برنامه ریزی فروش چیست
یکی از مهم ترین اقداماتی که می تواند نرخ فروش سازمانی شما را افزایش دهد، برنامه ریزی استاندارد برای فروش است. در حال حاضر تکنیک ها و روش های تخصصی وجود دارد که می تواند سبب افزایش میزان فروش محصولات شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص برنامه ریزی فروش صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا با در نظر نظر گرفتن این نکات بتوانید فروش خود را افزایش دهید.
برنامه ریزی فروش به فرایند و روش هایی گفته می شود که با برنامه ریزی درست و به کار گیری آنها می توان به مهم ترین هدف کسب و کار یعنی فروش دست یافت. برای برنامه ریزی فروش باید موارد مختلفی را مانند: پیش بینی میزان فروش، مشخص کردن اهداف فروش، مقدار سود مورد انتظار، مراحل و استراتژی های مناسب برای فروش بیشتر در نظر گرفت. برنامه ریزی فروش همیشه همراه با برنامه ریزی بازاریابی و ارائه ی طرح های تجاری مختلف ارائه می شود.
برنامه ریزی برای بازاریابی به بررسی استراتژی های عرضه خدمات و محصولات می پردازد در حالی که برنامه ریزی برای طرح کسب و کار علاوه بر استراتژی ها، اهداف شرکت را نیز تعیین می کند. به روز رسانی برنامه فروش به صورت سالانه یا سه ماهه تضمین می کند که برنامه سازمان کارآیی خود را حفظ کرده و همچنان در مسیر درست قرار دارد.
مانند انواع برنامه های بازاریابی و کسب و کار، طرح های فروش اسناد مهمی هستند که در طول زمان کامل تر می شوند. تجارب گذشته سازمان در فروش اغلب مهم ترین اصول اجرایی برای فروش را مشخص می کنند.
تمام برنامه ریزی های فروش برای رسیدن به هدف اصلی خود یعنی افزایش نرخ فروش، شش عامل اصلی و مهم را در نظر می گیرد. مهم ترین عواملی که برای برنامه ریزی فروش در نظر گرفته می شود، شامل موارد زیر است:
با جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل روند فعلی فروش سازمان، وضعیت فعلی را ارزیابی کنید تا استراتژی ها را بر اساس تجارب و اطلاعات واقعی ترسیم کنید. تجزیه و تحلیل داده ها و روند فروش سازمان می تواند موانع اصلی را شناسایی کرده و نقاط قوت سازمان را تقویت کند. این اقدامات طرح اولیه ای را برای طراحی تخصصی استراتژی های جدید فراهم می کند.
تحلیل وضعیت فروش یکی از مراحل برنامه ریزی فروش
برنامه ریزی برای فروش بیشتر، به گونه ای تعریف می شود که هم منافع مصرف کننده را در نظر بگیرد و هم اهداف کسب و کار شما را شامل شود. هدف از فروش افزایش درآمد، برنامه ریزی برای تولید یک محصول جدید و افزایش آگاهی از روش های افزایش سهم بازار است.
مهم ترین مواردی که باید در برنامه ریزی اهداف فروش در نظر گرفته شود، شامل موارد زیر است:
* افزایش درآمد ماهانه یا سالانه
* کاهش هزینه ها و افزایش حاشیه سود
* افزایش ارزش مشتری
* جذب مشتری جدید
بررسی اهداف سازمان یکی از مراحل برنامه ریزی فروش
هنگام تنظیم یک استراتژی، تیم های فروش، نقش ها و مسئولیت های فردی را بر اساس نقاط قوت و توانایی اعضای تیم مشخص می کنند. برای مثال به عضوی از تیم که در تولید محتوا در رسانههای اجتماعی مهارت دارد، مسئولیت تولید و نظارت بر تبلیغات در رسانه ها داده می شود. همچنین در نظر داشته باشید برای دستیابی به اهدافی مانند افزایش نرخ فروش، استراتژی هایی که انتخاب می شودند باید با شرایط مالی و میزان بودجه ی سازمان نیز هماهنگ باشند.
تعیین استراتژی سازمان یکی از مراحل برنامه ریزی فروش
برنامه ریزی فروش یکی از روش هایی است که می تواند مقدار بودجه مورد نیاز برای شروع پروژه های جدید، میزان سود دهی و زمان بازگشت سرمایه را مشخص کند. مشخص بودن مقدار بودجه مورد نیاز برای اقدامات مختلف به تیم های فروش اجازه می دهد تا از منابع فعلی خود به طور موثر و به اندازه استفاده کنند و شرکت را در معرض محدودیت های مالی قرار ندهند.
تیم های فروش حرفه ای اهداف کلی سازمان و برنامه ریزی های فروش را در نظر می گیرند و مطابق با این برنامه ها برای رسیدن به اهداف از استراتژی های مختلف استفاده می کنند. ارتباطات سازمانی یا همکاری و هماهنگی با قسمت های مختلف سازمان، موارد کلیدی مهمی را برای برنامه ریزی فروش مشخص می کند.
به همین دلیل پیشنهاد می شود برای اینکه بهتر بتوانید سرنخ های اصلی که باید در برنامه ریزی های سازمانی در نظر بگیرید را پیدا کنید، ذینفعان را در فرآیند برنامه ریزی فروش درگیر کنید؛ تا از این طریق اطمینان حاصل شود که ساختار برنامه فروش ساختار جامعی است و تمامی موارد لازم برای افزایش سهم فروش در بازار را در نظر گرفته است.
توسعه ارتباطات سازمان یکی از مراحل برنامه ریزی فروش
یکی دیگر از موارد مهمی که در برنامه ریزی فروش باعث افزایش فروش سازمانی می شود، شناسایی و استفاده از ابزار های مناسب است. این ابزارها شامل: استخدام افراد متخصص، توانمندسازی تیم فروش، برنامه ریزی برای آموزش، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و ارائه ی امتیازهای مختلف به مشتریان است. استفاده از این ابزارها می تواند نرخ فروش سازمان را شما را افزایش داده و باعث شود که در مدت زمان کمتری از مشتریان خود پیشی بگیرید.
برنامه ریزی فروش جنبه مهمی از کسب و کار است که مسائل جاری سازمان مانند کاهش نرخ فروش را شناسایی کرده و به دنبال یافتن راه حل های موثر برای حل چالش ها است. برنامه ریزی فروش از فرصت های مختلف مانند معرفی محصول و خدمات جدید، برای بازنگری و ارائه ی راه حل های موثر برای توسعه استفاده می کند. البته اهداف سازمان بسته به اینکه شرکت محصولات خود را مستقیماً به مصرفکنندگان و یا صنایع میفروشد، متفاوت است.
طرحهای فروش فرصتهای فروش مختلفی را معرفی می کنند. در حالت ایده آل، یک طرح فروش:
* اهداف سازمان را بازنگری و معرفی می کند.
* استراتژی های کاربردی ارائه می دهد.
* تاکتیک های موثر برای افزایش فروش را شناسایی می کند.
* افزایش انگیزه به تیم
* برای دستیابی به اهداف بودجه تعیین می کند.
* اهداف را بررسی و میزان پیشرفت را مشخص می کند.
هنگام برنامه ریزی فروش به تیم خود انگیزه دهید
برای اینکه بتوانید برای سازمان خود برنامه ریزی افزایش فروش داشته باشید، توصیه می کنیم از مدل VMGS استفاده کنید. مدل VMGS یکی از ساده ترین ساختارهای برنامه ریزی فروش است که تمامی مدیران حتی بدون داشتن تجربه کافی در این زمینه می توانند برای بررسی شرایط فروش و رسیدن به اهداف سازمانی بالاتر از آن استفاده کنند.
برای استفاده از مدل VMGS باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
* چشم اندازهای سازمان (توسعه و یا معرفی محصولات جدید): نمای کلی از اینده ی کسب و کار که مدیران و پرسنل شرکت قصد دارند با به کار گیری استراتژی های مختلف و پس از طی زمان مشخص به آن دست یابند.
* ماموریت ها: برای اینکه سازمان بتواند سریع تر و موثرتر به اهداف خود دست یابد، باید برای بخش های مختلف وظایف و ماموریت های متفاوتی را در نظر بگیرد.
* انواع استراتژی و روش های که در حال حاضر پیش گرفته اید: استراتژی به راه ها و تاکتیک هایی گفته می شود که سازمان ها برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود از آنها استفاده می کنند. تعیین برنامه ی عملیاتی برای فروش بیشتر به سازمان ها کمک می کند که با کنار زدن رقبا سهم فروش خود را افزایش دهند.
* اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان: مهم ترین بخش برنامه ریزی فروش، تعیین اهداف مهم سازمان است. تعیین اهداف به شما کمک می کند تا موثرترین استراتژی های فروش برای سازمان خود شناسایی کنید. اهداف کوتاه مدت اغلب نیازهای مهم سازمان هستند و اهداف بلند مدت رسیدن به سهم فروش بیشتر و بازار گسترده تر است.
در نهایت پیشنهاد می کنیم اگر تا به حال تجربه ی برنامه ریزی فروش برای سازمان خود را نداشته اید به دلیل حساسیت این کار از تیم های راهبردی حرفه ای برای برنامه ریزی و افزایش سهم فروش سازمان استفاده کنید.
گردآوری: بخش کامپیوتر و اینترنت
پاسخ ها