نارنجک بانمک

نارنجک بانمک

مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم
 ۳ نفر را دنبال می کند

دستکش های جوشکاری را با کاربرد خود مطابقت دهید (انواع دستکش های جوشکاری)



انواع دستکش جوشکاری, دستکش جوشکاری, جنس دستکش جوشکاری چیست

دستکش جوشکاری ضد حرارت است

 

آشنایی با انواع دستکش جوشکاری و ویژگی های آنها 

جوشکاری یکی از مشاغل نسبتا سخت است و کسانی که در این کار مشغول هستند همواره در معرض حرارت، شعله و آهن مذاب و همچنین الکتریسیته و اشعه ماوراء بنفش قرار دارند. رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی فردی مانند دستکش جوشکاری می تواند تا حد زیادی این خطرات را تقلیل دهد. در این مطلب از شما را با انواع دستکش های جوشکاری آشنا می کنیم.

دستکش جوشکاری چیست؟

دستکش جوشکاری یک دستکش ایمنی است که برای حفاظت دست و بازوی جوشکاران هنگام کار تولید شده است. این دستکش باید قادر باشد در برابر حرارت از دست محافظت کند و به نوعی عایق حرارتی باشد. ضمنا باید از جنسی باشد که در صورت برخورد فلز مذاب ذوب نشود. 

 

در محیط های جوشکاری همواره اشعه های ماوراء بنفش و جریان الکتریسیته وجود دارد و هنگام جوشکاری امکان برخورد جریان برق و اشعه به دست های کارگران وجود دارد. دستکشی که مخصوص جوشکاری است باید عایق برق هم باشد و از آسیب های ناشی از جرقه، قوس الکتریکی، اشعه و مواد شیمیایی دیگر از پوست دستان شما حفاظت کند. 

 

بیشترین صدمات که در جوشکاری ممکن است به پوست و دست وارد شود در درجه اول سوختگی است و سپس در جریان جوشکاری برقی برق گرفتگی و اشعه الکتریسیته نیز می تواند به دست شما آسیب وارد کند.

 

اگر جوشکاری در محیط صنعتی و شیمیایی هم انجام شود امکان دارد مواد شیمیایی در هوا وجود داشته باشد که علاوه بر اینکه برای دستگاه تنفسی مضر است می تواند برای پوست دست و پوست بدن هم مضر باشد. پس با توجه به اینکه در چه محیطی کار می کنید باید دستکش جوشکاری مخصوص خریداری کنید.

 

دستکش جوشکاری هوبارت, دستکش ایمنی جوشکاری ساق بلند, دستکش نسوز جوشکاری

دستکش جوشکاری در برابر اشعه و جرقه مقاوم است

 

ویژگی های دستکش جوشکاری

برای اینکه بتوانید دستکش جوشکاری مناسبی خریداری کنید لازم است به ویژگی های استاندارد و ایمنی این محصول توجه کنید. این ویژگی ها به شرح زیر است:

• در درجه اول دستکش جوشکاری باید تحت استاندارد  EN 12477: 2001 باشد. این علامت باید بر روی تمامی دستکش های ایمنی جوشکاری وجود داشته باشد.

 

• اگر برای عملیات جوشکاری زیر آب می خواهید دستکش خریداری کنید یا می خواهید در محیط باز و بارانی جوشکاری کنید دستکش حتما باید ضد آب باشد و آب را به خود جذب نکند. 

 

• دستکش جوشکاری باید در دست راحت باشد و هنگامی که قطعات فلزی را در دست می گیرید نباید دچار سختی شوید. 

 

• دوام و استحکام این دستکش بسیار ضروری است.

 

• دستکش جوشکاری اغلب از چرم ساخته می شود. اگر از مواد بدون استحکام استفاده کنید دستکش نمی تواند در برابر خطرات جوشکاری از دستتان مراقبت کند. 

 

• چرمی که به عنوان لایه اصلی دستکش استفاده می شود باید بین 1 تا 1.5 میلی متر ضخامت داشته باشد. 

 

• عایق حرارت بودن و مقاومت در برابر سوختن و آتش سوزی از ویژگی های بسیار مهم دستکش های جوشکاری است. 

 

دستکش ایمنی جوشکاری ساق بلند, دستکش نسوز جوشکاری, دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری باید راحت باشد

 

انواع دستکش جوشکاری

در یک دسته بندی دستکش های جوشکاری را به سه نوع کلی تقسیم بندی می کنند. نوع اول که باعلامت اختصاری TIG شناخته می شود از پوست چرم گاو و خوک و بز ساخته می شود. طراحی این دستکش ها به گونه ای است که انگشت های جوشکاران را در برابر هر آسیبی محافظت می کند. 

 

نوع دیگر دستکش جوشکاری را با علامت اختصاری  MIG می شناسند. این دستکش هم از چرم خوک، گاو و گوزن ساخته می شود و حداکثر محافظت را از دست جوشکاران در برابر انواع آسیب ها دارد.

 

نوع سوم که با نام دستکش های استیک شناخته می شوند از چرم حیواناتی مانند گاو و گوزن ساخته شده است. در صورتی که به دنبال یک دستکش جوشکاری با بیشترین میزان مقاومت هستید این نوع را می توان معرفی کرد. در واقع این دستکش نسبت به نوع قبلی هم مقاوم تر و محکم تر است. 

 

دستکش جوشکاری هوبارت, دستکش ایمنی جوشکاری ساق بلند, دستکش نسوز جوشکاری

دستکش جوشکاری از چرم ساخته می شود

 

انواع دستکش جوشکاری بر اساس جنس چرم

دستکش هاس جوشکاری را از چرم حیوانات مختلفی می سازند. از چرم گاو گرفته یا چرم بز و گوزن. هر کدام از این پوست ها مقاومت های مختلفی دارند اما همه آن ها نسبت به مواد مختلف دیگر چندین برابر مقاوم تر هستند. بر اساس جنس چرم استفاده شده در دستکش جوشکاری می توان آن را تقسیم بندی کرد. در ادامه ویژگی های هر کدام را برای شما توضیح داده ایم. 

 

دستکش چرم گاو

چرم گاو یکی از راحتترین و البته انعطاف پذیر ترین انواع چرم است. دستکش های جوشکاری که از این چرم ساخته می شوند مقاومت و راحتی بسیار بالایی دارند. اگر به دنبال دستکشی هستید که حداکثر مقاومت در برابر حرارت را داشته باشد این نوع را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

دستکش چرم گاو بدون اینکه کوچکترین آسیبی ببیند می تواند مدت ها کار کند. ضمنا به جهت خاصیت ضد حرارتی که دارد در برابر جرقه های ناشی از قوس الکتریکی هرگز دچار آتش سوزی نمی شود. 

 

دستکش چرم گوزن

اگر پوست گوزن را لمس کرده باشید نرمی و لطافت آن را هرگز از یاد نخواهید برد. دستکش های پوست گوزن هم دقیقا به همان اندازه نرم، راحت و انعطاف پذیر هستند؛ بنابراین می توان گفت یکی از راحت ترین دستکش های جوشکاری هستند. دستکش چرم گوزن هم مانند چرم گاو در برابر حرارت بسیار مقاوم است. ضمنا فلز مذاب نمی تواند این دستکش را سوراخ کند یا آن را بسوزاند.

 

دستکش جوشکاری, انواع دستکش جوشکاری, بهترین دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری بسیار محکم و ضد پارگی است

 

دستکش چرم بز

آیا شغل شما به گونه ای است که در معرض باران یا زیر آب دریاها عملیات جوشکاری را انجام می دهید؟ ما به شما بهترین نوع دستکش برای کار در معرض آب و باران را معرفی خواهیم کرد. بله دستکش جوشکاری با پوست بز.

 

این دستکش علاوه بر ضد آب بودن بسیار سبک است و وقتی آن را دست می کنید اصلا متوجه وزن آن داخل دست نخواهید شد. ضمنا در محیط هایی که با روغن های شیمیایی سر و کار دارید هم می توانید از دستکش پوست بز استفاده کنید؛ زیرا در مقابل مواد روغنی هم کاملا مقاوم بوده و علاوه بر اینکه از دست در برابر خطرات روغن های شیمیایی محافظت می کند بلکه اصلا این مواد را جذب نمی کند. 

 

دستکش چرم خوک

از پوست خوک هم برای ساخت انواعی از دستکش جوشکاری استفاده می کنند. پوست خوک هم یکی از موادی است که در برابر آب، رطوبت و روغن بسیار مقاوم است. اگر پوست خوک را از نزدیک ببینید حالت خاصی از لیزی را روی آن حس خواهید کرد.

 

این لیزی مانع از نفوذ آب و روغن داخل پوست می شود. پس در محیط هایی که در معرض آب و روغن جوشکاری می کنید می توانید از دستکش پوست خوک هم استفاده کنید. ممکن است با نوع چرم بز کمی تفاوت قیمت داشته باشد. اما انتخاب آن سلیقه ای است. 

 

دستکش جوشکاری هوبارت, دستکش ایمنی جوشکاری ساق بلند, دستکش نسوز جوشکاری

بعضی از انواع دستکش جوشکاری ضد آب هستند

 

تفاوت دستکش های جوشکاری نوع A و B

دستکش ها را بر مبنای استاندارد و ایمنی اروپا به دو نوع تقسیم می کنند. دستکش های نوع A در برابر حرارت و گرما و همچنین در مقابل خطرات محیط جوشکاری بسیار مقاوم هستند.

 

این دستکش ها معمولا از چرم های ضخیم تر و محکم تری ساخته شده اند و به همین جهت نرمی و انعطاف پذیری کمتری داشته و داخل دست خیلی راحت نیستند. با این حال با پوشیدن این دستکش ها خیالتان از بابت هر نوع آسیب به ویژه سوختن آسوده خواهد بود. 

 

نوع دیگر که دستکش گروه B است در برابر گرما، حرارت و آتش مقاومت کمتری دارد. معمولا این دستکش ها ضخامت کمتری هم دارند و اگر در مقابل اشعه های بسیار شدید قرار بگیرند امکان دارد به دست شما آسیب وارد شود. با این حال این نوع بسیار خوش پوش و راحت هستند و دست شما داخل آن ها خسته نمی شود.

 

نکات مهم هنگام خرید دستکش جوشکاری

اکثر ما هنگامی که قصد خرید وسیله ای را داریم سعی می کنیم درباره آن محصول تحقیق کنیم و نظرات دیگران را درباره آن می پرسیم. ضمنا تلاش می کنیم بفهمیم کدام محصول برای نیاز ما مناسب تر است. پس از بدست آوردن اطلاعات جامع در این زمینه ها اقدام به خرید کالای مورد نظر خود می کنیم.

 

در نظر گیری این اطلاعات برای خرید محصولات ایمنی بسیار مهم تر است زیرا با سلامت جسم و جان ما سر و کار دارد. در ادامه ما نکات و اطلاعاتی را درباره خرید دستکش جوشکاری ایمنی در اختیار شما قرار داده ایم:

• مهم ترین نکته نوع عملیات جوشکاری است. بر این مبنا انواع گوناگونی دستکش تولید شده. برای راحتی انتخاب باید نوع عملیات جوشکاری را به فروشنده بگویید تا بتواند شما را بهتر راهنمایی کند. خودتان هم می توانید از راهنمای پیش رو استفاده کنید تا دستکش مناسب کار خود را انتخاب کنید.

 

• راحتی دستکش برای کار جوشکاری بسیار مهم است. اگر با قطعات ظریف کار می کنید این راحتی اهمیت بیشتری می یابد. در هر حال برای اینکه حین کار حس خستگی نداشته باشید باید به راحتی دستکش توجه کنید. 

 

• نوع چرمی که برای دستکش انتخاب شده و ضخامت آن هم در میزان محافظت و نوع محافظت دستکش تاثیر گذار است. پس حتما جنس چرم را قبل از خرید جویا شوید.

 

دستکش جوشکاری, انواع دستکش جوشکاری, بهترین دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری باید مطابق استاندارد باشد

 

کلام پایانی

دستکش جوشکاری یکی از تجهیزات ایمنی برای عملیات جوشکاری است. معمولا این محصول را در ضخامت های مختلف و با ویژگی های محافظتی مختلفی می سازند. اگر می خواهید برای کار خود دستکش بخرید باید نوع عملیات جوشکاری و نوع محافظتی که از دستکش انتظار دارید را در نظر بگیرید. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار

 

نارنجک بانمک
نارنجک بانمک مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋