![رقابتی شبیه فرمول ۱؛ ۶ خودرو خودران در ابوظبی با یکدیگر مسابقه دادند [تماشا کنید]](../upload/attach/15145/abu_dhabi_autonomous_racing_league_910x600_0.webp)
لیگ مسابقات خودران ابوظبی در فصل دوم خود با حضور ۶ خودرو بدون سرنشین برگزار شد و تیم TUM از آلمان به مقام اول رسید.
لیگ مسابقات خودران ابوظبی (A2RL) برای اولینبار میزبان ۶ خودروی بدون راننده بود که در مرحله فینال بزرگ در پیست «یاس مارینا» رودرروی یکدیگر رقابت کردند. برگزارکنندگان این مسابقه آن را یک نقطه عطف برای هوش مصنوعی و رباتیک توصیف کردهاند.
این رقابت شامل نبردهای پرسرعت، استراتژیهای جسورانه هوش مصنوعی و البته یک تصادف مهم در میانه مسابقه بود که جدول ردهبندی را تغییر داد. در پایان تیم TUM از آلمان توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. تیم TUM رقابت نزدیکی با تیم ایتالیایی Unimore داشت.
جوایز این مسابقه توسط «شیخ زاید بن محمد بن زاید آل نهیان»، «شیخ محمد بن سلطان بن خلیفه آل نهیان»، نایبرئیس باشگاه بینالمللی ورزشهای دریایی ابوظبی و رئیس فدراسیون ورزشهای دریایی امارات و «فیصل البناع»، مشاور رئیسجمهور امارات و دبیرکل شورای پژوهش فناوریهای پیشرفته امارات اهدا شد.
البناع که در شکلگیری ایده مسابقات خودران نقش فعالی داشته است، گفت این رویداد نمادی از همگرایی رشتههای مختلف مهندسی در شرایط بسیار دشوار است. او گفت: «A2RL نشان میدهد وقتی جاهطلبی جسورانه با انضباط علمی همراه میشود، چه اتفاقی رخ میدهد.»
این دومین فصل از برگزاری لیگ مسابقات خودران ابوظبی بود. این مسابقات بهعنوان محلی تلاقی ورزشهای موتوری با تحقیقات هوش مصنوعی و توسعه فناوریهای خودران شناخته میشود. برگزارکنندگان این رقابت را «علم در حوزه عمومی» توصیف میکنند؛ جایی که الگوریتمها و سختافزارها تحت فشاری آزمایش میشوند که در پژوهشهای آزمایشگاهی معمول قابلدستیابی نیست.
در هفتههای منتهی به فینال، تیمها گزارش دادند که خودروهای مسابقهای بدون راننده نهتنها فاصله عملکردی با دورهای استاندارد رانندگان انسانی را کاهش دادهاند، بلکه در برخی جلسات از آنها نیز پیشی گرفتهاند که نقطه عطفی برای این حوزه بهشمار میرود.
به گفته برگزارکنندگان، نتایج این مسابقات در تحقیقات مستمر درباره سامانههای خودران، سیستمهای ادراک محیط، الگوریتمهای تصمیمگیری و رباتیک با سرعت بالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پاسخ ها