n8hashemi

n8hashemi

فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو

اگر تعویض کامل زانو انجام داده اید که به عنوان total knee replacement نیز شناخته می شود، پس از جراحی به فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت. این به شما کمک می کند تا تحرک و دامنه حرکتی مناسب زانوی خود را دوباره به دست آورید. پروتکل‌ها و قوانین خاصی وجود دارد که بعد از عمل خودتان و فیزیوتراپیست شما (PT) لازم است از آن پیروی کنید. این ورزش ها و حرکات تضمین می کند که بعد از جراحی زانو پیشرفت می کنید. فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو چارچوبی برای ایجاد برنامه توانبخشی بعد از جراحی به شما می دهد.

در این مقاله پروتکل های فیزیوتراپی را از بلافاصله پس از جراحی تعویض مفصل زانو، در حالی که هنوز در بیمارستان بستری هستید، تا تمرینات پیشرفته را به شما نشان می دهد.

فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو در بیمارستان

هنگامی که پس از جراحی تعویض مفصل زانو از خواب بیدار می شوید، ممکن است زانوی شما در یک دستگاه حرکت غیرفعال پیوسته (CPM) باشد. این دستگاه به خم شدن و صاف کردن زانو به آرامی و با ملایمت کمک می کند. تنظیمات روی CPM میزان حرکت مفصل زانو را تنظیم می کند. پرستار و فیزیوتراپیست می‌توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوند دستگاه CPM به درستی تنظیم شده است.

یک فیزیوتراپیست ممکن است در اولین روز پس از جراحی، شما را در بیمارستان ملاقات کند.در روز بعد از جراحی فیزیوتراپیست در بیمارستان ممکن است به شما کمک کند:

  • روی تخت بنشینید
  • از تخت بلند شوید
  • شروع به راه رفتن کنید

واکر استاندارد یا واکر چرخدار اغلب بعد از جراحی استفاده می شود. این دستگاه هنگام راه رفتن از شما پشتیبانی بیشتری می کند. بعد از جراحی زانو لازم است که به شدت مراقب باشید تا از زمین خوردن و هر آسیب دیگری پیشگیری کنید. فیزیوتراپیست همچنین از شما می خواهد که تمرینات زانو را در بیمارستان انجام دهید. این تمرینات به بهبود دامنه حرکتی و قدرت زانوی شما کمک می کند. آنها همچنین به حرکت مچ پا و باسن کمک می کنند. این حرکات راه رفتن را آسان تر می کنند.

ورزش های ساده می توانند به جلوگیری از تجمع خون در بدن شما کمک کنند. مثالها عبارتند از:

  • پمپ مچ پا
  • منقبض کردن باسن

این تمرینات به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. این زمانی است که یک لخته خون یک ورید بزرگ را مسدود می کند. اگر برای مدت طولانی بی حرکت باشید، به خصوص بعد از جراحی، بیشتر در معرض خطر هستید. پس از تعویض مفصل زانو، هدف اصلی شما مستقل شدن با تحرک عادی است. این حرکات شامل موارد زیر است:

  • حرکت در رختخواب
  • از رختخواب بیرون آمدن
  • پیاده روی

اگر در خانه خود پله دارید، باید بتوانید آنها را طی کنید. فیزیوتراپ نیز می تواند به شما در آماده شدن برای این امر کمک کند. زمانی که بتوانید این کارها را انجام دهید، آماده انجام ورزش بعد از تعویض مفصل زانو در خانه خواهید بود.

مدت زمان فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو

پس از دو تا سه روز بستری شدن در بیمارستان، باید تحرک عملکردی شما بهبود یابد. در این مرحله، بعد از مرخصی شما به منزل خواهید رفت ولی تحت نظارت یک فیزیوتراپ تمرینات و حرکات بعد از جراحی را انجام خواهید داد. جلسات فیزیوتراپی حدود یک تا دو هفته طول می کشد. ممکن است برای افرادی که نتوانند زودتر به فعالیت عادی خود برگردند، جلسات فیزیوتراپی با دستور پزشک تمدید شود. فیزیوتراپ به شما کمک می کند قدرت و دامنه حرکتی زانو خود را بهبود ببخشید. در اکثر مواقع فیزیوتراپ جهت بهبود دامنه حرکاتی و قوی تر شدن عضلات، با دستگاه CPM فیزیوتراپی زانو را ادامه خواهد داد.

فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی در منزل و سرپایی

اگر به خانه فرستاده شوید، ممکن است انتخاب کنید که یک فیزیوتراپ مراقبت در منزل شما را ملاقات کند. این گزینه معمولا برای افرادی است که نمی توانند به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه  کنند. هدف شما از فیزیوتراپی خانگی این است که مطمئن شوید می توانید با خیال راحت در خانه خود حرکت کنید. شما به کار روی دامنه حرکتی و قدرت زانو ادامه خواهید داد. پیاده روی و بالا رفتن از پله نیز ممکن است بخشی از فیزیوتراپی خانگی شما باشد. فراموش نکنید که حرکات و تمرینات فیزیوتراپی کافی نیستند و شما باید طبق دستور پزشک، خودتان نیز ورزش های مربوطه را با دقت و به آرامی انجام دهید.

بافت اسکار با بهبود برش شما تشکیل می شود. فیزیوتراپ شما ممکن است از ماساژ و موبیلیزاسیون بافت اسکار برای کمک به بهبود تحرک برش شما استفاده کند. این می تواند به پوست و سایر بافت های اطراف زانوی شما کمک کند تا آزادانه تر حرکت کنند. اگر بتوانید به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنید، ممکن است فیزیوتراپی با دستگاه ها را شروع کنید. در آنجا، شما به بهبود دامنه حرکتی زانو ادامه خواهید داد. تا پایان هفته دوم باید بتوانید زانوی خود را تا زاویه 90 درجه خم کنید.

بهبودی پس از تعویض مفصل زانو چقدر طول می کشد؟

بهبودی به آرامی انجام می شود. در عرض دو الی چهار روز از بیمارستان مرخص می شوید. ممکن است بتوانید در عرض سه تا شش هفته فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. برای بازیابی تحرک باید با یک فیزیوتراپیست کار کنید.

تمرینات اولیه بعد از تعویض مفصل زانو

در طول سه هفته اول پس از جراحی تعویض مفصل زانو، باید به طور سرپایی به مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنید. در این جلسات، فیزیوتراپیست شما حرکات دامنه حرکتی زانویتان را افزایش خواهد داد. هدف این تمرینات، رساندن دامنه حرکتی زانو به 100 تا 105 درجه تا پایان هفته ششم است. استفاده از دوچرخه ثابت نیز پس از جراحی ممکن است تجویز شود. فیزیوتراپیست به شما در تنظیم ارتفاع صندلی مناسب و نحوه رکاب زدن کمک خواهد کرد. نگران نباشید اگر در ابتدا قادر به رکاب زدن کامل نباشید. با افزایش دامنه حرکتی زانو، به تدریج می توانید رکاب زدن کامل را نیز انجام دهید.

شما به انجام تمریناتی که باعث افزایش قدرت در زانوی شما می شود، ادامه خواهید داد. فیزیوتراپیست همچنین به شما تمریناتی را برای بهبود قدرت سایر عضلات از جمله:

  • چهار سر ران
  • همسترینگ
  • عضلات لگن

تمرینات ساده برای بالا بردن ساق پا به شما کمک می کند تا این عضلات را بسازید. با بهبود قدرت، می توانید وزنه های کافی را به ساق پا یا مچ پا اضافه کنید. فیزیوتراپیست شما ممکن است از تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES) نیز استفاده کند. با این روش عضلات چهارسر ران شما منقبض می شود و توانایی شما را در استفاده از این عضلات به تنهایی بهبود می بخشد.

در طول دوره سه تا شش هفته ای پس از عمل، فیزیوتراپ به شما کمک می کند تا توانایی راه رفتن خود را بهبود بخشید. به تدریج فاصله و زمان خود را افزایش خواهید داد. در شش هفته اول، احتمالاً هنگام راه رفتن با وسایل حمایتی مانند عصا یا واکر نیاز خواهید داشت. فیزیوتراپیست شما ممکن است به شما توصیه کند در طول دوران نقاهت تا 30 دقیقه دو یا سه بار در روز پیاده روی کنید. در این مدت، همچنان می توانید از یخ برای کنترل درد و تورم اطراف مفصل زانو استفاده کنید. گاهی اوقات تورم تا چند هفته پس از جراحی ادامه می یابد.

n8hashemi
n8hashemi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋