مهندس کوچولو

مهندس کوچولو

یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

نگاهی به رهبران برنده و بازنده دنیای فناوری در سال 2023؛ از سم آلتمن تا ایلان ماسک

نگاهی به رهبران برنده و بازنده‌ دنیای فناوری در سال 2023؛ از سم آلتمن تا ایلان ماسک

برخلاف OpenAI و انویدیا، ایلان ماسک و یاکارینو ایام خوبی را در پلتفرم ایکس سپری نمی‌کنند.

سال گذشته میلادی را می‌توان سالی دراماتیک و پرفرازونشیب برای شرکت‌های حوزه فناوری دانست. رفت‌وبرگشت‌های «سم آلتمن» در OpenAI، تا عرضه موفق Thread و روند روبه‌جلو انویدیا، همگی گوشه‌ای از اتفاقات سال 2023 هستند. 

اکنون زمان آن رسیده تا عملکرد مدیران صنعت تکنولوژی را خلاصه‌وار مرور کنیم و ببینیم چه کسانی موفق به ربودن گوی رقابت از حریفان خود شدند. تا انتها همراه دیجیاتو باشید. 

برندگان بزرگ سال 2023 چه کسانی بودند؟ 

در سالی که گذشت، برخی مدیران توانستند روبه‌جلو گام بردارند و موفقیت شرکت‌شان را در زمینه‌های مختلف به‌ارمغان بیاورند.

سم آلتمن 

قطع‌به‌یقین سال 2023 برای این کارآفرین آمریکایی به‌یادماندنی خواهد بود. علی‌رغم نقش کلیدی آلتمن در توسعه ChatGPT و عرضه نسخه GPT-4، در تصمیمی عجیب هیئت‌مدیره سابق OpenAI حکم برکناری سم آلتمن را از مدیریت این شرکت امضا کردند. دلیل اخراج آلتمن، عدم صداقت وی در توسعه هوش مصنوعی جامع عنوان شد.

سم آلتمن

در واکنش به این تصمیم جنجالی، برخی از مدیران ازجمله «گرگ بروکمن» از سمت خود کناره‌گیری کردند و حتی بسیاری از کارمندان نیز استعفای احتمالی خود را درصورت عدم بازگشت آلتمن به گوش مدیران وقت شرکت رساندند. این فشارها و حمایت‌های «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، منجر به بازگشت آلتمن در مقام مدیرعامل و تشکیل یک هیئت‌مدیره جدید شد. به‌واسطه وجود چنین کارمندانی می‌توان سم آلتمن را یکی از مدیران موفق سال 2023 دانست. 

ساتیا نادلا 

ساتیا نادلا یکی از چهره‌های تأثیرگذار مایکروسافت است که از سال 1992 در این شرکت حضور دارد و همکاری او تاکنون به‌طول انجامیده است. او در سال 2014 پس از «بیل گیتس» و «استیو بالمر»، به‌عنوان سومین مدیرعامل مایکروسافت انتخاب شد. تحت مدیریت او سرمایه‌گذاری‌های زیادی در پروژه‌های هوش مصنوعی OpenAI صورت گرفت. 

سم آلتمن

او با تبدیل‌کردن مایکروسافت به شریک تجاری OpenAI، بر مراحل توسعه ChatGPT نظارت داشته و همچنین چت‌بات اختصاصی خود (کوپایلت) را با استفاده از GPT-4 عرضه کرده است. در ادامه نیز نادلا از بازگشت سم آلتمن به OpenAI حمایت کرد تا احتمالاً شاهد نقش‌آفرینی بیشتر مایکروسافت در پروژه‌های آتی OpenAI باشیم. 

میرا موراتی

«میرا موراتی»، یکی از چهره‌های مهم در توسعه هوش مصنوعی است و نام او معمولاً یادآور عملکرد فوق‌العاده ChatGPT است. او در سال 2023 و پس از برکناری سم آلتمن، جزو کسانی بود که به حمایت از او پرداخت. 

سم آلتمن

در جریان برکناری آلتمن، هیئت‌مدیره سابق OpenAI موراتی را به سمت مدیرعامل موقت منصوب کرد. او نقش حیاتی در کنترل شرایط آن زمان شرکت داشت و با مدیریت مناسب، OpenAI را تحویل سم آلتمن داد و به سمت قبلی خود، یعنی مدیر ارشد فناوری (CTO) بازگشت. 

مارک زاکربرگ 

متا در سال 2023 رقیب جدیدی برای ایکس (توییتر سابق) تراشید و با رونمایی رسمی از برنامه Thread، در عرض یک هفته به 100 میلیون کاربر دست‌ یافت. همچنین متا توانسته از بحران مالی که گریبان‌گیر این شرکت بود، رهایی یابد و سود بالایی را در سال ۲۰۲۳ کسب کند. 

سم آلتمن

البته که تلاش‌های متا پیرامون توسعه متاورس چندان موفق نبوده است. علاوه‌براین، زاکربرگ و تیمش با مخالفت‌های متعددی به‌دلیل اخراج کاربران و سیاست‌های RTO (بازگشت به دفاتر کاری) شرکت مواجه شده‌اند و از طرفی بخاطر عدم حمایت از حقوق نوجوانان در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام، درگیر پرونده‌های قضایی متعددی هستند. 

جن سون هوانگ 

«جن سون هوانگ»، مدیرعامل انویدیا، ثروت خود را حدود 30 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش داد و رکورد جدیدی را در سهام شرکت به ثبت رساند.

درحال‌حاضر، بسیاری از شرکت‌ها خواهان خرید پردازشگرهای گرافیکی H100 انویدیا هستند تا آموزش‌ مدل‌های هوش مصنوعی را در اختیار داشته باشند. تقاضاها برای خرید H100 انویدیا موجب شده تا هوانگ به‌دلیل سبک ارتباطی منحصربه‌فردش به یکی از چهره‌های معروف در حوزه فناوری تبدیل شود. 

سم آلتمن

بازندگان بزرگ سال 2023 چه کسانی بودند؟ 

دسته‌ای دیگر از مدیران نیز بنا به‌دلایلی همچون عدم استفاده از فرصت‌های به‌دست‌آمده، شکست در پروژه‌ها و انتخاب‌های نادرست، در دسته مدیران بازنده سال 2023 قرار می‌گیرند. 

ایلان ماسک 

سال میلادی گذشته به‌سختی برای ایلان ماسک سپری شد. طبق گزارش‌ها، ارزش ایکس (توییتر سابق) به یک سوم مبلغ هزینه‌شده رسیده و روند نزولی را طی می‌کند. در همین حین، کشمکش‌های قضایی ماسک با نامزد سابقش «گرایمز» همچنان ادامه دارد. 

سم آلتمن

علاوه‌براین، پاسخ جنجالی ایلان ماسک به شرکت‌هایی که تبلیغات ایکس را به دلیل انتشار محتوای یهودی‌ستیزانه متوقف کرده‌ بودند، تأثیر منفی بر این پلتفرم داشته است. 

لیندا یاکارینو 

پس از خرید ایکس، «لیندا یاکارینو» به مدیرعاملی این پلتفرم منصوب شد تا شرکت‌ها برای تبلیغات به این برنامه بازگردند. اما وی در طول دوران مدیریت خود فشارهای زیادی را برای استعفا از مقامش تحمل کرد و با وجود حاشیه‌های متعدد ایلان ماسک، همچنان از او حمایت کرده و به اهداف شرکت باور دارد. 

سم آلتمن

سم بنکمن فراید 

رئیس شکست‌خورده FTX سال 2023 را با محکومیت در زندان که به دلایلی مانند ورشکستگی و شکایت نامزد سابقش بود، سپری کرد.

سم آلتمن

بنکمن فراید، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال FTX و شرکت معامله‌گری آلامدا ریسرچ بود که در اواخر سال 2022 ورشکستگی این صرافی را اعلام کرد. بنکمن فراید به علت سرقت میلیاردها دلار از دارایی مشتریان FTX و سرمایه‌گذاری شخصی با آن‌ها، کمک غیرقانونی به کاندیداهای دموکرات و جمهوری‌خواه و سایر جرائم مالی راهی زندان شده است.

امت شیر

بی‌شک می‌توان «امت شیر» را می‌توان یکی بازنده‌های بزرگ سال 2023 لقب داد. او مدیرعامل توییچ و یکی از شرکای پاره‌وقت وای کامبینیتر است که پس از جریان برکناری سم آلتمن، به‌طور موقت مدیریت OpenAI را بر عهده گرفت. البته این وضعیت چندان دوام نیاورد و شیر در واکنش به این اتفاق گفت: «خوشحالم که بخشی از این راه‌حل بوده‌ام.» 

سم آلتمن

ایوان اشپیگل

زمانی از «ایوان اشپیگل» به‌عنوان یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای شناخته‌شده در جهان یاد می‌شد. او به‌همراه «بابی مورفی» و «رجی براون»، زمانی که دانشجوی دانشگاه اسنتفورد بودند، برنامه اسنپ‌چت را ایجاد کرد. علی‌رغم توسعه این برنامه و آزمایش آن با قابلیت‌های هوش مصنوعی و همینطور محبوبیت اسنپ‌چت بین جوانان، شاهد کاهش درآمد تبلیغاتی این برنامه در سال 2023 بودیم. البته او استراتژی مشخصی برای خروج از این وضعیت دارد و آن، انجام اقداماتی مشابه سیاست‌های ایلان ماسک است. 

سم آلتمن

ماسایوشی سان 

«ماسایوشی سان»، کارآفرین و میلیاردر ژاپنی است که در مقام مؤسس و مدیرعامل سافت‌بانک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهان شناخته می‌شود. همکاری سان با WeWork در سال 2019، شکست کامل را برای او و شرکتش به همراه داشت؛ جایی که باوجود تزریق 14 میلیارد دلار سرمایه، این شرکت به دلیل مشکلات مالی در سال ۲۰۲۳ ورشکسته شد. 

سم آلتمن

البته این اتفاق، ماسایوشی سان را از ادامه راهش مأیوس نمی‌کند. این سرمایه‌گذار ژاپنی برای یک سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری از صندوق Vision Fund را در صنعت هوش مصنوعی برنامه‌ریزی می‌کند. طبق گزارش‌ها، وی با حضور تیمی متشکل از سم آلتمن و جانی آیو، طراح سابق محصولات آیفون، ساخت یک دستگاه مصرف‌کننده هوش مصنوعی را پیش می‌برد. احتمالاً در سال 2024، بیشتر از این پروژه خواهیم شنید. 

مهندس کوچولو
مهندس کوچولو یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋