مهدی صمدی

مهدی صمدی

چرا افراد مسن بیشتر در معرض مشکلات پوستی هستند؟

مراقبت از پوست در طول مراقبت های پرستاری برای جلوگیری از زخم بستر و سایر مشکلات پوستی ضروری است. مراقبت از پوست سالمندان نه تنها در خانه های سالمندان بلکه در موقعیت های مراقبت در منزل نیز ضروری است. در اینجا نحوه مراقبت از سالمندان برای حفظ سلامت پوست را توضیح خواهیم داد. همچنین نکات خاصی را در طول صحنه مراقبت پرستاری معرفی خواهیم کرد.

 

چرا افراد مسن بیشتر در معرض مشکلات پوستی هستند؟

 

مشکلات پوستی در سالمندان به دلیل تغییرات پوستی ناشی از افزایش سن ایجاد می شود. پوست معمولی توسط "عملکرد مانع" لایه شاخی پوست از تحریک محافظت می شود. با این حال، عملکرد مانع پوست با افزایش سن کاهش می یابد. همانطور که پوست نسبت به محرک های خارجی حساس تر می شود، رطوبت لایه شاخی از بین می رود و آن را در برابر مشکلات پوستی مستعدتر می کند مخصوصا در ناحیه پوست دور چشم که نیازمند ماسک دور چشم می شوند.

 

یکی از دلایلی که باعث بدتر شدن عملکرد مانع پوست با افزایش سن می شود، کاهش لیپیدها در لایه شاخی است. از آنجایی که لیپیدها نیز اجزای مرطوب کننده لایه شاخی هستند، هر چه چربی کمتر باشد، محتوای آب در لایه شاخی کمتر می شود و در نتیجه عملکرد مانع خود پوست کاهش می یابد.

 

همچنین گفته می شود که نوارهای چسب مورد استفاده در درمان ها و درمان ها یکی از عوامل کاهش عملکرد مانع هستند. کراتین سطح پوست با تحریک از بین بردن چسب آسیب می بیند. علاوه بر این، تحریک مدفوع، لکه های سبوم و تحریک صابون نیز جزو عوامل خارجی کاهش دهنده عملکرد سد هستند. عوامل داخلی شامل ضعف سیستم ایمنی و استرس ناشی از بیماری است.

 

پوست با عملکرد سد ضعیف، خشک و مستعد مشکلات پوستی می شود. همچنین می تواند باعث بیماری های جدیدی مانند عفونت و زخم بستر شود، بنابراین سالمندان به مراقبت مناسب از پوست نیاز دارند.

 

بیماری های پوستی شایع در سالمندان

 

 

بیماری های پوستی که معمولا در افراد مسن دیده می شود

 

1. خشکی پوست پیری

2. IAD (درماتیت مرتبط با بی اختیاری)

صبح. در هر دو مورد، یکی از عوامل بدتر شدن عملکرد مانع است که در بالا ذکر شد.

 

بیماری 1. خشکی پوست پیری

یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در میان سالمندان، خشکی پوست است. بدتر شدن عملکرد سد پوستی به دلیل افزایش سن یک بیماری مهم مرتبط است.

 

علائم خشکی پوست پیری

ترک های کم عمق روی پوست ایجاد می شوند و مانند یک پودر سفید پوسته پوسته می شوند. اغلب در زیر زانوها و در قسمت پایین کمر دیده می شود و با احساس خارش به نام خارش همراه است.

 

علل خشکی پوست پیری

یک عامل اصلی کم آبی پوست است. با افزایش سن، سبوم، لیپیدهای بین قرنیه ای و عوامل مرطوب کننده طبیعی که مکمل سطح پوست هستند کاهش می یابد. در نتیجه رطوبت لایه شاخی کاهش می یابد و خشکی ایجاد می شود. در xeroderma senile، پایانه های عصبی حسی که احساس خارش می کنند به لایه شاخی اپیدرم نزدیک می شوند. این باعث خارش آن بیشتر از پوست معمولی می شود و خاراندن ناحیه آسیب دیده ممکن است باعث تحریک بیشتر شود.

 

بیماری 2. IAD (درماتیت مرتبط با بی اختیاری)

درماتیت ناشی از تماس فضولات با پوست است. این بیماری شامل گروه اگزما/درماتیت (درماتیت پوشک)، درماتیت تماسی آلرژیک، علائم فیزیکوشیمیایی پوست و عفونت‌های قارچی سطحی پوست می‌شود.

 

علائم IAD

اریتم، فرسایش و زخم در محل هایی که در تماس با مدفوع هستند رخ می دهد. همراه با درد و خارش، علامتی است که در پرینه، باسن، اطراف مقعد و همچنین در کشاله ران و ناحیه شرمگاهی مشاهده می شود.

 

علل IAD

یک عامل اصلی این است که از دست دادن عملکرد مانع پوست، مقدار آبی را که تبخیر می‌شود افزایش می‌دهد و ورود باکتری‌ها و محرک‌ها را آسان‌تر می‌کند. اگر پوشک می پوشید، داخل پوشک به محیطی گرم و مرطوب تبدیل می شود و احتمال ایجاد مشکل را افزایش می دهد. علاوه بر این، اصطکاک هنگام پوشک و درآوردن پوشک و پاک کردن یکی از محرک های بیرونی محسوب می شود.

 

ادرار که به طور طبیعی اسیدی ضعیف است، با گذشت زمان قلیایی می شود. هنگامی که ادرار به پوست می‌چسبد، pH پوست که ضعیف اسیدی بود، به حالت قلیایی متمایل می‌شود و عملکرد سد را کاهش می‌دهد.

 

علاوه بر این، مدفوع حاوی آنزیم های گوارشی از جمله آنزیم های پروتئولیتیک است که اگر برای مدت طولانی به مدفوع بچسبد، می تواند به سطح پوست آسیب برساند. در نتیجه، محرک ها و باکتری ها بیشتر وارد آن می شوند و باعث تحریک پوست می شوند.

 

دلایلی که چرا مراقبت از پوست در سایت های مراقبت پرستاری ضروری است

 

 

دو دلیل وجود دارد که چرا مراقبت از پوست در مراکز مراقبت پرستاری مورد نیاز است.

 

1. جلوگیری از بدتر شدن کیفیت زندگی در سالمندان

2. از افزایش بار کارکنان خودداری کنید

مراقبت از پوست یک موضوع مهم برای سالمندان به منظور جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن است. علاوه بر این، برای کارکنانی که از سالمندان مراقبت می کنند نیز بسیار مرتبط است.

 

دلیل 1. جلوگیری از بدتر شدن کیفیت زندگی در سالمندان

مشکلات پوستی می تواند کیفیت زندگی (QOL) سالمندان را کاهش دهد. علائمی مانند خارش و درد نه تنها باعث استرس روحی می شود، بلکه می تواند از خواب راحت سالمندان نیز جلوگیری کند. اگر ریتم زندگی مختل شود، مقاومت ضعیف شده و عملکرد مانع پوست کاهش می یابد. چرخه معیوب عفونت های جدید و زخم بستر نیز ممکن است رخ دهد.

خارش و درد که در فعالیت های روزانه مانند تعویض لباس، توالت رفتن و حرکت اختلال ایجاد می کند، می تواند منجر به کاهش انگیزه شود. مراقبت از پوست مناسب در محل های مراقبت پرستاری مورد نیاز است تا از بدتر شدن شرایط سلامت به دلیل کاهش کیفیت زندگی جلوگیری شود.

 

دلیل 2. از افزایش بار کارکنان خودداری کنید

مراقبت از پوست سالمندان عمدتاً در هنگام استحمام و دفع انجام می شود. مدت زمان مشخصی طول می کشد تا پوست تمیز، محافظت شده و مرطوب بماند. بنابراین، هر چه علائم ناراحتی پوستی شدیدتر باشد، بار استحمام و کمک دفع بیشتر است.

 

اگر دچار عفونت یا زخم بستر شوید، باید با درمان های جدید مقابله کنید. مهمتر از همه، تشدید مشکلات پوستی بار سنگینی بر دوش خود سالمندان خواهد بود. اگر بتوانید به درستی از پوست خود مراقبت کنید و پوست خود را سالم نگه دارید، هم افراد مسن و هم کارکنان آرامش خاطر خواهند داشت. در نتیجه بار مراقبت کاهش می یابد و امکان ارائه مراقبت با کیفیت بهتر وجود دارد.

 

نکات کلیدی مراقبت از پوست سالمندان

 

 

نکات مراقبت از پوست برای سالمندان

 

1. شستشو

2. حفظ

3. حفاظت

3 امتیاز. با ترکیب هر کدام، می‌توانید زوال عملکرد سد را سرکوب کنید و پوست را سالم نگه دارید.

 

نقطه 1. شستشو

پوست افراد مسن که عملکرد سد ضعیفی دارد، بیشتر در معرض محرک های خارجی است. بنابراین «شستشو» برای از بین بردن محرک ها و منابع عفونت و تمیز نگه داشتن آن ضروری است. مدفوع می تواند برای مدت طولانی روی پوست بماند، به خصوص اگر پوشک یا پد استفاده می کنید. هنگام پوشک و درآوردن پوشک و هنگام حمام کردن، به ویژه مراقب شستن کودک خود باشید.

 

نقطه 2. مرطوب کننده

"مرطوب کننده" مراقبتی است که برای جبران رطوبت پوست انجام می شود. استفاده از مرطوب کننده به تعادل رطوبت لایه شاخی کمک می کند. به منظور جلوگیری از خراشیدگی ناشی از خارش، استفاده منظم از مرطوب کننده مطلوب است.

 

نکته 3. حفاظت

"محافظت" برای محافظت بیشتر از پوست تمیز و مرطوب در برابر محرک های خارجی ضروری است. برای جلوگیری از بثورات پوشک، از یک کرم محافظ با پوشش ضد آب استفاده کنید. هنگام استفاده از پوشک، نکته این است که نه تنها روی قسمت کثیف، بلکه تا حد امکان در یک منطقه وسیع نیز اعمال شود.

 

روش های مراقبت از پوست برای صحنه های مراقبت از پرستاری

 

 

روش صحیح مراقبت از پوست بسته به صحنه زندگی متفاوت است.

 

1. حمام کردن

2. تمیز کردن

3. هنگام تعویض پوشک

4. در صورت وجود انقباض مفصل

برای جلوگیری از مشکلات پوستی و بهبود علائم فعلی، بیایید روش مراقبت از پوست را با توجه به هر صحنه بررسی کنیم.

 

صحنه 1. حمام کردن

حمام کردن یک راه موثر برای تمیز نگه داشتن پوست است. اما اگر از صابون با قدرت چربی زدایی بالا استفاده می کنید یا آن را با حوله نایلونی می مالید، باید مراقب باشید زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند.

 

نکته مهم در هنگام استحمام شستن ملایم با کف با استفاده از صابون اسیدی ملایم یا ضد حساسیت است. به طور کامل با آب ولرم بشویید زیرا آب داغ می تواند پوست را خشک کند. نمک حمام حاوی مواد مرطوب کننده نیز برای مراقبت از پوست موثر است. سعی کنید تا 10 دقیقه بعد از حمام از ژل یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا اثر نفوذ مرطوب کننده افزایش یابد.

 

صحنه 2. تمیز کردن

اگر نمی توانید حمام کنید، پوست خود را با دستمال تمیز نگه دارید. از یک حوله مرطوب شده با آب داغ استفاده کنید و بدن خود را به آرامی با یک ماده تمیز کننده ملایم پاک کنید. پس از پاک کردن، به آرامی با یک حوله خشک فشار دهید تا رطوبت روی پوست باقی نماند. مرطوب کننده خود مانند ژل یا کرم مرطوب کننده را روی مناطقی که تمایل به خشک شدن دارند متمرکز کنید.

 

صحنه 3. هنگام تعویض پوشک

از آنجایی که مدفوع می تواند یک محرک خارجی باشد، لازم است در هنگام تعویض پوشک، مراقبت از پوست در اسرع وقت انجام شود. به طور خاص، اسهال می تواند باعث ایجاد بثورات و عفونت شود، بنابراین یک پاک کننده با عملکرد ضد باکتری و ضد قارچ توصیه می شود.

 

در شرایط عادی فقط یک بار در روز با صابون بشویید و در غیر این صورت از آب ولرم استفاده کنید. پس از شستن، برای جلوگیری از خشکی از مرطوب کننده استفاده کنید. در مورد اسهال، استفاده از کرم محافظ با پوشش ضد آب برای جلوگیری از مشکلات پوستی ایده خوبی است.

 

صحنه 4. در صورت وجود انقباض مفصل

اگر کف دست به دلیل انقباض مفصل در دست بماند، عرق و کثیفی ممکن است به پوست بچسبد و باعث مشکلات پوستی مانند فرسایش و زخم شود. اگر بخواهید کف دست خود را به زور باز کنید، دردناک خواهد بود، بنابراین چندین نکته برای مراقبت لازم است.

 

ابتدا مقدار زیادی کف روی دستانتان بگذارید و بگذارید چند دقیقه بماند تا مواد پاک کننده در انگشتانتان خیس بخورد. مگر اینکه پوست خیس شده باشد، می توان از یک برس چوب لاستیکی نرم برای تمیز کردن بین انگشتان استفاده کرد.

 

با این حال، اگر بیش از حد خیس شود، پوست بسیار شکننده است و نباید آن را مالش دهید. کف را به آرامی با فشار دوش بشویید در حالی که با انگشتان خود ماساژ دهید. پس از شستن، از گاز پنبه ای و غیره برای پاک کردن رطوبت استفاده کنید و برای محافظت از سلامت پوست، در مناطقی که پوست با پوست تماس ندارد از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

خلاصه

 

 

مراقبت از پوست، که در مراکز مراقبت پرستاری مورد نیاز است، نه تنها بر خود سالمندان بلکه بر کارکنانی که از آنها مراقبت می کنند نیز تأثیر خوبی دارد. زیرا با پرهیز از مشکلات پوستی، می توان از بدتر شدن کیفیت زندگی سالمندان جلوگیری کرد و بار کارکنان پرستاری را کاهش داد.

 

تمیزی، مرطوب کننده و محافظت از نکات مهم در مراقبت از پوست سالمندان است. روش مناسب مراقبت از پوست را برای هر صحنه بیاموزید و پوست خود را سالم نگه دارید.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋