حکم اتحادیه اروپا فرایند متا برای ارائه تبلیغات هدفمند شخصیسازیشده به کاربران را به چالش میکشد.
دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکمی اعلام کرد باید برای مدتی که متا و سایر شبکههای اجتماعی میتوانند از دادههای کاربران در استراتژیهای تبلیغاتی خود استفاده کنند، محدودیتهایی تعریف شود.
براساس گزارش تککرانچ، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (ECJ) جمعه اعلام کرد شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک نمیتوانند بهطور نامحدود از اطلاعات افراد برای ارائه تبلیغات هدفمند استفاده کنند. چنین تصمیمی میتواند روی نحوه عملکرد متا و دیگر شبکههای اجتماعی که بر تبلیغات تمرکز دارند، در این منطقه تأثیر بزرگی داشته باشد.
حکم دادگاه به برخی دستورالعملهای مقررات عمومی حفاظت از دادهها (GDPR) که اتحادیه اروپا سال 2018 وضع کرد نیز اشاره دارد؛ برای مثال بند 65 از GDPR به «حق فراموشی» و حق تصمیم و حذف دادههای شخصی اشاره دارد که رعایتنکردن آن ممکن است به جریمهای به اندازه 4 درصد گردش مالی سالانه شرکت منجر شود.
سال گذشته، متا بهخاطر واداشتن غیرقانونی کاربران شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و واتساپ به پذیرش تبلیغات شخصیسازیشده، مجبور به پرداخت جریمه 414 میلیون دلاری شد.
«مت پولارد»، سخنگوی متا، در پاسخ به این حکم گفت منتظر تصمیم نهایی دادگاه هستند:
«منتظر رأی دادگاه هستیم و در زمان باقیمانده چیزهای بیشتری برای بهاشتراکگذاشتن خواهیم داشت. متا حریم خصوصی را بسیار جدی میگیرد و بیش از 5 میلیارد یورو برای اجرای سیاستهای مربوطه در تمام محصولات خود سرمایهگذاری کرده است. همه کاربران فیسبوک، به تنظیمات و ابزارهای زیادی دسترسی دارند که به آنها اجازه میدهد استفاده از اطلاعات خود را مدیریت کنند.»
چالش جدید متا و شبکههای اجتماعی مربوط به شکایت فعال حوزه حریم خصوصی به نام «ماکس شرمس» از غول فناوری است. پس از این شکایت، دادگاه عالی اتریش از دیوان دادگستری اروپا درخواست راهنمایی کرده بود.
شرمس در شکایت خود به پردازش «غیرقانونی» دادههای شخصی توسط متا اعتراض کرده و گفت واردکردن دادههای شخصی در این پلتفرمها به معنای «رضایت» استفاده از آنها برای ارائه تبلیغات شخصیسازیشده نیست.
پاسخ ها