مهندس کوچولو

مهندس کوچولو

یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

شرکت های فناوری برای جبران سرمایه گذاری خود در هوش مصنوعی به درآمد بالایی نیاز دارند

شرکت‌های فناوری به درآمد بالایی برای جبران هزینه سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی نیاز دارند

یک تحلیلگر مشهور ادعا می‌کند که غول‌های فناوری برای جبران هزینه‌های خود باید صدها میلیارد دلار درآمد سالانه داشته باشند.

صنعت فناوری در میان شور و هیجانی که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده، به نقطه اوج جدیدی رسیده است. شرکت‌های بزرگ فناوری مبالغ هنگفتی را جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور برآورده‌کردن تقاضا برای این محصولات در سال‌های آینده هزینه کرده‌اند. بااین‌حال، یک تحلیلگر هشدار می‌دهد که کمپانی‌های بزرگ باید در نظر بگیرند که آیا درآمد حاصل از هوش مصنوعی برای جبران این سرمایه‌گذاری‌ها کافی است یا خیر.

«دیوید کان»، تحلیلگر شرکت Sequoia Capital، سپتامبر سال 2023 خاطرنشان کرد که شکاف بسیار چشمگیری بین انتظارات درآمدی ناشی از ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی و رشد درآمد واقعی در اکوسیستم هوش مصنوعی وجود دارد. او تخمین زد که درآمد سالانه موردنیاز برای جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی، 200 میلیارد دلار است.

تقریباً یک سال بعد، در دوره‌ای که انویدیا به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شده، دیوید کان به این باور رسیده که رقم درآمد موردنیاز اکنون به 600 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است.

سخت‌افزارهای هوش مصنوعی

پیش‌بینی درآمدی که شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی باید داشته باشند

کان تحلیل قبلی خود را با این فرض شروع کرده بود که به ازای هر 1 دلاری که برای یک GPU خرج می‌شود، تقریباً 1 دلار دیگر باید برای هزینه‌های انرژی صرف شود تا آن پردازشگر در یک مرکز داده راه‌اندازی شود. در سه‌ماهه چهارم 2023، پیش‌بینی درآمد مراکز داده انویدیا 50 میلیارد دلار بود. او این رقم را در 2 برابر ضرب کرد تا مجموع هزینه دیتاسنترها را به‌دست آورد.

طبق محاسبات کان، هزینه‌های ضمنی مراکز داده هوش مصنوعی 100 میلیارد دلار بود. او سپس دوباره آن عدد را در 2 برابر ضرب کرد تا سود ناخالص 50 درصدی برای کاربر نهایی GPU در این محاسبات منعکس شود. در نتیجه حدود 200 میلیارد دلار درآمد لازم بود تا هزینه سرمایه‌گذاری‌های اولیه در این بخش جبران شود.

اکنون گفته می‌شود که برای سه‌ماهه چهارم سال 2024، پیش‌بینی نرخ درآمد مراکز داده انویدیا 150 میلیارد دلار است که باعث می‌شود هزینه ضمنی این مراکز داده 300 میلیارد دلار باشد؛ در نتیجه سود موردنیاز برای بازپرداخت این هزینه‌ها، 600 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این یک موضوع چالش برانگیز است؛ به ویژه زمانی که مشخص نیست آیا هزینه‌های سرمایه‌ای ایجادشده با تقاضای واقعی مشتری نهایی هم‌خوانی دارد یا خیر.

در نهایت کان می گوید: «من انتظار دارم که این موضوع منجر به افزایش تقاضای نهایی برای تراشه‌های انویدیا شود. B100 نشان‌دهنده بهبودی چشمگیر در نسبت هزینه به عملکرد در مقایسه با H100 است، و احتمالاً کمبود عرضه دیگری وجود خواهد داشت، زیرا همه شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند تا B100 را در دنباله امسال به دست آورند.»

مهندس کوچولو
مهندس کوچولو یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋