کارگردان: تینا پاکروان | ژانر: درام، تاریخی، عاشقانه | تاریخ انتشار: از مرداد ماه سال 1400
تعداد قسمت ها: 16 اپیزود | مدت زمان هر قسمت: 55 دقیقه | کیفیت: بلوری
فرمت: MP4 | ویژه شبکه نمایش خانگی | تهیه کننده: علی اسدزاده
خلاصه داستان قسمت 4 چهارم خاتون:
داستان زنی از زنان این سرزمین که روزی روزگاری در ایران برای زندگی جنگیدهاند و…
بازیگران:
مهران مدیری (جهانگیر روزبه)، نگار جواهریان (خاتون)، اشکان خطیبی (شیرزاد ملک)، شبنم مقدمی (فخرالنسا)، میرسعید مولویان (رضا فخار)، ستاره پسیانی (پروین)، فرخ نعمتی (سرتیپ آریا)، بهناز جعفری (رعنا)، رضا بهبودی (دکتر بوکوفسکی)، بابک حمیدیان (کمیسر رجباف)، شاهرخ فروتنیان (فریدون خان)، مهران غفوریان (موسیو)، مهتاب ثروتی (ماری)، مهدی قربانی (فرهاد)، عاطفه رضوی (قدرت)، پیام دهکردی (نظربیگ)، آیدا ماهیانی (باربارا کُوالسکا)، پژمان بازغی، غزل شاکری، قربان نجفی، سروش صحت و…
سریال خاتون (Khatoon Series) اولین تجربه سریالسازی تینا پاکروان در مقام نویسنده و کارگردان است؛ پس از انتشار سریال های تاریخی موفقی همچون قهوه تلخ و شهرزاد، این بار خاتون وارد شبکه نمایش خانگی شده است؛ تینا پاکروان به عنوان همسر علی اسدزاده تهیه کننده این پروژه کار خود را از بخش تولید در سینمای ایران آغاز کرد و پیش از نشستن بر روی صندلی کارگردانی عمده شهرت خود را مدیون تواناییاش در بحث مدیریت پروژهها بود؛ تا جایی که در سالهای پایانی دهه هشتاد نام او به عنوان مجری طرح و مدیر تولید در آثار متفاوتی چون دنبالههای اخراجیها، وقتی همه خوابیم و جرم دیده میشد؛ پاکروان با ورود به عرصه فیلمسازی، طی یک دهه فیلمهای خانوم، نیمه شب اتفاق افتاد و لسآنجلس تهران را به کارنامهاش اضافه کرد که با وجود تفاوت لحن، ژانر و قصه فیلمها نکته مشترک تمام آنها حضور بازیگران مشهور در نقشهای غیرمنتظره و روایتهای مبتنی بر زنانگی شخصیتهای اصلی بود؛ از این رو، در مورد سریال خاتون به عنوان مهمترین و بزرگترین پروژه سینمایی او تا به امروز، کنجکاوی زیادی وجود دارد؛ خاتون داستان خانوادهای را در بستر تاریخ روایت میکند که از ابتدای شهریور سال ۱۳۲۰ و در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین آغاز میشود و سرنوشت تحولات یک خانواده و یک سرزمین را به تصویر میکشد؛ قسمت سوم سریال خاتون با آرامکردن روایت داستان تلاش میکند تا مسیرهای جدیدی برای ادامه ماجرا بگشاید و به همین دلیل به اندازه اپیزود پیشین طوفانی نیست؛ با این حال قسمت جدید سریال خاتون با پرداختن به شخصیتهای فرعی، فرصتی به داستان میدهد تا روایتهای جانبیاش را جدی بگیرد؛ قسمت سوم سریال در مقایسه با دو اپیزود قبلی تعلیقهای بیشتری برای تماشاگر آماده کرده است؛ در حالی که دو اپیزود ابتدایی آنقدر درگیر پیشبردن داستان بودند که فراموش میکردند فرصتی به تماشاگر دهند تا نفسی تازه کند، سومین اپیزود سریال، جای خالی تعلیق را تکمیل میکند؛ خرده داستانهایی که در قسمت سوم سریال خاتون روایت میشوند، مانند تکههای پازلی هستند که کاملا مرتب نشدهاند؛ به همین دلیل تماشاگر هیجان بیشتری برای پیبردن به انتهای این خرده داستانها پیدا میکند؛ در حالی که اولین اپیزود سریال روی معرفی شخصیتها تمرکز کرده بود و اپیزود دوم هم وظیفه روایت اشغال شمال ایران توسط روسها را برعهده داشت؛ قسمت سوم این سریال مسیر فیلمنامه را شخصیتر کرده و دوباره به روایتی عاشقانه در بستر درامی تاریخی نزدیک میشود؛ این قسمت دقیقا همان دستاوردی را به نمایش میگذارد که انتظار میرفت سریال پس از اشغال ایران توسط شوروی به سراغ آن رفته و جزییاتش را تحلیل کند
پاسخ ها