مهدی صمدی

مهدی صمدی

ایمنی در برابر آفتاب و مقابله با آفتاب سوختگی

اگر به مکانی گرم می روید، مهم است که از خود در برابر آفتاب محافظت کنید. اگر در داخل خانه هستید، ممکن است تهویه مطبوع وجود داشته باشد. اما اگر بیرون هستید، مهم است که سایه پیدا کنید، لباس مناسب بپوشید، از پوست خود محافظت کنید و به نوشیدن آب ادامه دهید.

 

 

یافتن سایه

یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از خود در برابر نور خورشید این است که مدتی را در سایه بگذرانید، به خصوص زمانی که خورشید در قوی‌ترین حالت خود قرار دارد. این می تواند به معنای گذراندن وقت در داخل خانه، زیر یک چتر، زیر درخت سایه دار یا در یک چادر باشد.

 

چه چیزی را می پوشند

اگر بیرون هستید، هر چه پوست بیشتری بپوشانید، احتمال سوختگی کمتر می شود. یک کلاه لبه پهن نور خورشید را از سر شما دور می کند و از صورت، گوش ها و گردن شما محافظت می کند. لباس های گشاد ساخته شده از مواد با بافت نزدیک (مانند پنبه) از عبور نور خورشید جلوگیری می کند. برای محافظت از بازوها و شانه های خود، آستین های بلند را انتخاب کنید. دامن های بلند و شلوار می توانند از پاهای شما محافظت کنند.

 

از چشمان خود محافظت کنید

آفتاب بیش از حد می تواند سطح چشم شما را بسوزاند، بنابراین مهم است که از یک عینک آفتابی خوب استفاده کنید و از نگاه مستقیم به خورشید خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث آسیب دائمی چشم شود.

 

هنگام خرید عینک آفتابی به دنبال عینک‌هایی باشید که دارای برچسب CE و برچسب استاندارد اروپایی EN 1836:2005 روی آن هستند یا برچسب UV 400 یا 100٪ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش روی برچسب یا برچسب نوشته شده است. همچنین توصیه می شود جفتی را انتخاب کنید که از کنار چشم محافظت کند، مانند عینک آفتابی.

 

مراقب پوست خود باشید

آفتاب سوختگی نه تنها ناراحت کننده است، بلکه می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد، به خصوص اگر خال یا کک و مک زیاد داشته باشید.

 

اگر پوست رنگ پریده دارید، به جای برنزه شدن تمایل به سوختن دارید یا سابقه خانوادگی سرطان پوست دارید، باید مراقب باشید.

از کرم ضد آفتاب برای کمک به محافظت از پوست خود استفاده کنید، اما تنها به آن اعتماد نکنید. پوشیدن لباس مناسب و گذراندن وقت در سایه زمانی که آفتاب در گرم ترین حالت خود است، مهم است.

 

اگر در ساحل یا کنار استخر هستید که پوشاندن آن همیشه عملی نیست، استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار مهم است. و بیشتر از زمانی که بدون کرم ضدآفتاب می گذرانید زیر نور آفتاب نمانید.

 

از ضد آفتاب استفاده کنید

وقتی نوبت به انتخاب کرم ضد آفتاب می‌رسد، برند از محافظتی که دریافت می‌کنید اهمیت کمتری دارد.

 

یکی را انتخاب کنید با:

SPF حداقل فاکتور 15 - انجمن متخصصان پوست بریتانیا SPF 30 را توصیه می کند.

در نهایت محافظت از UVA چهار ستاره - اگر UVA در یک دایره روی بسته بندی نوشته شده باشد، استاندارد اتحادیه اروپا را برآورده می کند.

اگر کرم ضدآفتابی از بررسی تعطیلات قبلی باقی مانده است، تاریخ انقضای آن به پایان نرسیده است، زیرا باعث کاهش اثربخشی آن می شود. ماندگاری اکثر کرم های ضد آفتاب بین دو تا سه سال است.

 

برای مؤثر بودن، باید حدود دو قاشق چای‌خوری ضدآفتاب روی سر، بازوها و گردن‌تان و دو قاشق غذاخوری در صورتی که تمام بدن‌تان را پوشانده‌اید، در حالی که لباس شنا می‌پوشید، استفاده کنید. هر چه کمتر باشد و شما در خطر سوختن باشید.

 

و اگر قرار است برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید، باید 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن و سپس دوباره درست قبل از خروج از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. شما باید آن را به طور مکرر در طول روز دوباره استفاده کنید.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب در صورت ورود و خروج از آب، حتی اگر از یک برند مقاوم در برابر آب استفاده می کنید، بسیار مهم است. به محض خارج شدن از آب، پس از خشک شدن با حوله، تعریق یا هر زمان که ممکن است مالش داده شود، آن را دوباره استفاده کنید.

 

بیشتر مراقب کودکان باشید

پوست کودکان بسیار حساس تر از بزرگسالان است، بنابراین باید مراقبت ویژه ای از آنها داشته باشید. آنها نه تنها راحت تر از بزرگسالان می سوزند، بلکه آسیب ناشی از قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید می تواند منجر به ابتلا به سرطان پوست در زندگی بعدی شود.

 

بنابراین کودکان را به خوبی محافظت کنید و نوزادان زیر شش ماه را همیشه از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

 

هیدراته نگه دارید

مطمئن شوید که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. اگر نوشیدنی‌های شیرین، الکلی و کافئین‌دار مصرف می‌کنید، این امر به‌ویژه مهم است، زیرا این نوشیدنی‌ها باعث کم‌آبی بدن شما می‌شوند. اگر شروع به احساس سرگیجه، خستگی، خشکی دهان، سردرد یا ناراحتی معده می کنید، این می تواند نشانه کم آبی بدن شما باشد.

 

علائمی که نشان می دهد نوزاد ممکن است کم آب باشد عبارتند از: لکه نرم فرورفته روی سر، اشک کم یا بدون اشک هنگام گریه، خشکی دهان، پوشک های خیس کمتر، ادرار زرد تیره، خواب آلودگی، تنفس سریع یا دست و پاهای سرد و لکه دار. اگر کودک شما دچار کم آبی شد، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. می توانید در وب سایت NHS Choices اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع کسب کنید.

 

چگونه آفتاب سوختگی را درمان کنیم

اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، پوست خود را به آرامی با آب سرد اسفنج کنید و لوسیون پس از آفتاب یا کالامین را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید برای کاهش درد و کاهش تورم از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.

 

اگر احساس ناخوشایندی دارید یا به شدت تاول دارید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

اگر دچار سوختگی شدید، به یاد داشته باشید تا زمانی که همه علائم آفتاب سوختگی شما از بین نرود، از نور خورشید دور بمانید.

 

اگر بیش از حد آفتاب خورده اید چه باید بکنید

چندین نشانه وجود دارد که آفتاب زیاد است و ممکن است از گرمازدگی رنج ببرد. اینها شامل احساس سرگیجه یا ضعف، سردرد، گرفتگی عضلات، احساس تهوع، تعریق شدید، تشنگی شدید، نبض سریع یا دفع ادرار کمتر و ادرار بسیار تیره‌تر از حد معمول است.

 

اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید باید:

در جای خنک دراز بکشید

لباس های غیر ضروری را بردارید و پوست خود را در معرض دید قرار دهید

پوست خود را خنک کنید - این می تواند با فلانل، کیسه یخ، ملافه مرطوب و غیره باشد

پوست خود را در حالی که مرطوب است باد بزنید

مایعات زیادی بنوشید به طور ایده آل آب، آب میوه یا یک نوشیدنی آبرسانی مجدد.

مطمئن شوید که کسی با شماست و می ماند تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید. این برای اکثر افراد حدود 30 دقیقه طول می کشد.

 

اگر بیهوش شدید باید فوراً به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋