مهندس کوچولو

مهندس کوچولو

یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

در نشست فعالان هوش مصنوعی عنوان شد: بدون همگرایی از تحولات غافلگیر خواهیم شد

در گردهمایی فعالان هوش مصنوعی مطرح شد: بدون همگرایی مبهوت تحولات می‌شویم

در دومین گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور، از پنجمین دوره مسابقه سالانه «فیس‌کاپ» در زمینه بازشناسی چهره رونمایی شد.

 دومین گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور چهارشنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۳، به میزبانی مرکز نوآوری «اکسترا» در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این مراسم از پنجمین دوره رویداد «فیس‌کاپ» نیز رونمایی شد؛ مسابقه‌ای تخصصی در حوزه بازشناسی چهره با بهره‌گیری از هوش مصنوعی که از سال ۱۳۹۹ به صورت سالانه برگزار می‌شود.

سند ملی هوش مصنوعی عجولانه تدوین شد

در گردهمایی فعالان هوش مصنوعی مطرح شد: بدون همگرایی مبهوت تحولات می‌شویم
ابوالحسن فیروزآبادی، مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم

در این گردهمایی، «ابوالحسن فیروزآبادی»، مدیرعامل گروه «توسعه فناوری زعیم»، توسعه هوش مصنوعی را از ملزومات توسعه کشورها دانست و به روایت وضعیت آمریکا، چین و اروپا در این عرصه پرداخت. او رویکرد آمریکا را در این زمینه، رویکرد رهبری توصیف کرد و گفت آن‌ها از طریق استراتژی‌هایی همچون انتشار نرم‌افزارهای متن‌باز، حرکت به سمت انحصار در سخت‌افزارهای GPU و همگرایی در حوزه تلکام و هوش مصنوعی، به دنبال ایجاد همنوایی بین غول‌های فناوری خود در این حوزه هستند.

فیروزآبادی درباره ویژگی‌های بازیگر دوم این حوزه، یعنی چین، نیز گفت: «چینی‌ها، مثل برخورد با ICT، در حوزه هوش مصنوعی هم بسیار هوشمندانه عمل کردند و با نگاه اولویت به داخل، از بازار جهانی هم بهره بردند.»

او یادآوری کرد که «چینی‌ها به طور تاریخی علاقه‌مند هستند کارخانه جهان باشند» و حالا هم رباتیک‌کردن صنعت را مورد توجه قرار داده‌اند. دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی همچنین پیاده‌سازی سیستم Social Score (امتیاز اجتماعی)  را در چین از نمونه‌های موفق تحلیل داده دانست.

فیروزآبادی رویکرد اروپایی‌ها را در این زمینه، دفاعی توصیف کرد و گفت به همین دلیل است که آن‌ها بیشتر به جنبه‌های حقوقی هوش مصنوعی پرداخته‌اند. او معتقد است چون اروپا فاقد غول فناوری است، حمایت از استارتاپ‌ها و توجه به اخلاق هوش مصنوعی را در اولویت گذاشته است.

مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم درباره وضعیت ایران معتقد است که به‌رغم تلاش‌های پراکنده، «ما هنوز هوش مصنوعی را شروع نکرده‌ایم.» او درباره سند ملی هوش مصنوعی نیز تصریح کرد که سند تهیه‌شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، «ورود عجولانه‌ای به این مسئله» بوده، «اما باز قابل تقدیر است».

فیروزآبادی این سند را بیشتر آرمانی دانست تا واقع‌گرایانه و گفت: «منابع تحقق این سند مشخص نیست و به‌رغم تلاش برای همه‌جانبه‌نگری، بیشتر نگاه آموزشی دارد.» او این انتقاد را نیز به سند ملی هوش مصنوعی مطرح کرد که اولویت‌بندی‌ها در این سند بسیار عام است و جنبه اجرایی ندارد.

دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی پیشنهاد کرد که برای برداشتن گام‌های آگاهانه در این زمینه، همه جامعه هوش مصنوعی کشور در کنار هم به همگرایی بپردازند. فیروزآبادی هشدار داد: «بدون همگرایی و همنوایی زمان را از دست می‌دهیم و مبهوت تحولات این حوزه خواهیم شد. این مبهوت شدن ما را از یک فرصت تاریخی محروم خواهد کرد.»

مدرسه تابستانه نکسترا برای همراهی نوجوانان تا بازار کار شکل گرفته است

در گردهمایی فعالان هوش مصنوعی مطرح شد: بدون همگرایی مبهوت تحولات می‌شویم
حسین بیانیِ، مدیرعامل نکسترا

در ادامه این مراسم، «حسین بیانی»، مدیرعامل نکسترا، گزارشی از برگزاری رویداد فیس‌کاپ در سال‌های گذشته ارائه کرد. او درباره تغییرات این مسابقه در دو سال گذشته گفت: «از سال سوم حس کردیم این اکوسیستم شکل گرفته و توسعه آن را آغاز کردیم. در این مرحله سعی کردیم حلقه وصلی در اکوسیستم باشیم و از نوجوانان شروع کنیم و آن‌ها را تا بازار کار همراهی کنیم. به این منظور مدرسه تابستانه شکل گرفت و امسال دومین دوره آن برگزار شد.»

بیانی توضیح داد که فارغ‌التحصیلان این مدرسه در رقابت با دیگر تیم‌ها شرکت می‌کنند و برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان یا جذب در شرکت‌های دیگر حمایت می‌شوند. او با اشاره به سه رکن الگوریتم، زیرساخت و نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی، گفت: «ما بر منابع انسانی متمرکز شده‌ایم و تلاش می‌کنیم از سنین پایین‌تر بچه‌ها را آماده کنیم و به دو رکن دیگر کمک کنیم.»

نمی‌توانیم با ۳.۵ همت سازمان ملی هوش مصنوعی راه بیندازیم

یکی از پنل‌های برگزارشده در این گردهمایی، پنل «کاربرد هوش مصنوعی در اکوسیستم نوآوری کشور» بود. این پنل با حضور «بهاره شریفیون»، مدیرعامل هلدینگ «سپاس»، «محمد صبری»، دبیر رویداد سالانه فیس‌کاپ و «مهدی هاشمی»، معاون توسعه کسب‌وکار «سرآوا» برگزار شد.

در گردهمایی فعالان هوش مصنوعی مطرح شد: بدون همگرایی مبهوت تحولات می‌شویم
بهاره شریفیون، مهدی هاشمی و محمد صبری

شریفیون در این پنل با اشاره به مشکلاتی که بیمه مرکزی برای اینشورتک‌ها ایجاد کرده است، گفت: «ما هنوز خود را به معنای واقعی اینشورتک نمی‌دانیم و دلیل آن هم این است که چالش‌های این صنعت بیشتر از حد انتظار ما بود و تا رفع آن‌ها فاصله داریم. ما همچنان مسئله رگولاتور را به صورت جدی داریم و تا این چالش‌ها هست، شاید نتوان حرف جدیدی زد.»

هاشمی نیز در این پنل با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ کشورها در زمینه هوش مصنوعی، گفت: «در این فضا نمی‌توانیم با ۳.۵ همت (هزار میلیارد تومان) سازمان ملی هوش مصنوعی راه بیندازیم و این مبلغ بسیار ناچیز است.»

معاون توسعه کسب‌وکار سرآوا افزود: «ما قرار است جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی باشیم اما این اتفاق به همین راحتی رخ نمی‌دهد و به سه ابزار دانش قابل تبدیل به محصول، برنامه‌ریزی هدفمند و سرمایه‌گذاری منسجم نیاز داریم.» او کسری بودجه دولت را مانع برنامه‌ریزی هدفمند دانست و در حوزه دانش قابل تبدیل به محصول نیز، قطع دسترسی به ارتباط گسترده با جهان بیرون را چالش اصلی دانست. او تأکید کرد که سرمایه‌گذاری هم از سمت دولت شکل نمی‌خواهد و نیاز به سرمایه‌گذاران خصوصی داخلی و خارجی داریم.

فیس‌کاپ از بنچمارک‌های بین‌المللی ایده گرفته است

دبیر رویداد سالانه فیس‌کاپ در واکنش به سخنان هاشمی، گفت: «پتانسیل خلق ثروت از دانش وجود دارد و شاهد آن هم استقبال از رویداد امروز است. به نظر من ما جزو جوامع باهوش هستیم و تکنولوژی و ابزار را هم می‌فهمیم. ایده فیس‌کاپ هم دقیقا برگرفته از بنچمارک‌های بین‌المللی است. چالشی اعلان عمومی می‌شود و حل‌کردن آن مسئله باعث رسوب دانش و معرفی افراد مستعد می‌شود. ما هم در فیس‌کاپ همین کار را می‌کنیم.»

نصری افزود: «در سه سال اول برگزاری فیس‌کاپ تمرکز بیشتر بر جمع‌کردن جامعه بود و در دو سال اخیر سعی کرده‌ایم گردهمایی هم داشته باشیم و این جامعه شکل گرفته است. این‌ها توانمندی‌های ما است.»

در دومین گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور، اختتامیه دومین مدرسه تابستانه هوش مصنوعی با تقدیر از شرکت‌کنندگان برتر این مدرسه نیز برگزار شد. نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان هم بخش دیگری از این رویداد بود.

مهندس کوچولو
مهندس کوچولو یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋