آسفالت مادهای پر کاربرد است که از تلفیق شن و ماسه ساخته شده و در باند فرودگاهها، پشت بام ساختمان و جادهها از آن استفاده میکنند. عمده کاربرد آسفالت در خیابانهای سطح شهر و جادههای خارج از شهر است که در آن شن و ماسه با کمک قیر به بتن آسفالتی تبدیل شده و سپس زیر نظر مهندس ناظر بر روی سطح جاده قرار میگیرند.
امروزه 95 درصد جادهها از جنس آسفالت هستند که از پسماند مواد نفتی تهیه شدهاند. بعد از مراحل فراوری نفت و جداسازی مواد مهم آن، ذرات باقی مانده به آسفالت تبدیل میشوند. نوع دیگری از آسفالت هم وجود دارد که به صورت مصنوعی از هیدروژن، کربن، نیتروژن، گوگرد و اکسیژن ساخته میشود.
اولین آثار راهسازی در دنیا به ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد که از سنگ فرش برای مسطح کردن جادههای بین النهرین کمک گرفتند. در طی سالهای بعد تغییرات چشمگیری در صنعت راه و جاده اتفاق افتاد. در اواخر قرن 18 ام در ساخت جاده از شن و ماسه استفاده کردند و در آن زمان آب وظیفه بهم چسباندن مواد را بر عهده داشت. جان لودون مکآدام انقلابی عظیم در جاده سازی بوجود آورد. مکآدام سعی کرد شکل جدیدی به جادهها هدیه دهد تا از حالت گل و خاک در آمده و حمل و نقل وسایل آسانتر شود. پس از آن ایده طراحی جاده با کمک سنگهای کوچک به ذهن او رسید و اولین مکداماولین جاده آسفالتی سال 1824 و در پاریس پیاده شد. پس از آن افراد زیادی روش کار لودون را سر لوحه خود قرار داده و زمینه آسفالت امروزی چیده شد.
کارخانه آسفالت با کمک مواد اولیه، آسفالت مورد نیاز جادهها را تولید میکند که هر کارخانه ظرفیت مشخص داشته و طبیعتا در خط تولید خود به وسایل و تجهیزات زیادی نیاز پیدا میکند. ظرفیت کارخانه آسفالت اغلب بین 60 تن، 80 تن، 100 تن، 120 تن، 140 تن، 160 تن، 200 تن و 240 تن خواهد بود.
در کارخانهها هم روش تولید آسفالت متفاوت است. در آسفالت گرم هر سه ماده تشکیل دهنده شن، ماسه و قیر گرم شده و سپس مخلوط میشوند اما در آسفالت سرد تنها قیر را گرم کرده و به شن و ماسه سرد اضافه میکنند.
پیش از اینکه مواد اولیه را برای تولید آسفالت خریداری کنید، باید کارخانه خود را به دستگاه و تجهیزاتی مجهز کنید که عمل اضافه کردن قیر به شن و ماسه را بر عهده گیرند. عمده تجهیزات و دستگاههای مورد استفاده در کارخانه آسفالت سازی را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد.
منبع:
پاسخ ها