n.royaee

n.royaee

مراقبت از مو برای داشتن موهایی سالم و زیبا

در طول تاریخ، مو همواره یکی از ارکان زیبایی بسیار مهم به ویژه برای بانوان محسوب میشده است. از این رو مراقبت از مو یکی از عوامل اساسی در زیبایی شناسی در نظر گرفته میشود. ماده اصلی تشکیل دهنده مو پروتئین است. برای سلامت و زیبایی مو یک رژیم غذایی سالم ضروری بوده و چیزی که در کنار آن از اهمیت بسیاری برخوردار است حفظ بهداشت و استفاده از شامپوها و ماسک های موی مناسب با جنس موی افراد است. همچنین باید روش‌های صحیح خشک کردن و حالت دادن به موها را نیز یاد بگیرید. به علاوه اصلاح سبک زندگی خود را در داشتن موهای سالم موثر است.

 برخی از نکاتی که برای مراقبت از موها باید در نظر بگیریم عبارتند از:

شستشوی مو

شامپوهای مصرفی باید فاقد سولفات یا پارابن باشند. موها را با شامپوی باکیفیت بشویید و در شستشوی آنها زیاده‌روی نکنید. سولفات ماده‌ای شیمیایی است که باعث کف کردن شامپو می‌شود. پارابن عامل نگهدارنده‌ای است که استفاده طولانی مدت از آن، تحریک و ناراحتی‌های چشم را به دنبال خواهد داشت. این دو ماده شیمیایی هم برای بدن و هم برای محیط اطراف مضر هستند، بنابراین در خرید شامپو دقت کنید و شامپوهایی با پاک کننده‌های طبیعی انتخاب کنید.

همچنین شامپویی مناسب نوع موهای خود تهیه کنید. موی انسان هر چند وقت یکبار به مواد مصرفی عادت کرده و ممکن است در مقابل آنها حساسیت نشان دهد. پس بهتر است در بازه های زمانی مختلف شامپوی مصرفی خود را تغییر دهید. شامپویی مناسب با نوع موی خود پیدا کنید. در این بخش شامپوهای مناسب را برای انواع مو معرفی می‌کنیم:

موهای فر یا مجعد نیاز به شامپوی مغذی  یا ضدوز دارند که حالت کرمی داشته و از روغن‌های طبیعی تهیه شده است.

موهای صاف یا چرب را باید با شامپوی ملایمی بشویید که برای شستشوی روزانه تولید شده است.

موهای رنگ شده یا حالت داده شده را باید با شامپوهای تقویت کننده و درمانی که حاوی عصاره‌ها یا آمینواسیدها هستند، بشویید. چرا که هنگام رنگ کردن یا حالت دادن، موها مورد آسیب قرار میگیرند و نیاز به مواد ترمیم کننده دارند.

شامپوی مناسب موهای خشک باید حاوی گلیسیرین و کلاژن باشد تا به بازیابی رطوبت داخلی موها کمک کند.

از شامپوهای با غلظت بسیار بالای پروتئین استفاده نکنید، چون پروتئین بیش از اندازه باعث شکننده شدن موها می‌شود. درست است که پروتئین ماده اصلی تشکیل دهنده مو است، اما باید حد تعادل را رعایت کنید و نرم کننده‌هایی با غلظت متعادل را مصرف نمایید.

نرم کردن موهای در هم گره خورده

از نرم کننده‌ و یا ماسک مناسب مو با توجه به نوع، قد و میزان آسیب‌دیدگی موها استفاده کنید. قاعده کلی این است که موها را بعد از هر بار شامپو زدن با نرم کننده یا ماسک مو نیز شستشو دهید. البته موهای رنگ شده بیشتر از موهای طبیعی به توجه و مراقبت نیاز دارد. هفته‌ای یک بار از نرم کننده عمیق استفاده کنید. اگر موهایتان فر و وز است، بعد از هر بار شستشو از نرم کننده عمیق استفاده کنید. می‌توانید نرم کننده و حالت دهنده را خریداری کنید یا محلولی خانگی را برای نرم کردن و حالت دادن به موها تهیه کنید. نرم کننده‌های عمیق برای موها بسیار مفیدند و موها را نرم، سالم و مرطوب نگه می‌دارند. نرم کننده را بعد از ۳۰ ـ ۱۵ دقیقه از روی موها بشویید

به روش صحیح از نرم کننده یا ماسک مو مناسب موهای خود استفاده کنید. ابتدا سرتان را با شامپو بشویید و نرم کننده را از وسط ساقه مو به پایین بزنید. بگذارید نرم کننده یک دقیقه روی موها باقی بماند، بعد موها را آبکشی نمایید. اگر تارهای مو متوسط تا ضخیم است، از مرطوب کننده با آبرسان‌های طبیعی و نرم کننده ملایم استفاده کنید. نرم کننده را روی تمام سر بزنید و بگذارید ۳ ـ ۲ دقیقه روی موها بماند. اگر موهایتان وز است، اجازه دهید نرم کننده ۱۵ ـ ۱۰ دقیقه روی موها بماند، بعد یا آن را آب بکشید یا بگذارید روی موها بماند.

خشک کردن موها

گره موها را قبل از خشک کردن با شانه دندانه درشت باز کنید. موی مرطوب آسیب‌پذیر است و به راحتی می‌شکند، بنابراین نباید آن را برس بکشید. در عوض نرم کننده را روی موها اسپری کنید و بعد گره‌ها را با شانه دندانه درشت از هم باز کنید. به این ترتیب گره‌ها باز می‌شود و مو بدون آسیب دیدن صاف می‌شود. روش دیگر این است که گره‌ها را با انگشتانتان از هم باز کنید. موها را از پایین شانه کنید و به تدریج به طرف ریشه مو پیش بروید. تا زمانی که پایین موها گره خورده است، شانه را محکم از بالا تا پایین موها نکشید. اگر موهایتان فر و وز است، اول موهایتان را با نرم کننده مرطوب و لغزنده کنید، بعد گره‌های آن را از هم باز کنید. بخش‌های کوچکی از موها را با حوصله شانه بزنید.

اگر ممکن است، بگذارید موها به طور طبیعی خشک شود. خشک شدن مو در معرض هوا سالم‌ترین روش ممکن است. البته خشک شدن موها در معرض هوا مدتی طول می‌کشد، اما موها در درازمدت سالم‌تر خواهد ماند. اگر حالت دادن موها ضروری نیست، از سشوار استفاده نکنید، چون حرارت سشوار به موها آسیب می‌زند. در هنگام حالت دادن موها می توانید از اسپری های دو فاز استفاده نمایید تا موهایتان هم حالت بهتری به خود بگیرند و هم در برابر آسیب مورد محافظت قرار گیرند. اگر عادت دارید که شب‌ها قبل از خواب دوش بگیرید، موها را رو به بالا جمع کنید و بگذارید در طول شب خشک شود. به این ترتیب موها باید صبح خشک باشد؛ البته اگر موهایتان بسیار بلند یا پرپشت باشد، به این روش خشک نخواهد شد.

برای اینکه موها سریع‌تر خشک شود و لخت باشد، سشوار را روی حالت گرم قرار دهید. اگر بخواهید موها را صاف یا سریع خشک کنید، لازم است که از سشوار استفاده کنید. اگر لازم است که موها را با حرارت حالت بدهید، سشوار را روی حالت گرم، نه داغ قرار بدهید، شاید به این ترتیب کارتان قدری بیشتر طول بکشد، اما در عوض موها آسیب کمتری خواهد دید. حتماً فراورده‌های محافظت کننده از مو در برابر حرارت را قبل از سشوار کشیدن روی موها اسپری کنید تا حرارت به موها آسیب نزند.

حالت دادن به موها

شانه زدن فولیکول‌هایی را تحریک می‌کند که رشد مو را بهبود می‌دهند. انجام این کار، زیاده‌روی در شانه زدن به مو آسیب میزند.  برای داشتن موهایی خوش حالت از محصولات ضد وز استفاده کنید. 

موها را به صورت طبیعی حالت دهید تا خطر آسیب دیدگی موها به حداقل برسد. حالت دادن به موها به خودی خود به آنها: اما اگر موها را چند بار در هفته حالت بدهید، فشار و تنش شدیدی به تارهای مو وارد خواهد شد. حتی‌الامکان از صاف کردن، فر کردن، تاب دادن و دکلره کردن موها اجتناب کنید و موها را کمتر رنگ کنید. بستن موها با کش باعث گره خوردن آنها می‌شود و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. مدل‌هایی را که نیاز به محکم کشیدن موها یا عقب بردن موها دارد، فراموش کنید. مدل‌هایی مانند بافت آفریقایی یا دم اسبی محکم به ریشه‌های موها آسیب می‌زند و فشار شدیدی را به فولیکول‌ها وارد می‌کند. 

 مشکل شایع دیگر در مورد مو موخوره است. می توانید از شامپوها و مواد مصرفی ضدموخوره استفاده نمایید و همچنین سعی کنید موها را به طور مرتب کوتاه کنید. 

حفظ و ارتقاء سلامت عمومی

تغذیه سالم داشته باشیدویتامین‌های مورد نیاز موها را تامین کنید. چون مو از پروتئین تشکیل شده است، باید رژیم غذایی متعادلی را رعایت کنید که پروتئین گوشت قرمز بدون چربی، غلات کامل، میوه و سبزی به وفور در آن وجود داشته باشد. تغذیه سالم حالت و ظاهر موها را بهتر می‌کند. برنامه غذایی‌تان را اصلاح کنید تا بعد از مدتی از درخشش موهای خوش حالتتان لذت ببرید. صبر داشته باشید، چون تغذیه تاثیر آنی بر روی موهای فعلی ندارد، اما مطمئن باشید که تاثیر چشمگیری بر روی موهای جدیدی دارد که در حال رشد هستند.

آب بدن را تامین کنیدهر روز حداقل ۸ لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید تا آب مورد نیاز بدن تامین شود. غذاهایی مانند سوپ، میوه و سبزیجات نیز به جذب مایعات کمک می‌کنند. این کار به سالم ماندن بدن و موها کمک می‌کند. آب بهترین انتخاب است، البته نوشیدن چای، آب میوه و نوشیدنی‌های دیگر نیز برای تامین آب بدن مفید است. اگر فعالیت بدنی دارید، آب بیشتری بنوشید.

استرس را از زندگی‌تان حذف کنیدعامل‌های استرس‌زای فیزیکی و روحی به موها نیز آسیب می‌زند. استرس یکی از علل ریزش مو است، بنابراین اجازه ندهید که استرس بر شما غلبه کند. برای این منظور لازم است که روش‌های سالمی، مانند یوگا، دوچرخه سواری، مدیتیشن یا ورزش‌های دیگر را برای تخلیه استرس خود پیدا کنید. همچنین می توانید از شامپوهای ضد ریزش استفاده نمایید.

 

 

n.royaee
n.royaee

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋