اکنون نوبت به خودروهای کرمان موتور رسیده است تا حاشیه سود آنها را بررسی کنیم؛ البته این بررسی تنها شامل خودروهای درحال تولید میشود.
مدتی پیش در دیجیاتو به بررسی حاشیه سود خودروهای سایپا پرداختیم. اکنون نوبت به خودروهای کرمان موتور تا حاشیه سود آنها را بررسی کنیم. البته برای این مطلب تنها خودروهایی از کرمان موتور را بررسی میکنیم که هماکنون درحال تولید هستند؛ بنابراین حاشیه سود خودروهایی همچون جک J5 یا جک S5 نسل اول محاسبه نشده است (باید یادآور شویم که این خودروها در بلندمدت برای صاحبان خود بسیار سودآور بودهاند). همچنین برخی محصولات کرمان موتور همانند بک X3 پرو یا کیامسی X5 هنوز وارد بازار نشدهاند. محاسبه حاشیه سود این خودروها نیز درحالحاضر امکانپذیر نیست.
خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار | میزان تفاوت |
جک J4 | ۷۷۹,۶۰۰,۰۰۰ | ۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | 40,400,000 |
جک S3 | ۹۱۰,۴۵۰,۰۰۰ | ۱,۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰ | 272,550,000 |
جک S5 فیسلیفت | ۱,۲۴۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | 304,000,000 |
کیامسی J7 | ۱,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | 390,000,000 |
کیامسی T8 | ۱,۶۶۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | -120,000,000 |
کیامسی K7 | ۱,۶۰۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | 258,000,000 |
همانطور که در جدول بالا مشاهده میکنید، درحالحاضر سدان میانرده کیامسی J7 بیشترین میزان حاشیه سود را دارد. البته فروش این خودرو در بازاری انباشته از کراساوورهای رنگارنگ، کار آسانی نیست؛ بنابراین میتوان گفت که بیشترین میزان سود درعمل را جک S5 فیسلیفت برای خریداران خود بههمراه دارد. اختلاف قیمت این خودرو در بازار و کارخانه حدود 300 میلیون تومان است. مصرفکننده با این بودجه میتواند یک خودروی اقتصادی کارکرده همانند تیبا یا ساینا بخرد. انتظار داریم تا این سطح از اختلاف قیمت پس از عرضه نسخه جدید، یعنی کیامسی X5 نیز مشاهده شود.
تنها خودرویی که در جدول حاشیه سود خودروهای کرمان موتور اختلاف قیمت منفی دارد، کیامسی T8 است. مشتریان هماکنون میتوانند این پیکاپ را 120 میلیون تومان ارزانتر از کارخانه، در بازار آزاد خریداری کنند. این میزان از اختلاف قیمت منفی به دلیل آزادبودن تولیدکننده در تعیین قیمت پیکاپها و سایر خودروهای تجاری پدید آمده است. درواقع آنقدر پیکاپ به بازار عرضه شده که عرضه بر تقاضا برتری یافته است.
پاسخ ها