nasimhoseini7337

nasimhoseini7337

 ۱ نفر را دنبال می کند

srgb در مانیتور به چه معناست؟

در این مقاله سعی شده که مفهوم srgb و اینکه srgb در مانیتور چیست؟ را بیان کنیم.  sRGB مخفف استاندارد قرمز سبز آبی است و یک فضای رنگی خاص یا مجموعه ای از رنگ ها است که توسط اچ پی و مایکروسافت در سال 1996 با هدف استانداردسازی رنگ های دیده شده توسط تجهیزات الکترونیکی ایجاد شد.

 sRGB محبوب ترین فضای رنگی است که امروزه استفاده می شود و فضایی است که برای ویندوز، اکثر مرورگرهای وب و کنسول ها و بازی های رایانه ای استفاده می شود، مگر اینکه HDR باشند.

بیان کردن درصد مشخصی برای srgb در مانیتور برای افرادی که به دنبال بهترین مانیتور بازی، تلویزیون و دستگاه های الکترونیکی دیگر هستند، بدین معناست که مانیتور چه مقدار فضای رنگی srgb را تولید می کند. 

اکثر مانیتورهای معمولی 60 درصد از فضای sRGB را پوشش می دهند و صفحه نمایش لپ تاپ ها 45 درصد از این فضا را پوشش می دهند.

srgb بطور گستره توسط دوربینها و اسکنرها پشتیبانی میشود. در حال حاضر، در بسیاری از برنامه ها از جمله فتوشاپ، پروفایل پیش فرض است. مزیت استفاده از این فضای رنگی این است که با اکثر دستگاه ها سازگار است.

 علاوه بر sRGB، دیگر فضاهای رنگی رایج عبارتند از Adobe RGB و DCI P3 که هر دو بزرگتر هستند یا رنگ های بیشتری نسبت به sRGB دارند.

استاندارد sRGB کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) sRGB را در سال 1999 استاندارد کرد. 

یک فضای رنگی با مثلث آن در جدول رنگی CIE 1931 XY ایجاد شده توسط کمیسیون بین المللی روشنایی (CIE) تعریف می شود. نمودار رنگی بالا CIE 1931 XY که از طریق BenQ به اشتراک گذاشته شده است، طیف کامل رنگ هایی را که چشم انسان می تواند ببیند را نشان می دهد.

 در این محدوده رنگی یک مثلث سفید وجود دارد که نشان دهنده رنگ های استاندارد sRGB است. به عنوان مثال، اگر بخواهید تصویری را با رنگ‌های خارج از این مثلث روی نمایشگر sRGB مشاهده کنید، سایر رنگ‌های اضافی نادرست و غیراشباع به نظر می‌رسند. 

تفاوت srgb  و Adobe RGB

در دنیای عکاسی، اگر عکس را در فضای Adobe RGB بگیرید و می خواهید عکس را بدون ویرایش در وب به اشتراک بگذارید. قطعا تصاویر بی کیفیتی خواهید داشت.

 شایان ذکر است که Adobe RGB در درجه اول در عکاسی منظره و عروسی استفاده می شود. از آنجایی که sRGB قدیمی تر است، همه چیز در رایانه ها بر اساس sRGB است. در واقع اکثر برنامه ها و نرم افزارها در کامپیوترها بر اساس sRGB نمایش داده می شوند.

 در دنیای امروز، چاپگرها از Adobe RGB، یک طرح رنگی پیشرفته پشتیبانی می کنند. به همین دلیل است که Adobe بیشتر در زمینه چاپ رایج است. اما اگر فقط در فضای وب کار می کنید و قصد چاپ ندارید، sRGB بهترین فضا برای شماست. بنابراین این طیف رنگی برای کارهای روزمره و وبگردی و حتی تماشای فیلم مناسب است. از آنجایی که تماشای فیلم و انجام بازی با لپ تاپ و کامپیوتر زمان بر است. و چشم زمان زیادی را با صفحه نمایش می گذراند. بر اساس تحقیقات و مشاهدات اخیر، فضای رنگی sRGB برای انجام چنین کارهایی با توجه به طیف رنگی مناسب تر است.

تفاوت دیگر این دو این است که وسعت رنگی Adobe RGB بیشتر از SRGB است. بیشتر مانیتورهای معمولی 70% از فضای Adobe RGB و نمایشگر لپ تاپ ها 40% از این فضا را پوشش می‌دهند.

در مورد لپ تاپ های گیمینگ که برای کارهای طراحی هم انتخاب می شوند. بهتر است آن را به طور پیش فرض روی sRGB تنظیم کنید، اما با Adobe RGB سازگار است. و نکته آخر اینکه در کنار فضاهای رنگی، یکی از مهم ترین نکات برای لپ تاپ ها و رایانه های شخصی بازی، نرخ به روز رسانی صفحه نمایش است. هرچه تعداد هرتز صفحه نمایش بیشتر باشد، بهتر شما را در بازی های مهم آنلاین و رقابتی همراهی می کند.

در فروشگاه نور استوک می توانید انواع مانیتور از جمله مانیتور برای طراحی را مشاهده نمایید. همینطور برای مشاهده کیس استوک گیمینگ اینجا را کلیک کنید تا محصولات را مشاهده نمایید.

nasimhoseini7337
nasimhoseini7337

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋