پلتفرم دیوار آماری در خصوص جستجوهای کاربران در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است.
به گفته دیوار، سفره هفتسین و متعلقات آن بیشتر از همه عبارات مرتبط با عید نوروز، در این پلتفرم و در یک ماه آخر سال، جستجو شدهاند و کاربران استانهای هرمزگان، بوشهر و کرمان پروپاقرصترین مشتریها برای آگهیهای نوروزی بودهاند.
با توجه به اینکه به مناسبتهای مختلف، کسبوکارها و خدمات گوناگون، تخفیفهایشان را در قالب «جشنواره» عرضه میکنند، کاربران در دیوار هم به دنبال این جشنوارهها میگردند تا از این تخفیفها بهرهمند شوند. جشنوارههایی که کاربران دیوار برای سال نو در جستجویشان بودهاند، بیشتر مربوط به خدمات آرایشی و زیبایی است که شامل جشنوارههای ناخن و دندانپزشکی میشود. پرجستجوترین جشنوارهها به ژل و بوتاکس با سهم ۳۹ درصد از کل جشنوارهها تعلق میگیرد و لیزر در مکان بعدی قرار دارد.
در میان کاربران دیوار در استانهای مختلف ایران، ساکنان استانهای خراسان رضوی نسبت به جمعیتشان بیش از سایر استانها در یک ماه آخر سال، آگهیهای نوروزی منتشر میکنند. پس از آنها، کاربران استانهای قم و خراسان جنوبی در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
مشتریان پروپاقرص این بازار اما بیشتر اهل جنوب کشورند. بیشترین میانگین اقدام به تماس با هر آگهی متعلق به اهالی هرمزگان، بوشهر و کرمان است. کاربران دیوار در این استانها به طور میانگین ۲۳ بار اقدام به تماس با آگهیهای نوروزی استانشان کردهاند و همگی با هم بالای سکوی اول قرار دارند. پس از آنها به ترتیب تهرانیها (با ۲۲ اقدام به تماس) و اهالی استان فارس (با ۲۱ اقدام به تماس) در مکانهای بعدی هستند.
در میان جستجوهای کاربرانِ دیوار، برای جشن سال نو، کلمه «عید» بسیار بیشتر از کلمه «نوروز» و «سال نو» تکرار شده است. ۸۸ درصد این جستجوها در کنار کلمه «عید» بوده و فقط ۱۱ درصد در کنار کلمه «نوروز». سهم ترکیب «عید نوروز» هم فقط ۱ درصد بوده. طبعا وقتی در زبان روزمره، «عید» را راحتتر به زبان میآوریم، ترکیبات مرتبط با سال نو را هم بیشتر با همین «عید» میسازیم.
در این مورد دیوار اعلام کرده است که کاربران دیوار در اسفند ماه بیش از هر چیز به دنبال اقلام سفره هفتسین هستند. که شامل خود «سفره» تا سبزه و آینه میشود. همچنین ۶۵ درصد جستجوهای نوروزی را هفتسین و متعلقاتش تشکیل میدهند. «لباس و کفش» و «مسافرت و اقامتگاه» در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
در میان اقلام سفره هفتسین، البته بیشترین سهم را «ماهی قرمز» در اختیار دارد. ۷۵ درصد جستجوهای مرتبط با سفره هفتسین، برای پیدا کردن ماهی قرمز در دیوار است. به عبارت دیگر، ماهی قرمز در میان کل عبارات جستجوشده برای جشن سال نو بیشترین سهم را در اختیار دارد. ۲۰ درصد جستجوهای هفتسین هم سهم «سبزه» است. معنیاش این است که سایر اقلام این سفره، فقط ۵ درصد از این جستجوها سهم دارند. البته یک دلیلش میتواند این باشد که تهیه بقیه ملزومات هفتسین سادهتر است؛ ماهیهای بیچاره معمولا عمرشان کوتاه است و به سال بعد قد نمیدهد؛ سبز کردن سبزه هم احتمالا وقت و حوصلهای میخواهد که همه ندارند.
سهم لباسهای جستجوشده در پلتفرم دیوار، خیلی بیشتر از کفش است. ۹۵ درصد جستجوها متعلق به لباس و فقط ۵ درصد آنها برای پیدا کردن کفش دلخواه در دیوار بوده. بیشتر از ۷۰ درصد جستجوها هم مربوط به لباس و کفش بچهها بوده و بزرگترها سهم کمتری از این جستجوها داشتهاند.
مقصد کاربران دیوار در ۳۷ درصد جستجوهایشان برای تورهای مسافرتی نوروزی جزیره «کیش» بوده که در صدر جدول قرار دارد. مشهد (با ۲۸ درصد) و قشم (با ۸ درصد) در مکانهای بعدی هستند. در میان تورهای سفر خارجی هم شهرهای استانبول، آنتالیا و وان، هر سه در ترکیه، مجموعا ۱۷ درصد این جستجوها را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، ترکیه محبوبترین مقصد خارجی برای مسافرتهای نوروزی در میان کاربران دیوار است.
پاسخ ها