستلزم بررسی شرایطی است که در این مقاله به نکات مهم می پردازیم. اولین و مهم ترین نکته ای که در هنگام خرید مانیتور استوک باید به آن توجه کنید، سلامت تصویر نمایشگر است. برای اطمینان در پایان در این مورد به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

راهنمای خرید مانیتور استوک و مانیتور دست دوم

فاکتورهای مهم برای خرید مانیتور:

- نوع کاربری
- اندازه صفحه نمایش
- نوع صفحه نمایش (LED، LCD)
- وضوح تصویر
- فناوری پنل
- نسبت تصویر
- کانکتورهای پورت ارتباطی
- زمان پاسخگویی
- نرخ تجدیدیا بروزرسانی
- نسبت کنتراست
- پایه مانیتور
- استانداردهای زیست محیطی

نوع کاربری

بسیار مهم است که در همان ابتدا مشخص کنید که برای چه هدف، برنامه و کاری می خواهید مانیتور بخرید. استفاده معمولی، تجاری، بازی، رندر و طراحی برخی از انواعی هستند که می توانید خرید خود را قبل از تصمیم گیری در مورد مانیتور دسته بندی کنید. طبیعتاً کاربرانی که می خواهند ساعات طولانی را پشت سیستم بگذرانند باید عوامل ضد تابش نور و کیفیت تصویر بالا را در اولویت قرار دهند.

مانیتور معمول (کاربری عمومی)

مانیتورهای رایج بازار(معمول) برای استفاده عمومی و کارهای روزمره طراحی شده اند. مرور گرافیک ها، پیمایش در متن و اجرای برنامه ها را می توان در خانه ها یا اداره ها بیش از هر جای دیگری یافت. این دسته از مانیتورها عمدتاً برای اجرای برنامه های مایکروسافت آفیس، مرورگرهای وب یا برنامه های رایانه ای که نیازی به پردازش گرافیکی سنگین ندارند استفاده می شود. به همین دلیل، معمولاً می‌توانید تشخیص دهید که کدام مانیتورها برای استفاده عمومی مناسب هستند، بر اساس قیمت نسبتاً پایین. از آنجایی که این محصولات از بودجه های مقرون به صرفه پشتیبانی می کنند، کامپیوتر شما برای استفاده صحیح از این مانیتورهای استاندارد نیازی به مشخصات پیشرفته یا ارتقاء به روز نخواهد داشت.

مانیتور حرفه ای


اگر شما یک طراح، عکاس، فیلمبردار و به طور کلی یک هنرمند در حوزه دیجیتال هستید و خالق محتوایی جذاب و گیرا خواهید بود، لازم است بدانید که یک مانیتور حرفه ای چه چیزی می تواند به شما ارائه دهد. چه در حال طراحی چیزی برای نمایش در چاپ (یا در یک وب سایت) باشید، دریافت رنگ (و در نتیجه محیط خلاقانه) مناسب می تواند مسلم تلقی شود.

اگر تصمیم دارید هزینه ها را کاهش دهید و به سراغ مانیتورهای ارزان قیمت بروید، رنگ هایی که ممکن است هنگام تکمیل پروژه در ذهن داشته باشید ممکن است در سایر صفحه نمایش ها کاملاً متفاوت به نظر برسند. البته، شما باید قبلاً دستگاهی داشته باشید که قادر به اجرای برنامه هایی مانند Adobe Photoshop یا Apple Final Cut Pro باشد.

مانیتور بازی(گیمینگ)


مانیتورهای بازی باید سریع باشند. "سریع" در اصطلاح مانیتور به نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی هر صفحه اشاره دارد. نرخ رفرش اکنون به 240 هرتز رسیده است، به این معنی که تصاویر بازی شما با سرعت 240 فریم بر ثانیه (که بسیار روان است!) ارائه می شود. زمان‌های نمایش می‌تواند در تعیین اینکه آیا نرخ تازه‌سازی مانیتور خوب است یا خیر، بسیار مهم است، زیرا سرعت تغییر رنگ‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. در حال حاضر، سریعترین زمان پاسخگویی در یک مانیتور 1 میلی ثانیه (ms) است.

همانطور که ذکر شد، مانیتورهای بازی ممکن است دارای فناوری "همگام سازی تطبیقی" نیز باشند که با تطبیق نمایشگر با خروجی نرخ تازه سازی فریم توسط کارت گرافیک شما، عملاً پارگی و لکنت را از بین می برد.

اندازه صفحه نمایش


نوع کاربری شما ارتباط نزدیکی با اندازه صفحه نمایش دارد. اما فضای دسکتاپ و میزان بودجه ای که برای خرید مانیتور در نظر گرفته اید نقش بسزایی در انتخاب سایز صفحه نمایش شما خواهد داشت. در کارهایی مانند طراحی، برنامه نویسی، بازی و ... به دلیل اهمیت و حساسیت کار، اندازه صفحه نمایش نقش بسزایی دارد. وضوح بالاتر با اندازه صفحه نمایش بزرگتر انتخاب حرفه ای ها است.

ابعاد و اندازه صفحه نمایش شاید اولین چیزی باشد که در ذهن کاربران می ماند. هر چه اندازه و ابعاد بزرگتر باشد، تجربه کار با مانیتور بهتر است. اما باید توجه داشت که ابعاد بسیار بزرگ در فاصله نزدیک نیز محدودیت های خاص خود را دارد.

امروزه مانیتورهای استوک به طور کلی در سایزهای 17 تا 27 اینچ در بازار ایران موجود است. اندازه مانیتور به قطر صفحه نمایش اشاره دارد. این مقدار بر حسب واحد اندازه گیری (اینچ) بیان می شود. قیمت مانیتور ارتباط مستقیمی با اندازه مانیتور دارد.

نوع صفحه نمایش (LED، LCD)


یک صفحه نمایش LED اساساً همان صفحه نمایش LCD با نور پس زمینه متفاوت است. صفحه نمایش های LED از بسیاری جهات شبیه به صفحه نمایش های LCD هستند. LED ها همچنین از فناوری نمایش کریستال مایع استفاده می کنند. تنها تفاوت آنها در منبع نور پس زمینه آنها است که برای LCD ها، لامپ های فلورسنت و دیودهای ساطع نور برای LED ها استفاده می شود.

تکنولوژی LED کمترین مصرف انرژی را دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی صفحه‌نمایش LED طول عمر بیشتر، وضوح تصویر بهتر، خواندن سریع‌تر تصویر و وزن سبک‌تر صفحه نمایش است. در نتیجه قیمت نمایشگرهای ال ای دی بیشتر از نمایشگرهای LCD است.

وضوح تصویر


یکی از مهمترین مواردی که در یک مانیتور استوک با صفحه نمایش باید در نظر گرفته شود رزولوشن است. رزولوشن یا وضوح تصویر توانایی نمایش تعداد مشخصی پیکسل در تصویر است که هر چه اعداد رزولوشن بالاتر باشد کیفیت تصویر بهتر است.

مانیتورها از تراکم پیکسل های مختلفی تشکیل شده اند که منجر به تفاوت در وضوح آنها می شود. به عنوان مثال برخی از مانیتورها دارای رزولوشن 480 در 640 و برخی دارای رزولوشن 720 در 1280 یا 1080 در 1920 هستند به عنوان مثال وضوح تصویر 1080 در 1920 به این معنی است که صفحه نمایش 1920 پیکسل عرض و ارتفاع 1080 پیکسل است. عدد اول تعداد ستون‌های پیکسل و عدد دوم نشان‌دهنده ردیف پیکسل است، هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد وضوح تصویر بالاتر است. در نتیجه، هر مانیتور استوک یا کارکرده ای که تراکم پیکسلی بالاتری دارد، وضوح بالاتری نسبت به مانیتور اینچی مشابه خود دارد. پیشنهاد می کنیم مانیتوری را انتخاب کنید که دارای رزولوشن (Full HD) باشد.

پورت های ارتباطی


مانیتور استاندارد با درگاه HDMI جذاب ترین گزینه برای کاربران امروزی است. به دلیل اتصال به کنسول های بازی، لپ تاپ ها و دستگاه های جدید امروزی، این پورت بیشترین محبوبیت را در بین کاربران دارد.

یکی از فاکتورهای مهم در خرید استوک و مانیتور دست دوم وجود طیف وسیعی از درگاه های ارتباطی است. پورت های متنوع اتصال به دستگاه های مختلف را آسان می کند. مانیتورهای قدیمی تنها یک پورت آنالوگ VGA را برای انتقال تصاویر در اختیار کاربران قرار می دادند، اما با پیشرفت تکنولوژی، وجود پورت های دیجیتالی مانند DVI، DisplayPort، HDMI در مانیتورها بیش از پیش احساس شده است. طبیعتاً باید از خروجی های دیجیتال برای نمایش تصاویر با کیفیت بالا استفاده کرد.

وجود پورت USB به صورت HUB، پورت های ورودی و خروجی بلندگو، وجود بلندگوی داخلی در مانیتور و وب کم از ویژگی های جالب این مانیتور اصلی خواهد بود.

تکنولوژی پنل


همانطور که گفته شد، بهتر است ابتدا خودتان بفهمید که برای چه هدفی می خواهید مانیتور استوک را تهیه کنید. مانیتور ممکن است بهترین گزینه برای یک کاربر باشد، در حالی که ممکن است گزینه خوبی برای کاربر شما به نظر نرسد.

انواع تکنولوژی ساخت صفحه نمایش
به طور معمول ما با سه فناوری زیر در مانیتورهای استوک روبرو خواهیم بود:

- پنل TN (Twisted Nematic).
- پنل VA (تراز عمودی)
- پنل IPS (سوئیچینگ درون هواپیما)

 

نسبت تصویر


نسبت تصویر، نسبت‌های افقی و عمودی یک تصویر را توصیف می‌کند که به صورت دو عدد از هم جدا شده با یک دو نقطه بیان می‌شود - مانند X:Y. به عنوان مثال، نسبت تصویر 16:9 به ما چه می گوید؟ 16:9 یک تصویر صفحه نمایش با عرض 16 واحد و طول 9 واحد است.

مانیتورهای قدیمی اولیه مربعی بودند و نسبت تصویر 4:3 با عرض کمی بیشتر از ارتفاع داشتند. امروزه نسبت تصویر 16:9 رایج ترین نسبت تصویر در جهان است و به عنوان HDTV با صفحه عریض نیز شناخته می شود. این نسبت نقطه مشترک تمامی استانداردهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی بوده است. پذیرش جهانی انتخاب یک صفحه نمایش عریض نیز بر اساس این نسبت ابعاد است.

زمان پاسخ


زمان پاسخگویی زمانی است که طول می کشد تا مانیتور شما از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. اساساً این ویژگی با اندازه گیری زمان تغییر رنگ مانیتور از سفید به سیاه و برگشت به سفید که چند میلی ثانیه است اندازه گیری می شود.

نرخ بروز رسانی


نرخ تازه سازی تصویر تعداد دفعاتی است که تصویر یا فریم در هر ثانیه به روز می شود. هر چه این مقدار بیشتر باشد، حرکات نرم تر است. به عنوان مثال، نرخ تازه سازی 60 هرتز به این معنی است که تصویر مانیتور استوک 60 بار در ثانیه به روز می شود. هرچه تعداد رفرش ها بیشتر باشد، حرکت روی صفحه نمایش نرم تر خواهد بود.

 

فناوری های G-Sync و FreeSync

فناوری های G-Sync و FreeSync به ترتیب توسط NVIDIA و AMD برای حل مشکل پارگی صفحه نمایش در نسل جدید ارائه شدند. این زمانی اتفاق می افتد که تعداد فریم های تولید شده توسط کارت گرافیک شما با مانیتور شما هماهنگ نباشد.

این بدان معناست که تعداد فریم های تولید شده توسط کارت گرافیک و زمان پاسخگویی مانیتور مضربی دقیق از یکدیگر نیستند. در این حالت چیزی که به آن پاره شدن تصویر می گویند رخ می دهد که به معنای پاره شدن تصویر نمایش داده شده توسط تصویر بعدی یا قبلی است.

برای حل این مشکل انویدیا و AMD به عنوان اصلی ترین تولیدکنندگان کارت گرافیک با تولیدکنندگان مانیتور همکاری کردند که نتیجه آن ارائه مانیتورهایی با فناوری G-Sync یا FreeSync بود.

فناوری FreeSync AMD هیچ هزینه اضافی به قیمت پایه مانیتور اضافه نمی کند. در واقع، درست مانند کارت های گرافیک خود، قیمت ارزان تری را به کاربران ارائه می دهد. در حالی که فناوری G-SYNC انویدیا چیزی بین 100 تا 150 دلار به قیمت پایه مانیتور برای امتیاز استفاده از این فناوری شخص ثالث اضافه می کند.

 

نسبت کنتراست


کنتراست، یا به طور خاص نسبت کنتراست، یک شاخص نسبی برای مقایسه تفاوت بین روشن ترین سفید و تیره ترین سیاهی است که یک مانیتور استوک می تواند در مجاورت نزدیک نشان دهد. این شاخص در واقع توانایی صفحه نمایش در ایجاد حداکثر کنتراست بین سفید و سیاه در تصاویر را نشان می دهد. یعنی یکی از عوامل اصلی کیفیت و وضوح تصویر.

در واقع صفحه نمایش هایی با نسبت کنتراست بالا می توانند صحنه هایی را با روشن ترین رنگ سفید و تیره ترین رنگ مشکی نمایش دهند. هر چه این تفاوت بیشتر باشد کنتراست تلویزیون بیشتر می شود و در نتیجه تصاویر واقعی تری را مشاهده خواهید کرد.

پایه مانیتور


پایه مانیتور ارگونومیک کار با صفحه نمایش را راحت می کند. حتی برخی از پایه ها به شما امکان مدیریت کابل را می دهند. تنظیمات اولیه (ارتفاع، شیب و چرخش) هر دو مانیتور اصلی و دست دوم می تواند فشارهای فیزیکی یک روز کاری طولانی را برای کاربران کاهش دهد.

 

استانداردهای زیست محیطی


وجود بالاترین استانداردهای زیست محیطی در مانیتور استوک به شما این امکان را می دهد که با خیالی آسوده انتخابی مطمئن و پایدار داشته باشید. مانیتورهای استوک تایید شده الزامات مصرف انرژی بهینه EPA را در حالت‌های روشن، خواب و خاموش برآورده می‌کنند. به عنوان مثال، مانیتورهایی با برچسب ENERGY STAR® 25 درصد از گزینه های استاندارد بازار کارآمدتر انرژی هستند.

استاندارد TCO که برای میزان تابش مجاز توسط صفحه نمایش و دستگاه های محاسباتی مختلف است. این استاندارد میدان های الکتریکی و مغناطیسی، اشعه ایکس ایجاد شده توسط لامپ تصویر مانیتورها را بررسی می کند. گواهی TCO برای صفحه نمایش امن ارائه شده است.

گرین مانیتور سازگار با محیط زیست است و گواهینامه های زیست محیطی پیشرو در صنعت مانند RoHS، ENERGY STAR و EPEAT® Gold را دریافت کرده است.

راهکار تست مانیتور استوک

مهمترین قسمت انتخاب و خرید مانیتور استوک و کارکرده سلامت تصویر صفحه نمایش است. در اینجا، راه حل های تست نظارت بر موجودی را بررسی می کنیم. 1- تست پیکسل سوخته 2- تست نقطه ای 3- تست نور 4- تست قطعی

تست پیکسل سوخته
برای این کار می توانید با نمایش تصاویر با پس زمینه با رنگ های مختلف با استفاده از نرم افزار (Paint) موجود در ویندوز، مانیتور را تست کنید. به عنوان مثال، تصاویری از رنگ های زرد، آبی، سبز، سفید و سیاه ایجاد کنید و تصاویر را یکی پس از دیگری تماشا کنید. اگر رنگ‌های تیره یا ناهماهنگی در جایی روی صفحه مشاهده کردید، به این معنی است که پیکسل سوخته است.

تست (نقطه ای)
این تست به شما نشان می دهد که صفحه نمایش دارای هاله یا نقاط سفید است. برای این کار پس زمینه را سفید کنید و تصاویر روی آن را بررسی کنید. هر جا تناقضی وجود داشته باشد، به این معنی است که پیکسل سوخته است.

تست نور مانیتور
ابزار خاصی برای تشخیص نور یا نور کم وجود ندارد. می توانید تشخیص دهید که نور در تصویر ضعیف است، اما فروشنده یا شخص دیگری شرایط را طبق معمول ارائه می دهد. در اینجا شما تصمیم گیرنده هستید، بنابراین می توانید نور را از طریق (Power Setting) یا (Power Option) تعیین و آزمایش کنید.

تست قطعی
یکی از مشکلات را می توان قطع و وصل مداوم مانیتور دانست. این مشکل ممکن است به دلیل نقص یا اتصال در کابل ریبون (کابل ویدئو LED - کابل ریبون) ایجاد شود. کابل ریبون وظیفه ارسال تصویر از مادربرد به مانیتور را بر عهده دارد. برای تست در این حالت می توانید مانیتور را چندین بار باز و بسته کنید و توجه داشته باشید که مانیتور به حالت خواب نرود، در این صورت اگر تصویر متوقف شود به این معنی است که کابل فلت مشکل دارد.

اگر هدف شما از خرید مانیتور استوک فقط استفاده از پخش کننده فیلم و موسیقی یا انجام کارهای ساده خانه است، نیازی به خرید یک مانیتور خیلی خاص با قیمت بسیار پایین ندارید. مانیتور با امکانات ساده گزینه مناسبی برای شماست و باید به صرفه تصمیم بگیرید در حالی که همین مانیتور گزینه مناسبی برای یک طراح گرافیک نخواهد بود. یک طراح گرافیک شاغل به صفحه نمایشی نیاز دارد که کیفیت تصویر بالایی را ارائه دهد و بتواند رنگ ها را واضح و واقعی نشان دهد و حداقل 24 اینچ باشد. یا اگر یک گیمر حرفه ای هستید، باید به نرخ تازه سازی و زمان پاسخ مانیتور استوک خود توجه کنید تا به اندازه کافی سریع باشد.

اگر به دنبال فروشگاهی هستید که بتوانید با خیالی آسوده و با خیال راحت مانیتورهای دست دوم را خریداری کنید، می توانید به صفحه محصولات فروشگاه اینترنتی نور استوک مراجعه کنید و از محصولات نور استوک و هزاران اطلاعیه دیگر دیدن کنید. در فروشگاه نور استوک مانیتور استوک دل موجود می باشد. برای مشاهده مانیتور استوک دل اینجا را دنبال نمایید.

nasimhoseini7337
nasimhoseini7337

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋