شرکتهای منتقد اپل استدلال کردهاند که کوپرتینوییها در برنامههای خود نهتنها قوانین را نادیده میگیرد، بلکه به تمسخر آن پرداختهاند.
چندین شرکت از جمله اسپاتیفای، اپیک گیمز و Proton نامهای را به کمیسیون اروپا ارسال کردند تا نگرانیهای خود در مورد قوانین جدید اپ استور اپل را بیان کنند. اپل که بهعنوان یکی از «دروازهدارهای» قانون بازارهای دیجیتال (DMA) شناخته شده است، باید از 6 مارس (16 اسفند) این قوانین را رعایت کند و شرکتهای منتقد اپل استدلال کردهاند که این شرکت در برنامههای خود نهتنها قوانین را نادیده گرفته، بلکه به تمسخر آن پرداخته است.
اپل بهزودی امکان استفاده از اپ استورهای جایگزین، سایدلودینگ و گزینههای پرداخت شخص ثالث را در اتحادیه اروپا فراهم میکند، اما توسعهدهندگان باید با مجموعه جدیدی از شرایط تجاری آن موافقت کنند. با وجود این شرایط جدید، توسعهدهندگان برنامههایی که 1 میلیون بار دانلود شده، بهازای هر دانلود جدید باید یک هزینه سالانه را به اپل پرداخت کنند.
در این نامه، شرکتها ادعا میکنند که ساختار جدید اپل «ظاهراً برای حفظ و حتی تقویت بهرهبرداری اپل از تسلط خود بر توسعهدهندگان برنامهها طراحی شده است»، زیرا «توسعهدهندگان کمی با این شرایط ناعادلانه موافقت خواهند کرد» که بهطور بالقوه رقابت و گزینههای پرداخت جایگزین را از بین میبرد.
توسعهدهندگان که تصمیم دارند طبق شرایط فعلی اپل کار خود را ادامه دهند، مجبور نیستند هزینه جدید را پرداخت کنند، اما همچنین نمیتوانند برنامههای خود را در استورهای جایگزین توزیع کنند. به همین دلیل است که در این نامه استدلال شده برنامههای اپل به توسعهدهندگان «انتخابی غیرقابل اجرا» ارائه میکند که هیچکدام «مطابق با DMA نیستند و هر دو گزینه به سادگی سنگر اپل در بازارهای دیجیتال را تثبیت میکنند.»
با این حال، «پیتر عجمیان»، سخنگوی اپل در بیانیهای به The Verge گفت:
«رویکرد اپل به قانون بازارهای دیجیتال با دو هدف ساده هدایت میشود: پیروی از قانون و کاهش خطرات اجتنابناپذیر و افزایشیافتهای که DMA برای کابران اتحادیه اروپا ایجاد میکند. برای هر تغییر، تیمهای اپل همچنان کاربران خود را در مرکز تمام فعالیتهای خود قرار میدهند.»
او همچنین توضیح داد که اپل «به همکاری با کمیسیون اروپا، جامعه توسعهدهندگان و کاربران اتحادیه اروپا درباره تأثیرات آنها ادامه خواهد داد.»
پاسخ ها