مهندس کوچولو

مهندس کوچولو

یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

شکست مذاکرات سافت بانک و اینتل برای تولید تراشه هوش مصنوعی؛ انویدیا هنوز شکست ناپذیر است

شکست مذاکره سافت‌بانک و اینتل برای تولید تراشه هوش‌مصنوعی؛ انویدیا همچنان بی‌رقیب

سافت‌بانک می‌خواهد میلیاردها دلار برای تولید تراشه‌های هوش‌مصنوعی سرمایه‌گذاری کند؛ اما تاکنون شرکتی مناسب برای همکاری پیدا نکرده است.

گزارش‌های جدید ادعا دارند که مذاکره شرکت ژاپنی سافت‌بانک با اینتل به‌منظور تولید تراشه‌های اختصاصی برای پردازش‌های هوش‌مصنوعی، با شکست مواجه شده‌است. انتظار می‌رود که سافت‌بانک در آینده به فکر تولید تراشه با همکاری TSMC باشد و هدف رقابت با انویدیا را با تایوانی‌ها دنبال کند.

علت توقف همکاری اینتل و سافت‌بانک چیست؟

اگرچه اینتل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در سطح جهان به‌شمار می‌رود؛ اما ظاهراً نتوانسته است انتظارات ژاپنی‌ها را برآورده کند. طبق گزارش نشریه Financial Times، شرکت سافت‌بانک انتظار بالایی در زمینه حجم سفارشات و سرعت تحویل آنها داشته است؛ امری که موجب شده اینتل نتواند به همکاری خود ادامه دهد. سافت‌بانک یکی از سهامداران ARM محسوب‌می‌شود که اخیراً شرکت بریتانیایی Graphcore را هم تصاحب کرده است و به نظر می‌رسد می‌خواهد با ادغام فناوری‌های دو زیرشاخه خود، به رقیب جدی برای انویدیا در بازار تراشه‌های مختص به پردازش‌های هوش‌مصنوعی تبدیل شود.

گفته‌می‌شود که سافت‌بانک علاقه جدی برای ورود به حوزه تولید سخت‌افزار برای تأمین نیازهای پردازشی هوش‌مصنوعی دارد و حاضر است میلیاردها دلار به این منظور سرمایه‌گذاری انجام دهد. ادعا می‌شود که عامل اصلی تمرکز روی تراشه‌های هوش‌مصنوعی، ماسایوشی سون (Masayoshi Son) مدیرعامل سافت‌بانک است که آینده درخشانی را در حوزه تأمین قطعات مختص به مراکز داده تصور می‌کند.

شکست مذاکره سافت‌بانک و اینتل برای تولید تراشه هوش‌مصنوعی؛ انویدیا همچنان بی‌رقیب

با وجود تمایل بسیار زیاد سافت‌بانک به تولید تراشه‌های هوش‌مصنوعی، اینتل نتوانسته است به کاندیدای اصلی برای سرمایه‌گذاری و همکاری تبدیل شود. باید اشاره کنیم که تولیدکننده بزرگ پردازنده آمریکایی در ماه‌های اخیر با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌است و اکنون درحال کاهش هزینه‌ها و اخراج گسترده کارمندان خود به‌منظور بازگرداندن سطح سوددهی سابق است. البته سافت‌بانک رویای رقابت با انویدیا را فراموش کرده است و گزارش‌های غیررسمی عنوان می‌کنند که شرکت تایوانی TSMC احتمالاً گزینه بعدی برای مذاکره جهت تولید تراشه خواهد بود.

اینتل می‌توانست یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری جهت تولید تراشه باشد؛ زیرا دولت بایدن قانونی را تصویب کرده است که به‌موجب آن، سرمایه‌گذاری جهت تولید بیشتر پردازنده‌ها در خاک آمریکا با امتیازات ویژه‌ای همراه خواهد بود. اینتل به‌واسطه همین قانون در سال جاری توانسته است حدود ۲۰ میلیارد دلار از دولت آمریکا وام و تسهیلات دریافت کند و می‌خواهد با یافتن مشتریان جدید برای محصولات خود، رقابت نزدیک‌تری را با سامسونگ و TSMC در پیش بگیرد.

طبق جزئیات منتشر شده، مدیران سافت‌بانک، اینتل را مقصر اصلی شکست مذاکره بین دو شرکت می‌دانند؛ زیرا نتوانسته است تعهد لازم جهت تأمین حجم بالای سفارشات و تحویل به‌موقع آنها را فراهم سازد. با این حال ممکن است در آینده، توافق برای همکاری دو شرکت گفته‌شده، از سر گرفته شود؛ زیرا ژاپنی‌ها گزینه چندانی برای سرمایه‌گذاری در اختیار ندارند و اینتل یکی از معدود تولیدکنندگان است که زیرساخت لازم برای تأمین خواسته‌های سافت‌بانک را در اختیار دارد.

شکست مذاکره سافت‌بانک و اینتل برای تولید تراشه هوش‌مصنوعی؛ انویدیا همچنان بی‌رقیب

درحال‌حاضر انویدیا به‌عنوان برترین تولیدکننده تراشه‌های مورد نیاز برای تأمین قدرت پردازشی مراکز داده هوش‌مصنوعی شناخته می‌شود. البته شرکت‌های بسیاری از جمله هواوی تلاش دارند تا سهم بیشتری از این بازار را تصاحب کنند؛ اما هیچ‌کدام تاکنون نتوانسته‌اند عملکرد تجاری نزدیک به انویدیا از خود نشان دهند. برخی از کارشناسان نسبت به تولید مستقیم تراشه توسط سافت‌بانک انتقاد دارند و معتقد هستند که این امر می‌تواند به همکاری نزدیک ARM با انویدیا لطمه وارد کند که یکی از مشتریان اصلی آن به‌شمار می‌رود. البته برخی دیگر از کارشناسان ادعا دارند که سود تجاری بسیار بالای نهفته در تولید تراشه‌های هوش‌مصنوعی می‌تواند ارزش چنین ریسکی را داشته‌باشد. در نهایت به نظر می‌رسد که اکنون خبری از همکاری اینتل و سافت‌بانک نیست و این خبر تنها به نفع انویدیا است که توانسته به رشد قیمت سهام آن در بازارهای مالی کمک کند.

مهندس کوچولو
مهندس کوچولو یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋