نارنجک بانمک

نارنجک بانمک

مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم
 ۳ نفر را دنبال می کند

نگاهی به تاریخ و معماری مسجد عمران بن شاهین

نگاهی به تاریخچه و معماری مسجد عمران بن شاهین



معماری مسجد عمران بن شاهین, بازسازی مسجد عمران بن شاهین

مسجد عمران بن شاهین

 

مسجد عمران بن شاهین یکی از قدیمی‌ترین مساجد نجف است که در ضلع شمالی صحن حرم امام علی (ع) قرار دارد. مسجد عمران بن شاهین در قرن چهارم هجری قمری توسط عمران بن شاهین ساخته شد. در این مقاله از به تاریخچه و معماری این مسجد پرداخته‌ایم. این مسجد محلی برای دفن علما و شخصیت‌های برجسته است.

مسجد عمران بن شاهین

مسجد عمران بن شاهین یکی از قدیمی‌ترین مساجد نجف است که در ضلع شمالی صحن حرم امام علی (ع) قرار دارد. این مسجد در راهروی منتهی به باب طوسی (درِ ورودی شمالی صحن) حرم واقع شده است. این مسجد در قرن چهارم هجری قمری/دهم میلادی توسط عمران بن شاهین ساخته شده است. نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد که آیا این مکان از ابتدا مسجد بوده است یا به عنوان رواق ساخته شده و سپس به مسجد تبدیل شده است. قبر سید محمدکاظم یزدی نیز در این مسجد قرار دارد.

 

معماری مسجد عمران بن شاهین, بازسازی مسجد عمران بن شاهین

تاریخچه مسجد عمران بن شاهین

 

تاریخچه مسجد عمران بن شاهین

ساخت این مسجد به قرن چهارم هجری قمری/دهم میلادی باز می‌گردد. این مسجد توسط عمران بن شاهین، حاکم وقت جنوب عراق، ساخته شده است. عمران شورشی علیه حکومت عضدالدوله دیلمی بود که شکست خورد. بنابراین، او نذر کرد که اگر پادشاه او را ببخشد، دو رواق در نجف و کربلا بسازد. بنابراین رواقی که او در نجف ساخت، در ضلع شمالی حرم قرار داشت و از آنجایی که حرم در آن زمان بسیار کوچکتر بود، در خارج از حرم قرار داشت.

 

در زمان حکومت شاه عباس اول، صحن حرم توسعه یافت و بخشی از مسجد به حرم الحاق شد. در سال ۱۳۶۸ هجری قمری/۱۹۴۸-۱۹۴۹ میلادی، دولت وقت عراق بخش دیگری از مسجد را برای ساخت خیابان تخریب کرد و بدین ترتیب تنها بخشی از مسجد باقی ماند.

  

معماری مسجد عمران بن شاهین, بازسازی مسجد عمران بن شاهین

معماری مسجد عمران بن شاهین

 

معماری مسجد عمران بن شاهین

مساحت فعلی مسجد عمران حدود 215 متر مربع است. این بنا دارای چهار طاق گنبدی است که از کف تا سقف مسجد امتداد یافته و روبروی هم و در کنار هم قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، گنبد کوچکی با دوازده نورگیر بر روی سقف مسجد وجود دارد. زیر هر یک از چهار طاق گنبدی، فضایی شبیه به اتاق قرار دارد.

 

پروژه بازسازی مسجد عمران بن شاهین در اوایل ذی القعده 1428/نوامبر 2007 آغاز شد. در این پروژه، اسکلت اصلی مسجد با قالب و تیرهای آهنی روی دیوارها و سقف محکم شد.

 

دیدگاه‌ها درباره مسجد عمران بن شاهین

بخش داخلی مسجد

شیخ جعفر مهبوبه درباره مسجد عمران می‌گوید که این بنا در ابتدا قرار نبوده مسجد باشد، بلکه قرار بوده است به عنوان رواقی از حرم باشد. بنابراین، به عنوان رواقی از حرم امام علی (ع) به شمار می‌رود و بدون شک دفن افراد در آنجا جایز است. به گفته المعموبه، پس از جدا شدن از حرم امام علی (ع)، این بنا به طور رسمی به عنوان مسجد شناخته شد و نشانه‌های مسجد به این رویداد برمی‌گردد. او همچنین بر این باور است که به شدت بعید است بنای فعلی با کتیبه‌های قرآنی آن توسط خود عمران بن شاهین ساخته شده باشد.

 

سید عبدالمطلب

سید عبدالمطلب در کتاب «مساجد و اماکن» روایتی متفاوت از المعموبه ارائه می‌دهد. او بر این باور است که هیچ مدرکی دال بر تخریب بنای عمران بن شاهین وجود ندارد، زیرا هیچ اشاره‌ای به تخریب و بازسازی کلی بنای او نشده است. او در مورد کتیبه‌های قرآنی روی بنا بر این باور است که ممکن است در تعمیرات بنا اضافه شده باشند و تنها دیوارها و سقفی که قدمت بنا را نشان می‌دهند باقی مانده باشند.

 

سعد ماهر

سعد ماهر در کتاب «مشهد الامام علی» می‌گوید بررسی بنای مسجد و شباهت آن به شیوه ساخت ایوان‌های صحن حرم و همچنین دیوارهای خارجی آن از نظر مصالح و لبه‌ها و دهانه طاق‌ها نشان می‌دهد که بناهای مسجد همزمان با ایوان‌های حرم ساخته شده است. بنابراین، در قرن دهم/شانزدهم هجری در دوره صفویه به مسجد تبدیل شد.

 

روایت‌های دیگری

روایت‌های دیگری از زندگی عمران بن شاهین، تاریخچه ساخت مسجد و چگونگی تغییرات آن وجود دارد.

  

 افرادی که در مسجد دفن شده‌اند

امروزه این مسجد در ضلع شمالی صحن حرم امام علی (ع) قرار دارد و به همین دلیل به عنوان بخشی از حرم به شمار می‌آید. این مسجد محل دفن علما و شخصیت‌هایی همچون سید محمدکاظم یزدی، سید محمدکاظم مقدس، و شیخ محمدباقر قمی است.

  

سوالات متداول درباره مسجد عمران بن شاهین

مسجد عمران بن شاهین در کجا واقع شده است؟

مسجد عمران بن شاهین در ضلع شمالی صحن حرم امام علی (ع) در نجف قرار دارد.

 

مسجد عمران بن شاهین در چه زمانی ساخته شده است؟

این مسجد در قرن چهارم هجری قمری توسط عمران بن شاهین ساخته شده است.

 

چه کسانی در مسجد عمران بن شاهین دفن شده‌اند؟

این مسجد محل دفن علما و شخصیت‌هایی همچون سید محمدکاظم یزدی، سید محمدکاظم مقدس، و شیخ محمدباقر قمی است.

 

مساحت فعلی مسجد عمران بن شاهین چقدر است؟

مساحت فعلی مسجد عمران بن شاهین حدود 215 متر مربع است.

 

پروژه بازسازی مسجد عمران بن شاهین چه زمانی آغاز شد؟

پروژه بازسازی مسجد عمران بن شاهین در اوایل ذی القعده 1428 هجری قمری (نوامبر 2007 میلادی) آغاز شد.

 

سخن پایانی مقاله درباره مسجد عمران بن شاهین

مسجد عمران بن شاهین با تاریخچه‌ای کهن و معماری زیبا، یکی از نمادهای مذهبی و تاریخی شهر نجف به شمار می‌آید. این مسجد نه تنها به عنوان مکانی مقدس برای عبادت و دفن علما و بزرگان، بلکه به عنوان شاهدی بر تغییرات فرهنگی و تاریخی این منطقه ارزشمند است. با گذشت قرن‌ها، مسجد عمران بن شاهین همچنان با استحکام و عظمت خود، الهام‌بخش زائران و محققان از سراسر جهان است. حفظ و نگهداری از این میراث تاریخی، وظیفه‌ای است که بر عهده همه ماست تا این گنجینه ارزشمند برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند.

  

 

  گرد آوری:بخش گردشگری

 

نارنجک بانمک
نارنجک بانمک مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋