در گذشته به بررسی حاشیه سود محصولات سایپا و کرمانموتور پرداختیم. اکنون نیز نوبت به بررسی حاشیه سود خودروهای مدیران خودرو رسیده است.
طی هفتههای گذشته در دیجیاتو به بررسی حاشیه سود محصولات سایپا و کرمان موتور پرداختیم. اکنون نیز نوبت به بررسی حاشیه سود خودروهای مدیران خودرو رسیده است. همانطور که میدانید، محصولات این شرکت در قالب دو برند فونیکس و امویام به بازار ایران عرضه میشوند. البته در آینده برند لوکس اکستریم نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.
برای بررسی حاشیه سود خودروهای مدیران خودرو، تنها محصولاتی را در نظر گرفتهایم که هماکنون به تولید میرسند. بنابراین حاشیه سود خودروهایی همچون امویام 550 یا امویام X33S را در این مطلب نخواهید دید.
در بخش حاشیه سود خودروهای امویام، با چهار محصول مواجه هستیم. البته همچنان نسل اول امویام X22 در برخی شرایط فروش این شرکت حضور دارد و میتوان تعداد محصولات امویام را به پنج محصول افزایش داد. جدول اختلاف قیمت بازار و کارخانه این خودروها به شرح زیر است:
خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار | میزان اختلاف |
امویام X22 دندهای | ۶۳۵,۵۰۰,۰۰۰ | ۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰ | 157,500,000 |
امویام X22 پرو دندهای | ۷۰۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۸۶۲,۰۰۰,۰۰۰ | 153,400,000 |
امویام X22 پرو اتوماتیک | ۸۷۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۳۸,۰۰۰,۰۰۰ | 164,900,000 |
امویام X33 کراس دندهای | ۸۰۰,۵۰۰,۰۰۰ | ۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰ | 184,500,000 |
امویام X33 کراس اتوماتیک | ۸۹۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | 258,000,000 |
امویام X55 پرو | ۱,۲۵۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | 247,000,000 |
آریزو 5 اسپرت | ۱,۰۹۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | 208,800,000 |
همانگونه که در جدول بالا مشاهده میکنید، با افزایش قیمت خودروهای امویام، میزان حاشیه سود آنها نیز افزایش مییابد. بیشترین میزان حاشیه سود خودروهای امویام نیز در اختیار امویام X55 پرو قرار دارد. این خودرو بهنوعی جایگزین تیگو 7 نسل اول و تیگو 5 شده است، از این رو تقاضای بسیاری برای خرید آن در بازار وجود دارد. حال نوبت به بررسی حاشیه سود محصولات فونیکس میرسد.
خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار | میزان اختلاف |
آریزو 6 پرو | ۱,۲۴۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۹۴,۰۰۰,۰۰۰ | 251,600,000 |
تیگو 7 پرو پرمیوم | ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۲۲,۰۰۰,۰۰۰ | 322,000,000 |
فونیکس FX | ۱,۷۳۰,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | 349,600,000 |
تیگو 8 پرومکس | ۲,۳۸۹,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | 350,400,000 |
تیگو 8 پرو e پلاس | ۲,۷۶۴,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | 95,300,000 |
مطابق جدول حاشیه سود خودروهای امویام، در بخش فونیکس نیز شاهد یک روند افزایشی هستیم. در این روند با افزایش قیمت خودرو، حاشیه سود آن نیز افزایش مییابد. البته یک استثنا در این بین وجود دارد و آن هم حاشیه سود تیگو 8 پرو هیبریدی است. حاشیه سود این خودرو کمتر از 100 میلیون تومان است، درحالیکه نسخه پرومکس حاشیه سود 350 میلیون تومانی دارد. این مسئله نشاندهنده عدم استقبال خریداران از این خودرو است. دلیل این مسئله بهطور شفاف مشخص نیست اما عواملی همچون قیمت بالاتر نسبت به نسخه پرومکس و نبود زیرساخت ارائه خدمات به خودروهای هیبریدی میتوانند تاثیرگذار تلقی شوند.
پاسخ ها