FTC میگوید که نزدیک به 76 درصد از اپلیکیشنها و سایتهای اشتراکی حداقل از یک الگوی تاریک استفاده میکنند.
کمیسیون تجارت فدرال ایالاتمتحده (FTC) همراه با دو شبکه بینالمللی حمایت از مصرفکننده، نتایج مطالعهای را اعلام کرده که استفاده از «الگوهای تاریک» توسط اپلیکیشنها و سایتهای اشتراکی را نشان میدهد. این الگوها میتوانند حریم خصوصی کاربران را در معرض خطر قرار دهند یا آنها را به خرید محصولات و سرویسها یا انجام کارهای دیگری مجاب کنند. FTC با تجزیهوتحلیل 642 وبسایت و اپلیکیشن ارائهدهنده سرویسهای اشتراکی، میگوید که اکثریت آنها (نزدیک به 76 درصد) حداقل از یک الگوی تاریک و نزدیک به 67 درصد آنها از بیش از یک الگو استفاده میکنند.
الگوهای تاریک به طیف وسیعی از تکنیکها اشاره دارند که میتوانند کاربران را بهطور نامحسوس به انجام اقداماتی تشویق کنند یا حریم خصوصی آنها را به خطر بیندازند. وبسایتها و اپهای اشتراکی معمولاً از این الگوها استفاده میکنند و در طول چند سال گذشته FTC توجه ویژهای به آنها داشته است.
در این گزارش به انواع مختلفی از الگوهای تاریک اشاره شده است.
یکی از رایجترین الگوهای اشارهشده، پنهانکاری است و به عدم وجود قابلیت غیرفعالکردن تمدید خودکار اشتراکها در طول فرایند ثبتنام و خرید اشاره دارد. 87 درصد از سایتها و برنامههای مطالعهشده از این تکنیک استفاده میکنند.
انسداد از دیگر الگوهای رایج مورد استفاده توسط اپلیکیشنهای اشتراکی است. با این تکنیک، انجام یک اقدام خاص، مانند لغو اشتراک یا دورزدن ثبتنام برای دورههای آزمایشی رایگان را دشوارتر یا پیچیدهتر میشود.
الگوی آزاردهنده دیگر «نق زدن» (Nagging) نام دارد که شامل ارائه مکرر یک درخواست برای انجام عمل خاصی میشود. برای آشنایی بیشتر با این الگو، میتوان تیک تاک را مثال زد (که البته یک اپلیکیشن اشتراکی نیست) که بهطور مکرر از کاربران میخواهد لیست مخاطبین خود را آپلود کنند؛ حتی پس از اینکه کاربر درخواست را رد میکند.
درنهایت، اثبات اجتماعی الگو تاریکی دیگری است که به آن اشاره شده و در آن، با نمایش آمار مربوط به نوعی فعالیت، از این طریق برای تأثیرگذاری بر مشتریان (معمولاً برای خرید) استفاده میشود. این تکنیک در صنعت تجارت الکترونیک نیز بسیار محبوب است و بهعنوان مثال، با آن کاربران دیگری که درحال بررسی یک محصول هستند یا آن را به سبد خرید خود اضافه کردهاند، نمایش داده میشود.
طبق این مطالعه 21.5 درصد از وبسایتها و برنامههایی که مورد بررسی قرار گرفتهاند از شیوههای اثبات اجتماعی برای تشویق مصرفکنندگان استفاده کردهاند.
پاسخ ها