نارنجک بانمک

نارنجک بانمک

مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم
 ۳ نفر را دنبال می کند

VPS و یا سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

VPS و یا سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟



vps ویا سرور مجازی, سرور مجازی یا vps

VPS به معنای سرور مجازی خصوصی است

 

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server به معنای سرور مجازی خصوصی است. این نوع هاستینگ، منابع یک سرور فیزیکی قدرتمند را به طور مجازی به چندین کاربر اختصاص می‌دهد. در این مقاله از   به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که VPS و یا سرور مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد. 

VPS چیست؟

یک سرور مجازی خصوصی (VPS) ماشینی است که تمام نرم افزار و داده های مورد نیاز برای اجرای یک برنامه یا وب سایت را میزبانی می کند. به آن مجازی گفته می شود زیرا تنها بخشی از منابع فیزیکی زیربنایی سرور را مصرف می کند که توسط یک ارائه دهنده شخص ثالث مدیریت می شود. با این حال، شما به منابع اختصاصی خود بر روی آن سخت افزار دسترسی پیدا می کنید.

 

vps ویا سرور مجازی, سرور مجازی یا vps

هر کسی می تواند از سرورهای استفاده کند

 

کاربردهای یک سرور مجازی خصوصی (VPS) چیست؟

در ادامه به چند نمونه از موارد استفاده از سرورهای VPS اشاره می کنیم:

راه اندازی برنامه های تحت وب: هر کسی می تواند از سرورهای VPS برای راه اندازی و اجرای برنامه های تحت وب استفاده کند. 

 

ایجاد محیط های تست: با استفاده از یک سرور VPS، می توانید به طور مقرون به صرفه برنامه های جدید را توسعه و آزمایش کنید.  

 

ذخیره سازی ثانویه: یک سرور مجازی خصوصی می تواند فضای ذخیره سازی ثانویه برای فایل های داده را فراهم کند. به عنوان مثال، می تواند با ایجاد یک فضای ذخیره سازی امن، قابل دسترسی و متمرکز برای گروهی از کاربران، به عنوان سرور فایل، تصویر یا ایمیل عمل کند.

 

میزبانی VPS چیست؟

هنگام ایجاد یک وب سایت یا برنامه وب، مشتریان به طور کلی نیاز به راه اندازی یک پایگاه داده، پیکربندی یک وب سرور و افزودن کد خود دارند. مدیریت سخت افزار فیزیکی سرور می تواند پیچیده و گران باشد. برای حل این مشکل، ارائه دهندگان میزبانی سخت افزارهای زیربنایی را مدیریت می کنند و به کاربران اجازه می دهند تا از این منابع استفاده کنند. در میزبانی VPS، هر کاربر یک ماشین مجازی با منابع اختصاصی دریافت می کند که آماده است تا برنامه یا وب سایت خود را مستقر و پیکربندی کند. به این ترتیب، مشتریانی که از میزبانی VPS استفاده می کنند می توانند بدون اینکه وقت و انرژی خود را برای سرورهای فیزیکی که کد آنها را میزبانی می کنند، هدر دهند، روی برنامه ها یا وب سایت های خود تمرکز کنند. ارائه دهندگان میزبانی VPS عملکردی امن، قابل اعتماد و سازگار را برای وب سایت های خود تضمین می کنند.

 

vps ویا سرور مجازی, سرور مجازی یا vps

میزبانی VPS بین میزبانی مشترک و اختصاصی قرار می گیرد

 

مقایسه میزبانی VPS با سایر سرویس های میزبانی

سرورها به طور معمول حافظه، قدرت پردازش و فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به نیازهای یک وب سایت دارند. ارائه دهندگان میزبانی وب این منابع را بین مشتریان مختلف با استفاده از تنظیمات میزبانی مختلف به اشتراک می گذارند. به غیر از میزبانی VPS، دو نوع راه حل میزبانی وب دیگر نیز وجود دارد.

 

میزبانی مشترک (Shared Hosting):

در یک راه حل میزبانی مشترک، همه وب سایت ها یک سرور فیزیکی یکسان را به اشتراک می گذارند و برای منابع حیاتی مانند حافظه داخلی، فضای دیسک سخت و قدرت پردازش رقابت می کنند. نقطه ضعف این سرویس میزبانی وب این است که سایر وب سایت هایی که سخت افزار را به اشتراک می گذارند می توانند بر عملکرد وب سایت شما تأثیر بگذارند.

استفاده از سرویس میزبانی مشترک قابل مقایسه با تماشای فیلم در حالی است که روی مبل با گروهی از دوستان نشسته اید. گاهی اوقات ممکن است یکی از دوستان دراز بکشد و فضای بیشتری را اشغال کند و باعث شود بقیه تا زمانی که دوباره خودش را تنظیم کند، به طور ناخوشایندی بنشینند.

 

میزبانی اختصاصی (Dedicated Hosting):

در میزبانی اختصاصی، می توانید کل سخت افزار فیزیکی را برای خود اجاره کنید. ارائه دهنده میزبانی وب به شما دسترسی انحصاری به کل سرور فیزیکی می دهد. عملکرد وب سایت شما تحت تأثیر رفتار سایر وب سایت ها قرار نمی گیرد. میزبانی اختصاصی مانند این است که کل مبل را برای خود داشته باشید. راحت است اما گران است و شما واقعاً به تمام آن فضای اضافی نیاز ندارید.

 

مقایسه میزبانی VPS با میزبانی مشترک و اختصاصی:

میزبانی VPS بین میزبانی مشترک و اختصاصی قرار می گیرد. این کار با تقسیم بندی سرور فیزیکی واحد انجام می شود تا هر صاحب وب سایت آن را به عنوان یک سرور اختصاصی درک کند. شما حتی با وجود اینکه بقیه سرور فیزیکی همچنان به اشتراک گذاشته می شود، به سهم اختصاصی خود از سخت افزار و منابع دسترسی انحصاری دارید.

 

سرویس میزبانی VPS مانند اجاره کابین درجه یک در یک پرواز لوکس است. در حالی که ممکن است مسافران دیگری در پرواز حضور داشته باشند، هیچکس نمی تواند کابین شما را به اشتراک بگذارد. حتی بهتر اینکه، کابین شما می تواند با نیازهای شما گسترش یا کوچک شود، بنابراین شما دقیقاً برای چیزی که نیاز دارید هزینه پرداخت می کنید!

 

vps ویا سرور مجازی, سرور مجازی یا vps

با میزبانی VPS سایت شما عملکرد بهتری خواهد داشت

 

چه زمانی باید به میزبانی VPS سوئیچ کنید؟

اگر در حال حاضر از سرویس میزبانی مشترک استفاده می کنید و سرور اختصاصی در بودجه شما نیست، می توانید در صورت تمایل به موارد زیر به یک برنامه میزبانی VPS تغییر دهید:

مدیریت ترافیک وب سایت بیشتر: میزبانی مشترک ممکن است زمانی که به تازگی کار خود را شروع کرده اید به خوبی کار کند، اما عملکرد وب سایت شما ممکن است با افزایش ترافیک کاهش یابد. با رشد وب سایت شما و افزایش حجم ترافیک بازدیدکنندگان، بازدیدکنندگان وب سایت ممکن است با زمان بارگذاری طولانی‌تر صفحه و زمان انتظار بیشتر مواجه شوند. از سوی دیگر، با میزبانی VPS، سایت شما نسبت به میزبانی مشترک عملکرد بهتری خواهد داشت زیرا می تواند حجم بیشتری از درخواست ها را مدیریت کند.

 

شخصی سازی برنامه ها: در مقایسه با میزبانی مشترک، میزبانی VPS کنترل بیشتری روی محیط وب سرور شما به شما می دهد. می توانید نرم افزار و تنظیمات سفارشی را نصب کنید. همچنین، ادغام با سایر نرم افزارها مانند سیستم های حسابداری یا CRM با میزبانی VPS بهتر کار می کند. همچنین می توانید اقدامات امنیتی و فایروال های سفارشی را برای سیستم خود نصب کنید.

 

کاهش خطاهای سرور: با رشد وب سایت شما، ممکن است مجبور شوید محتوای بیشتر یا عملکرد پیچیده تری را به آن اضافه کنید که نیاز به پردازنده یا حافظه را افزایش می دهد. این می تواند منجر به خطاهای سرور در میزبانی مشترک مانند خطاهای داخلی سرور یا خطاهای عدم سرویس شود. از طرف دیگر، وب سایت های با پردازش سنگین در میزبانی VPS عملکرد بسیار بهتری دارند زیرا دیگر برای قدرت پردازش با سایر سایت ها رقابت نمی کنند. با میزبانی VPS، همچنین می توانید هر زمان که برای رشد آماده شدید به یک ماشین مجازی جدید با قدرت پردازش بیشتر مهاجرت کنید.

 

vps ویا سرور مجازی, سرور مجازی یا vps

انتخاب نوع VPS مناسب برای شما به نیازها و الزامات خاص شما بستگی دارد

 

انواع میزبانی VPS

سه نوع اصلی میزبانی VPS وجود دارد:

 

1. میزبانی VPS مدیریت نشده (Unmanaged VPS Hosting):

در هاستینگ مدیریت نشده یا خود-مدیریت، صاحب کسب و کار باید از تمام مسئولیت های سرور و وظایف نگهداری مراقبت کند. ارائه دهنده میزبانی فقط سرور فیزیکی و در دسترس بودن آن را مدیریت می کند. میزبانی VPS مدیریت نشده نیاز به تخصص فنی یا منابع داخلی اختصاصی برای مدیریت حافظه سرور، سیستم عامل و سایر منابع سرور دارد. میزبانی VPS مدیریت نشده برای مشاغل تثبیت شده با قابلیت های IT لازم مناسب تر است.

 

2. میزبانی VPS مدیریت شده (Managed VPS Hosting):

میزبانی VPS کاملاً مدیریت شده زمان، تلاش و تخصص فنی مورد نیاز برای مراقبت از سرور شما را کاهش می دهد. ارائه دهنده میزبانی VPS مدیریت شده از همه مسئولیت های مربوط به سرور، مانند به روز رسانی های هسته، نگهداری و نصب نرم افزار مراقبت می کند، بنابراین شما می توانید کاملاً روی رشد کسب و کار خود تمرکز کنید. میزبانی VPS مدیریت شده یک رویکرد بدون دخالت برای مدیریت سرور است.

 

3. میزبانی VPS نیمه مدیریت شده (Semi-managed VPS Hosting):

میزبانی VPS نیمه مدیریت شده حد وسط بین میزبانی مدیریت شده و مدیریت نشده است. شرکت میزبانی همان اصول اولیه مدیریت نشده را ارائه می دهد اما نصب و پشتیبانی نرم افزار هسته را به آن اضافه می کند. در اینجا برخی از نمونه های خدمات اضافی که آنها ارائه می دهند آورده شده است:

- به روز رسانی و وصله های سیستم عامل

- بهبود امنیت

- پشتیبانی کامل از وب سرور

- نظارت بر رویدادهای سرور

- پاسخ و بازیابی سرور به صورت پیشگیرانه

- میزبانی مدیریت شده هسته با میزبانی کاملاً مدیریت شده در این تفاوت دارد که هسته شامل محافظت در برابر ویروس و هرزنامه، مهاجرت خارجی، پشتیبانی کامل از پنل کنترل یا ارتقاء و وصله های پنل کنترل نمی شود.

 

آیا میزبانی VPS امن است؟

بله، میزبانی VPS امن است. امنیت VPS از جداسازی هر نمونه از سایر محیط های موجود در سرور ناشی می شود. در محیط های میزبانی مشترک، وب سایت شما منابع را با سایر وب سایت ها به اشتراک می گذارد و می تواند تحت تأثیر آسیب پذیری های آنها قرار گیرد. میزبانی VPS شما را در برابر حملات با مصرف منابع زیاد که به دیگران هدایت می شود محافظت می کند. همچنین می توانید با افزودن فایروال، آنتی ویروس و سایر اقدامات نرم افزاری، سرور مجازی خود را ایمن تر کنید.

 

به عنوان مثال، حمله محروم سازی از سرویس (DDoS) تلاش می کند با ارسال همزمان هزاران درخواست، یک وب سایت را از کار بیاندازد. در یک محیط میزبانی مشترک، حتی اگر حمله DDoS به وب سایت دیگری هدایت شود، باعث خرابی سیستم شما نیز می شود. این به این دلیل است که هر دو وب سایت منابع اساسی یکسانی را به اشتراک می گذارند.

 

vps ویا سرور مجازی, سرور مجازی یا vps

میزبانی VPS شامل ویژگی های امنیتی قدرتمندی برای محافظت از وب سایت است

 

آیا میزبانی VPS سریع و قابل اعتماد است؟

بله، میزبانی VPS سریع و قابل اعتماد است زیرا پهنای باند اختصاصی خود را به شما اختصاص می دهد. شما می توانید عملکرد قابل اعتمادی مشابه با یک سرور اختصاصی داشته باشید. همچنین می توانید سیستم عامل های مختلف را انتخاب کنید و پیکربندی سرور را برای عملکرد بهتر برنامه خود بهینه کنید.

 

چرا باید VPS را انتخاب کنید؟

میزبانی VPS با هزینه کم به شما امکان دسترسی به یک تیم آموزش دیده از متخصصان را می دهد که به صورت تمام وقت روی مدیریت سرور تمرکز می کنند. این مزایای زیر را به همراه دارد:

• شما آخرین روش های برتر و فناوری های جدید را در میزبانی VPS دریافت می کنید.

• برای کاهش خرابی از پشتیبانی 24 ساعته بهره مند می شوید.

• ارائه دهنده میزبانی VPS محیط شما را برای عملکرد و امنیت بهینه می کند.

• تیم IT شما می تواند بدون نگرانی در مورد میزبانی VPS روی برنامه وب خود تمرکز کند.

• ارائه دهنده میزبانی VPS می تواند به سرعت مشکلات رایج را عیب یابی و رفع کند.

 

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت  

 

نارنجک بانمک
نارنجک بانمک مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋