مهندس کوچولو

مهندس کوچولو

یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

Nelux در مورد SVOD ها گزارش می دهد: محبوب در بین کودکان و بزرگسالان، محبوبیتی در نسل Z ندارد

گزارش نکس‌لوکس از SVODها: پرطرفدار میان کودکان و بزرگسالان، نامحبوب برای نسل زد

شاخص آگاهى از برند در مورد هرسه برند فيليمو، نماوا وفيلم‌نت، در مقايسه با شهريور، با رشد همراه بوده است.

براساس داده‌های آژآنس نکس‌لوکس، گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال و کودکان زیر 8 سال، بیشترین میزان استقبال از پلتفرم‌های SVOD را دارند. این درحالی است که محتوای این پلتفرم‌ها در میان نسل زد محبوبیت کمتری دارد.

آژانس نکس‌لوکس که درزمینه انتشار گزارش درباره تحلیل عادات رسانه‌ای فعالیت دارد، گزارشی از شبکه نمایش خانگی مبتنی بر اشتراک (SVOD) در کشور منتشر کرده است.

Subscription Video On Demamd یا همان (SVOD)، رایج‌ترین نوع سرویس VOD است که کاربران با پرداخت مبلغی به‌شکل دوره‌ای (ماهانه، سالانه و...) می‌توانند به تمامی ویدیوهای سرویسی که در آن ثبت‌نام می‌کنند، دسترسی داشته باشند. معمولاً دراِزای پرداخت مبلغ اشتراک، نه تبلیغی نشان داده و نه پاپ‌آپی ظاهر می‌شود. البته در کشور ما علاوه بر دریافت حق اشتراک، برای کاربران تبلیغ نیز به نمایش درمی‌آید که این کار در سطح بین‌المللی چندان رایج نیست. براساس گزارش نکس‌لوکس، سه بازیگر اصلی در این بازار فیلیمو، فیلم‌نت و نماوا هستند.

براساس داده‌های موجود در این گزارش، ضریب نفوذ شبکه نمایش خانگی در ایران در شهریورماه ۱۴۰۲، برابر با ۱۳.۶ درصد بوده است؛ درواقع این افراد کسانی هستند که از طریق خرید اشتراک، برنامه‌ها را از پلتفرم‌های شبکه‌های نمایش خانگی تماشا می‌کنند. همچنین ممکن است با یک اشتراک، چندین نفر محتوای شبکه نمایش خانگی را دنبال کنند که مشمول ضریب نفوذ می‌شود.

آن‌طور که در گزارش نکس‌لوکس آمده است، اغلب یوزرها از نظر حجم استفاده، در طبقه لایت یوزرها قرار مى‌گیرند. یعنى اغلب یک یا دو سریال را از پلتفرم دنبال مى‌کنند. فقط 1.7 درصد از افراد جامعه هوى یوزر هستند و بیشتر از 7 ساعت در هفته را به تماشای محتوای این پلتفرم‌ها اختصاص مى‌دهند. اغلب مخاطبان فقط سریال‌ها را از پلتفرم تماشا مى‌کنند و سایر برنامه‌ها مانند فیلم‌هاى سینمایى خارجى را از پلتفرم دنبال نمى‌کنند.

گزارش نکس‌لوکس از SVODها: پرطرفدار میان کودکان و بزرگسالان، نامحبوب برای نسل زد

پراکندگى مخاطبان مستقیم SVOD

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گروه مخاطبان SVOD افراد ۳۰ تا ۴۵ سال هستند. گروه سنی ۳۱ تا ۴۵ سال نیز به‌تنهایی ۲۱.۷ درصد از مخاطبان را تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی، رده سنى ۳۱ تا ۴۰ سال، نیمى از یوزرهاى مستقیم شبکه نمایش خانگى برپایه حق اشتراک هستند؛ بنابراین رده ۳۱ تا ۴۵ سال، یوزرهاى اصلى این پلتفرم‌ها محسوب می‌شوند.

همچنین براساس این گزارش، رده سنی ۳۳ تا ۳۷ سال، بالاترین سرانه مصرف پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی برپایه حق اشتراک را دارند. نکته جالب اینجاست که نسل آلفا (به‌ویژه کودکان زیر ۸ سال) برای این پلتفرم‌ها هدف خوبی به‌حساب می‌آیند. این درحالی است که میزان استقبال نسل زد از این پلتفرم‌ها چندان بالا نیست.

سهم پلتفرم از کانال‌هاى تماشاى محتوا

براساس نتایج به‌دست‌آمده توسط نکس‌لوکس، بخش قابل‌توجهى از محتواهاى ارائه‌شده در شبکه نمایش خانگى، از کانال‌هاى دیگرى دنبال مى‌شوند. به عنوان مثال، سریال زخم کارى که یکى از پربیننده‌ترین سریال‌هاى ارائه‌شده در شبکه نمایش خانگى محسوب مى‌شود، توسط ۵۸ درصد از افراد دیده شده است. اما این تماشا لزوماً از طریق شبکه نمایش خانگى دیجیتال نبوده است.

گفتنی است که تنها ۳۱ از افراد، این برنامه‌ها را از طریق پلتفرم‌هایى نظیر فیلیمو و نماوا تماشا کرده‌اند. بخش عمده‌ای از مخاطبان محتواى شبکه خانگى را از کانال‌هاى دیگر مانند دانلود از تلگرام؛ شبکه‌هاى ماهواره‌اى، کلوب‌ها و دستفروش‌ها دنبال مى‌کنند.

گزارش نکس‌لوکس از SVODها: پرطرفدار میان کودکان و بزرگسالان، نامحبوب برای نسل زد

خرید از دستفروش بیشتر از دانلود از سایت محبوب است

بررسى نتایج در سه بازه زمانى نشان مى‌دهد که مخاطبان عمدتاً به‌سمت کانال‌هاى رایگان گرایش دارند. یعنى ترجیح مى‌دهند که براى تماشاى محتوا حق اشتراک پرداخت نکنند. همچنین تعداد افرادى که محتواى شبکه نمایش خانگى را از طریق ویدئوکلوب‌ها و دستفروش‌ها تهیه مى‌کنند رو به افزایش بوده است و حالا خریداران این محصولات بسیار بیشتر از افرادی هستند که فیلم‌ها را از وب‌سایت‌ها دانلود می‌کنند.

به‌طور کلى، میزان استفاده از کانال‌هاى مختلف براى دسترسى به محتواى شبکه نمایش خانگى از طریق وب‌سایت‌های دانلود فیلم با افت نسبی و از طریق ویدئوکلوب‌ها با رشد مواجه بوده است. تماشای فیلم و سریال از طریق کانال‌های تلگرام، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایر کانال‌ها نیز تقریباً ثابت بوده است.

فیلیمو، رتبه برتر همه شاخص‌ها

در این بخش از گزارش نکس‌لوکس، به بررسى شاخص‌هاى عملکرد برند برای شبکه نمایش خانگی برپایه حق اشتراک پرداخته شده است. از نظر عملکرد برند، فیلیمو با اختلاف زیاد دررتبه اول قرار دارد که به سابقه وحجم تولیدات این
پلتفرم مربوط است. مثلا شاخص TOM در مورد فیلیمو به تنهایى برابر با ۶۵.۴ درصد است. این در حالى است که رقیب دوم یعنى فیلم نت، با ۱۸.۶ درصد دررتبه دوم قرار گرفته است. زمانى که از مخاطبان در مورد برند اصلى مورد استفاده در شش ماه اخیر سوال مى‌شود؛ امتیاز فیلیمو برابربا ۶۲.۴ درصد مى‌شود. نکته مهم اینکه داده‌هاى مربوط به شهریور ۱۴۰۲؛ نشان مى‌داد که نماوا در رتبه دوم قرار داشته است. اما دردى ۱۴۰۲، فیلم نت رشد
معنادارى داشته است وبه رتبه دوم رسیده است.

گزارش نکس‌لوکس از SVODها: پرطرفدار میان کودکان و بزرگسالان، نامحبوب برای نسل زد

در مورد شاخص ترجیح برند یا MPSA؛ فیلیمو با ۶۶.۹ درصد؛ با اختلاف در جایگاه اول قرار گرفته است که نشان مى‌دهد بیشتراز دو سوم ازیوزرهاى شبکه خانگى، این پلتفرم را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح می‌هند. فیلم‌نت دررتبه دوم قرار گرفته و ۱۷.۷ درصد ازیوزرها، آن را ترجیح مى‌دهند. نماوا نیز با ۱۳.۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

همچنین از منظرشاخص Aided Awareness، فیلیمو همچنان دررتبه اول قرار دارد. امتیاز این برند درمیان یوزرها، به ۸۵.۶ درصد رسیده است . این شاخص در مورد نماوا ، برابر با ۴۵.۹ و در مورد فیلم نت، برابر با ۴۰.۶ درصد است. شاخص آگاهى از برند یا Aided Awareness در مورد هرسه برند فیلیمو، نماوا وفیلم‌نت، در مقایسه با شهریور ۱۴۰۲، با رشد همراه بوده است. اما این رشد، براى فیلم نت، معنادارتر از سایر برندها بوده است.

مهندس کوچولو
مهندس کوچولو یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋