اگر کارفرما سعی در برقراری ارتباط کاری با پرسنل در ساعات غیرکاری داشته باشد، ممکن است جریمه شود.
طبق قانون مصوب مجلس استرالیا که از دوشنبه اجرایی شد و انتقاد کسبوکارها را بهدنبال داشت، استرالیاییها اکنون میتوانند از نظر قانونی بعد از ساعت اداری به تماسها و ایمیلهای کاری پاسخ ندهند. قانون کار جدید حتی پا را فراتر گذاشته و برای این رفتار جریمه سفتوسختی برای کارفرمایان وضع کرده است.
به گزارش رویترز، براساس این قوانین، کارفرمایان برای تماس غیرضروری با کارمند در خارج از ساعات کاری، تا 93,000 دلار استرالیا (63,000 دلار آمریکا) جریمه خواهند شد.
«آنتونی آلبانیز»، نخستوزیر استرالیا، دوشنبه گفت:
«همانطور که مردم 24 ساعت در روز حقوق نمیگیرند، مجبور نیستند 24 ساعت در روز کار کنند. فکر میکنم اینکه انتظار میرود کارمندان 24 ساعت شبانهروز با تلفنهایشان، ایمیلهایشان و همه اینها در دسترس باشند، بسیاری از استرالیاییها را ناامید کرده است. صادقانه بگویم، این مسئله سلامت روان است.»
استرالیاییها از کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا و بلژیک در ارائه قوانین مشابه برای محافظت از کارمندان در برابر تماسهای غیرمنطقی خارج از ساعات کاری پیروی میکند. در سراسر جهان، سایر دولتها نیز درحال بررسی اقدامات مشابهاند.
گروههای تجاری محلی قبلاً درمورد قوانین جدید ابراز نگرانی کرده بودند. «اندرو مک کلار»، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت استرالیا، این تغییرات را «حباب فکری» توصیف کرد و گفت درمورد عواقب تجاری این تغییرات با آنها مشورت نشده است.
«موری وات»، وزیر روابط محل کار، گفت هرگونه اختلافی بر سر تلاشهای کارفرمایان برای تماس با کارمندان در خارج از ساعات اداری ممکن است به داوری روابط صنعتی استرالیا و کمیسیون کار منصفانه برای تصمیم نهایی نیاز داشته باشد.
وی افزود امیدوار است کارفرمایان و کارمندان بتوانند هرگونه اختلاف را از طریق گفتگو و بدون مشکل حلوفصل کنند.
به گفته دولت استرالیا، حق قطع ارتباط بلافاصله پس از اتمام ساعت کاری، برای کارمندان شرکتهای متوسط و بزرگ اعمال میشود، درحالیکه کارمندان مشاغل کوچک 12 ماه دیگر تحتتأثیر این قانون قرار میگیرند.
پاسخ ها