نارنجک بانمک

نارنجک بانمک

مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم
 ۳ نفر را دنبال می کند

بهترین داروهای گیاهی برای کاهش علائم PMS

بهترین داروهای گیاهی برای کاهش علائم PMS



داروهای طبیعی برای pms, سندرم پیش از قاعدگی

علائم pms از جسمی تا عاطفی متغیرند

 

آیا به دنبال راه‌های طبیعی برای کاهش علائم PMS هستید؟ داروهای طبیعی برای PMS می‌توانند به شما کمک کنند تا این دوران را راحت‌تر پشت سر بگذارید. در این مقاله از به بررسی برخی از این داروها و روش‌های طبیعی برای مدیریت PMS می‌پردازیم.

از زمان قاعدگی تا یائسگی، علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) ممکن است تا 90 درصد زنان را تحت تأثیر قرار دهد. برای برخی، اثرات خفیف و قابل کنترل هستند؛ دیگران خود را در حال لغو برنامه‌ها، تماس تلفنی از محل کار، یا غیبت از کلاس برای چند روز در هر ماه می‌بینند و این قبل از شروع جریان ماهانه آن‌ها است.

 

علائم متنوع و متعدد هستند، از جسمی تا عاطفی متغیرند. سردرد، حساسیت سینه‌ها، نفخ و حالت تهوع رایج هستند، همانطور که خستگی و بی‌خوابی نیز رایج هستند. بسیاری از افراد تغییراتی در اشتها، جوش‌ها یا علائم مرتبط با خلق و خو مانند افسردگی، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی را گزارش می‌دهند.

 

مقصران این علائم؟ هورمون‌های در حال تغییر شما.

نوسانات سطح هورمون در طول چرخه‌های ما هم طبیعی و هم ضروری است. سطح استروژن در اواسط فاز فولیکولی افزایش می‌یابد، سپس پس از تخمک‌گذاری کاهش می‌یابد. در طول فاز لوتئال، زمانی که پوشش رحم برای آماده‌سازی برای یک بارداری احتمالی ضخیم‌تر می‌شود، سطح استروژن دوباره افزایش می‌یابد، فقط برای کاهش در شروع قاعدگی ماهانه شما.

 

برآمدگی عجیب هورمونی یا کمی نفخ غیرمنتظره نیست، اما اگر شما اغلب در درد یا ناراحتی بیش از حد هستید، ممکن است زمان آن باشد که نگاه دقیق‌تری داشته باشید.

اگر شما مشکلات خلق و خوی یا جسمی پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنید، بدن شما نشان می‌دهد که چیزی از نظر فیزیولوژیکی نادرست است. علل احتمالی؟ عدم تعادل هورمونی. یا اختلال سلولی. یا ترکیبی از این دو.

 

مطالعات نشان می‌دهند که عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و سبک زندگی ممکن است در بروز و شدت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) نقش داشته باشند. PMDD را می‌توان به عنوان شکل شدیدتر PMS در نظر گرفت که با علائمی بسیار شدیدتر و اختلالات عمیق‌تر در زندگی روزمره همراه است.

 

داروهای طبیعی برای pms, سندرم پیش از قاعدگی

علائم PMS درست قبل از شروع قاعدگی شما ظاهر می شوند

 

مشکل پریودهای دردناک

علائم PMS تمایل دارند در پایان فاز لوتئال، درست قبل از شروع قاعدگی شما ظاهر شوند. معمولاً پس از شروع دوره شما، علائم از بین می‌روند، اما این زمانی است که گرفتگی قاعدگی (یا دیسمنوره) می‌تواند شروع شود. درد پریود در افرادی که علائم PMS یا PMDD دارند بسیار رایج‌تر است.

 

در حالی که انتظار می‌رود مقداری ناراحتی وجود داشته باشد، پریودهای بسیار دردناک طبیعی نیستند و بسیاری از زنان را به دنبال کمک از تیم مراقبت‌های بهداشتی خود می‌کشاند. و اگرچه کنترل هورمون‌ها یک روش اغلب تجویز شده برای مهار PMS است، اما همیشه برای همه مناسب نیست.

 

کنترل هورمون‌ها می‌تواند با مجموعه ای از عوارض جانبی همراه باشد، از جمله سردرد، نوسانات خلقی، کاهش میل جنسی و خطر جزئی برای لخته شدن خون. اگر ترجیح می‌دهید از کنترل هورمون‌ها اجتناب کنید، راه‌های دیگری برای مدیریت PMS و درد پریود وجود دارد.

 

اگر برای PMS یا PMDD به پزشک زنان مراجعه کرده‌اید، احتمالاً راه حل مصرف دارو با یک قرص ضد بارداری خوراکی بوده است ، اما قرص با سرکوب تخمک‌گذاری با هورمون‌های مصنوعی علائم را پنهان می‌کند.

 

در حالی که دارو در برخی شرایط ضروری است، مانند بیماران مبتلا به اندومتریوز، این همیشه بهترین گزینه برای کسانی که علائم خفیف تا متوسط دارند نیست. برای زنان با مسائل بهداشتی غیر فوری، اجرای روش‌های طبیعی برای بازگرداندن تعادل هورمون‌ها معمولاً در عرض چند ماه کوتاه تسکین می‌دهد. پریودهای شما ممکن است عادی شود و شما می‌توانید زندگی خود را پس بگیرید.

 

داروهای طبیعی برای pms, سندرم پیش از قاعدگی

یک رژیم غذایی غنی از چربی‌های سالم ممکن است شدت PMS را کاهش دهد

 

تغییرات سبک زندگی برای کاهش PMS 

چندین تغییر سبک زندگی وجود دارد که می‌تواند به بازگرداندن تعادل هورمون‌ها کمک کند. تحقیقات فراوان نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند علائم فیزیکی مانند نفخ و علائم روانشناختی مانند افسردگی و تحریک‌پذیری را کاهش دهد.

یک رژیم غذایی غنی از چربی‌های سالم، فیبر و منابع پروتئین با کیفیت بالا ممکن است شدت PMS را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که منیزیم و ویتامین B6 می‌توانند به تسکین گرفتگی قاعدگی کمک کنند. غذاهایی مانند آووکادو، شکلات تلخ، ماهی چرب و سبزیجات برگ‌دار انتخاب‌های خوبی برای مبتلایان به PMS یا PMDD هستند؛ تصور می‌شود غذاهای فرآوری شده، قند، کافئین و الکل علائم را تشدید می‌کنند.

 

اگرچه تغییر سبک زندگی برای مدیریت PMS مفید است، بسیاری از زنان به دنبال راهکارهای طبیعی‌تری هستند. خوشبختانه، طبیعت گنجینه‌ای از درمان‌های گیاهی را برای تسکین علائم PMS در اختیار ما قرار می‌دهد. از گیاهان تازه باغچه خود گرفته تا ادویه‌های موجود در آشپزخانه، می‌توان با دم‌کردن دمنوش‌های گیاهی، حالت تهوع، نفخ و گرفتگی‌های دردناک را تسکین داد.

 

داروهای گیاهی به طور گسترده توسط اکثر متخصصان طب تلفیقی ایمن در نظر گرفته می‌شوند، اما قبل از شروع رژیم جدید، با پزشک خود مشورت کنید. این امر به ویژه در صورتی که هر دارویی مصرف می‌کنید یا شرایط بهداشتی خاصی دارید صادق است. اگر PMS و درد پریود زندگی شما را مختل کرده است، یکی از این نه درمان گیاهی را امتحان کنید تا تسکین پیدا کنید.

 

داروهای طبیعی برای pms, سندرم پیش از قاعدگی

با برخی داروهای گیاهی PMS را به راحتی مدیریت کنید

 

10 درمان گیاهی برای PMS

1) بابونه 

بابونه، گیاهی با قدمتی طولانی در طب سنتی اروپا و مکزیک، به دلیل خواص آرام‌بخش خود شناخته شده است. این گیاه می‌تواند به کاهش افسردگی و اضطراب که اغلب در سندرم پیش از قاعدگی (PMS) دیده می‌شود، کمک کند. کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به استرس ترشح می‌شود و می‌تواند تعادل هورمونی بدن را بر هم بزند. با کاهش سطح کورتیزول، می‌توان به بهبود علائم PMS و تندرستی عمومی کمک کرد.

 

بابونه با کاهش کورتیزول مرتبط بوده است، بنابراین فنجان عصرانه شما از چای ممکن است به کاهش سطح کلی کورتیزول در بدن شما کمک کند. خواص ضد اسپاسم گیاه نیز ممکن است تسکین گرفتگی قاعدگی را ارائه دهد. توصیه می‌شود که از هفته بعد از تخمک‌گذاری تا شروع دوره خود، روزانه یک تنتور بابونه مصرف کنید.

 

یک کلمه هشدار: بابونه می‌تواند استروژنی باشد، بنابراین افرادی که سابقه سرطان‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، رحم یا تخمدان دارند و همچنین کسانی که باردار یا شیرده هستند باید از این گیاه دوری کنند. افرادی که آلرژی به راگوید دارند نیز نباید بابونه مصرف کنند، زیرا عضوی از خانواده گل مروارید است و می‌تواند باعث واکنش شود.

 

2) چاستبری یا پنج انگشت 

چاستبری گیاهی با قدمت طولانی در طب سنتی، از دیرباز برای درمان طیف وسیعی از مشکلات زنانه، به ویژه علائم پیش از قاعدگی، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه که به نام پنج انگشت نیز شناخته می‌شود، در کشورهای غربی مانند آلمان بسیار محبوب است و به عنوان یکی از درمان‌های استاندارد برای مشکلات هورمونی زنان به شمار می‌رود.

 

میوه درخت چاستبری حاوی ترکیباتی است که خواص ضدالتهابی و تنظیم‌کننده هورمون دارند. این گیاه می‌تواند به کاهش علائمی مانند نوسانات خلقی، افسردگی، حساسیت سینه و سردرد در دوران پیش از قاعدگی کمک کند. به گفته متخصصان، چاستبری با افزایش سطح پروژسترون در بدن، به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند. پروژسترون هورمونی است که نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به بروز علائم پیش از قاعدگی شود. اگر شما نیز از علائم آزاردهنده پیش از قاعدگی رنج می‌برید، می‌توانید با مشورت پزشک خود، از مکمل‌های  چاستبری استفاده کنید. این گیاه می‌تواند به شما کمک کند تا دوران قاعدگی را با آرامش بیشتری سپری کنید.

 

3) قاصدک

گل‌های زرد آفتابی که بسیاری از ما آن‌ها را علف هرز می‌دانیم، دارای خواص مدر قدرتمندی هستند که به این معنی است که می‌توانند به احتباس مایعات و نفخ کمک کنند، هر دو رایج در روزهای قبل از شروع قاعدگی. پلی‌فنول‌های غنی از آنتی‌اکسیدان آن دارای خواص ضد التهابی هستند، در حالی که ریشه قاصدک ممکن است به افزایش جریان صفرا کمک کند و عملکرد کبد را بهبود بخشد. هنگامی که شروع به احساس نفخ در اطراف دوره خود می‌کنید، یک یا دو فنجان چای قاصدک برای خود بریزید.

 

4) رازیانه 

اگر از دردهای شدید قاعدگی رنج می‌برید، رازیانه می‌تواند راه‌حل طبیعی و موثری برای شما باشد. این گیاه با کاهش تولید پروستاگلاندین‌ها، که مواد شیمیایی ایجادکننده درد در دوران قاعدگی هستند، به طور قابل توجهی درد و گرفتگی‌های عضلانی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف رازیانه به اندازه داروهای ضد درد رایج، در تسکین دردهای قاعدگی موثر است. بنابراین، اگر به دنبال یک جایگزین طبیعی برای داروهای شیمیایی هستید، رازیانه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

 

5) زنجبیل 

این ریزوم تند و غنی از آنتی‌اکسیدان که در همه چیز از کاری تا کیک استفاده می‌شود، مدت‌هاست به دلیل خواص ضد التهابی خود مورد ستایش قرار گرفته است. تاریخچه زنجبیل به عنوان یک دارو هزاران سال است و در هر دو طب سنتی چینی و آیورودا استفاده می‌شود. این به طور گسترده در هر دو طب سنتی و مدرن به عنوان یک داروی گوارشی شناخته شده است: می‌تواند به طور ایمن حالت تهوع، سندرم روده تحریک‌پذیر، نفخ و سایر مشکلات گوارشی را تسکین دهد.

 

داروهای طبیعی برای pms, سندرم پیش از قاعدگی

ترکیبی قدرتمند از گیاهان دارویی برای تسکین علائم PMS

 

6) جینکو بیلوبا 

برگ‌های درخت جینکو بیلوبا غنی از آنتی‌اکسیدان، که بیشتر به دلیل پتانسیل خود برای کاهش علائم زوال شناختی و بیماری آلزایمر شناخته شده است، همچنین می‌توانند اضطراب و افسردگی را کاهش دهند. در طب سنتی چینی، این یک درمان پرکاربرد برای سردرد و میگرن است. مصرف روزانه جینکو دو بار در روز، در طول ماه، درد سینه مرتبط با احتباس مایعات را کاهش می‌دهد.

توجه داشته باشید که اگر از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنید، باید از این گیاه اجتناب کنید، زیرا لخته شدن خون را کند می‌کند. هرگز دانه‌های جینکو خام یا برشته را نخورید، زیرا می‌توانند سمی باشند.

 

7) بادرنجبویه 

این عضو خانواده نعناع دارای رایحه سبک مرکباتی است و رشد آن در یک باغ گیاهان آسان است. بادرنجبویه می‌تواند بی‌خوابی و اضطراب را کاهش دهد، که هر دو با PMS رایج هستند. تغییرات در سطح هورمون می‌تواند منجر به پرتاب و چرخش زیادی در شب شود، بادرنجبویه ممکن است به کاهش اضطراب و پاک کردن راه برای خواب آرام کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف بادرنجبویه همچنین می‌تواند گرفتگی‌ها را کاهش دهد.

 

مصرف روزانه 80 میلی‌گرم برای بی‌خوابی یا بین 40 تا 60 قطره اگر ترجیح می‌دهید یک تنتور نسبت به قرص‌ها را توصیه می‌کند. دم‌کرده بادرنجبویه نیز می‌تواند آرام‌بخش باشد. حدود پنج تا ده برگ تازه را برداشت کرده و آن‌ها را به مدت پنج تا ده دقیقه در آب جوش خیس کنید، هرچه بیشتر آن‌ها را خیس کنید، طعم آن قوی‌تر خواهد بود. اگر از بادرنجبویه خشک استفاده می‌کنید، با حدود 1 قاشق چای‌خوری شروع کنید و بسته به اینکه چقدر چای خود را قوی می‌خواهید، با بیشتر یا کمتر آزمایش کنید.

 

8) نعناع فلفلی و 9) نعناع سبز

نعناع فلفلی و نعناع سبز، دو گیاه معطر با خواص درمانی فراوان، می‌توانند به تسکین بسیاری از علائم آزاردهنده قاعدگی کمک کنند. نعناع فلفلی به ویژه برای کاهش حالت تهوع و مشکلات گوارشی بسیار موثر است. این گیاه با خواص ضدالتهابی خود، می‌تواند به تسکین دردهای شکمی و گرفتگی‌های عضلانی نیز کمک کند. نعناع سبز نیز با تنظیم هورمون‌ها، می‌تواند به کاهش نوسانات خلقی و سایر علائم PMS کمک کند. برای بهره‌مندی از خواص درمانی این گیاهان، می‌توانید از دمنوش نعناع یا مکمل‌های آن استفاده کنید.

 

10) زعفران 

کلالیم قرمز-طلایی گیاه زعفران کروکوس به بهترین شکل به عنوان گران‌ترین ادویه جهان شناخته شده‌اند. زعفران، برداشت شده از گل کروکوس ساتیووس، حاوی گنجینه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها است و مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خواص ضد افسردگی و کاهش درد آن ممکن است علائم PMS و PMDD را کاهش دهد. زعفران کمتر از چاستبری اثبات شده است، اما این یک گزینه ایمن برای افسردگی، دوره‌های دردناک و PMS است.

 

زعفران یک ماده تشکیل‌دهنده خوشمزه برای استفاده در آشپزخانه است، اما برای کسانی که به دنبال درمان علائم PMS (از جمله گرفتگی‌ها) هستند، مصرف روزانه زعفران در کپسول‌ها ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه است. روم پیشنهاد می‌کند که مبتلایان به PMS بین 5 تا 15 میلی‌گرم دو بار در روز «با غذا برای جلوگیری از حالت تهوع» مصرف کنند.

 

سخن آخر 

همانطور که دیدیم، داروهای گیاهی می‌توانند گزینه‌های طبیعی و موثر برای کاهش علائم آزاردهنده PMS باشند. اما، هنوز هم به تحقیقات بیشتری نیاز است تا اثربخشی و ایمنی کامل این گیاهان به طور دقیق مشخص شود. بنابراین، قبل از استفاده از هرگونه گیاه دارویی، حتماً با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. با این حال، با توجه به شواهد موجود و تجربیات بسیاری از زنان، می‌توان امیدوار بود که گیاهان دارویی راهی ایمن و طبیعی برای بهبود کیفیت زندگی در دوران قاعدگی باشند.

 

گردآوری:بخش سلامت  

 

نارنجک بانمک
نارنجک بانمک مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋