مهدی صمدی

مهدی صمدی

مروری بر نور خورشید و آسیب های پوستی

نور خورشید تولید ویتامین D را تحریک می‌کند، به کنترل برخی از بیماری‌های پوستی مزمن (مانند پسوریازیس ) کمک می‌کند و باعث ایجاد حس خوب می‌شود، اما نور خورشید می‌تواند به پوست آسیب برساند.

 

این آسیب نه تنها شامل آفتاب سوختگی های دردناک ، بلکه چین و چروک و سایر تغییرات مرتبط با پیری پوست (فتوپیری) و ( کراتوز اکتینیک )، سرطان های پوست ، و حتی واکنش های آلرژیک و تشدید برخی بیماری های پوستی می شود (به واکنش های حساس به نور مراجعه کنید ).

 

UV

 

اگرچه اشعه ماوراء بنفش برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، اما جزء نور خورشید است و قوی ترین اثر را بر روی پوست دارد.اشعه ماوراء بنفش بر اساس طول موج به سه نوع طبقه بندی می شود:

 

اشعه ماوراء بنفش A (UVA)

 

اشعه ماوراء بنفش B (UVB)

 

فرابنفش C (UVC)

 

اشعه ماوراء بنفش (در همه انواع) به اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA - ماده ژنتیکی در بدن) آسیب می رساند که در نهایت می تواند منجر به سرطان شود. اشعه ماوراء بنفش همچنین اثرات مضری مانند پیری زودرس پوست و چین و چروک ایجاد می کند همچنین آفتاب سوختگی می تواند ناشی از سرطان باشد. اشعه ماوراء بنفش، در درجه اول اشعه ماوراء بنفش B. هیچ سطح ایمن از اشعه ماوراء بنفش وجود ندارد.

 

میزان اشعه ماوراء بنفش که به سطح زمین می رسد به ویژه در عرض های جغرافیایی شمالی افزایش می یابد و این افزایش به دلیل تخریب لایه محافظ ازن است که در بالا در جو یافت می شود.ازون که یک ماده شیمیایی طبیعی است، بسیاری از تابش فرابنفش را مسدود می کند. واکنش های شیمیایی بین ازن و CFC ها (مواد شیمیایی موجود در مبردها و قوطی های آئروسل) باعث کاهش مقدار ازن در لایه محافظ ازن می شود.

 

میزان اشعه ماوراء بنفش که به سطح زمین می رسد نیز بر اساس عوامل دیگر متفاوت است.اشعه ماوراء بنفش بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر در تابستان و در ارتفاعات بالا و عرض های جغرافیایی پایین (مانند استوا) قوی ترین است.شیشه، ابر و دود work Smog بسیاری از اشعه‌های فرابنفش را فیلتر می‌کند، اما این اشعه‌ها می‌توانند به ابرها، مه و حدود یک فوت آب شفاف نفوذ کنند و ممکن است باعث سوختگی شدید شوند.

 

پیشگیری طبیعی

 

هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد، تغییرات خاصی در پوست ایجاد می شود تا از آسیب به آن جلوگیری شود، زیرا اپیدرم (لایه بالایی پوست) ضخیم تر می شود تا از اثرات اشعه ماوراء بنفش جلوگیری شود. ملانوسیت ها (سلول های پوستی تولید کننده رنگدانه). ) ملانین بیشتری تولید می کند، رنگدانه ای قهوه ای است که پوست را بیشتر تیره می کند و منجر به برنزه شدن آن می شود.تیره شدن پوست محافظت طبیعی در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در آینده ایجاد می کند، زیرا ملانین انرژی این اشعه ها را جذب می کند و به جلوگیری از نور کمک می کند. از ایجاد آسیب به سلول های پوست و رسیدن به عمق بافت ها، و بر خلاف بنابراین، برنزه کردن هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد.برنزه کردن به منظور دستیابی به رنگ برنزه خطری برای سلامت انسان به همراه دارد البته شما می توانید با استفاده از کرم های ضدآفتاب به پوست خود کمک کنید.

 

حساسیت به نور خورشید با توجه به میزان ملانین موجود در پوست متفاوت است.افراد تیره پوست ملانین بیشتری دارند و بنابراین از خود محافظت بیشتری در برابر اثرات مضر نور خورشید دارند.اما افراد با پوست تیره هنوز در مقابل آسیب های خورشیدی و طولانی مدت آسیب پذیر هستند. اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش.

 

میدونی...

 

افرادی که پوست تیره‌تری دارند هنوز در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آسیب‌پذیر هستند.

 

میزان ملانین در پوست افراد بر اساس وراثت و همچنین میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید اخیر است.بعضی از افراد قادر به تولید مقادیر زیادی ملانین در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش هستند در حالی که برخی دیگر بسیار اندک تولید می کنند.افرادی که بلوند یا قرمز دارند. موها به ویژه در کوتاه مدت و درازمدت مستعد تأثیرات اشعه ماوراء بنفش هستند، زیرا قادر به تولید ملانین کافی نیستند، همچنین ملانین در پوست آنها می تواند به طور ناموزون توزیع شود و در نتیجه ایجاد کک و مک می شود . مناطقی از پوست بدون رنگدانه بیماران مبتلا به آلبینیسم ملانین کمی دارند یا اصلاً ملانین ندارند.

 

 

اکتینیک کراتوز

 

کراتوزهای اکتینیک (کراتوزهای خورشیدی) توده های پوستی پیش سرطانی هستند که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. این توده ها معمولاً صورتی یا قرمز رنگ هستند و به صورت نواحی فلس دار نامنظم ظاهر می شوند. همچنین ممکن است به رنگ خاکستری روشن یا قهوه ای باشند و احساس سفت و خشن داشته باشند. یا انگار شنی است.

 

 

سرطان های پوست

 

هرچه افراد بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند، خطر رشد پوستی پیش سرطانی و سرطان های پوست ، از جمله کارسینوم سلول سنگفرشی ، کارسینوم سلول بازال و ملانوم بدخیم بیشتر می شود. سرطان پوست به ویژه در افرادی که در معرض نور خورشید زیادی قرار داشتند، شایع است. کودکان و نوجوانان و در میان کسانی که به دلیل ماهیت کار یا فعالیت های تفریحی مکررا در معرض نور خورشید قرار می گیرند (مانند ورزشکاران، کشاورزان، دامداران، ملوانان و آفتاب گرفتن های مکرر) به علاوه، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در سالن های برنزه شدن خطر ابتلا به سرطان پوست و آسیب های پوستی را افزایش می دهد.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋