مهندس کوچولو

مهندس کوچولو

یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

کمیسیون اصل 90 وزارت بهداشت را موظف کرد تا قوانین فروش اینترنتی دارو را تدوین کند

کمیسیون اصل 90 به وزارت بهداشت تکلیف کرد: ضوابط فروش آنلاین دارو تدوین شود

به گفته رئیس این کمیسیون امکان تحویل آنلاین دارو از طریق پلتفرم‌ها فراهم می‌شود.

کمیسیون اصل نود مجلس تصویب کرد تا وزارت بهداشت ظرف یک ماه آیین نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت تدوین کند. این آیین‌نامه باید به گونه‌ای تدوین شود که بر مبنای استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. همچنین باید ضوابط خرده‌فروشی آنلاین دارو تدوین شود.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از ایسنا، کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای روز گذشته (۲۰ آذر) جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت و معاونان او تشکیل داد. موضوع این جلسه تکالیف این وزارت خانه در اجرای مصوبه هیئت وزیران مربوط به «آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت» و همچنین تخلف سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز انحصاری دارورسانی درب منزل به یک شرکت خاص بود.

«امکان تحویل آنلاین دارو از طریق پلتفرم‌ها فراهم می‌شود»

«نصرالله پژمان‌فر» رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس در گفتگو با ایرنا، به نشست این کمیسیون اشاره کرد و گفت:

«موضوع اهمیت تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف به جهت تسهیل‌گری و استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی‌سازی ارائه خدمات به مردم در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است. در این نشست مقرر شد تا وزارت بهداشت با رعایت روح حاکم بر پیش‌نویس آیین‌نامه سلامت دانش‌بنیان با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان آیین‌نامه‌های مربوطه را تدوین کند.»

تحویل آنلاین دارو

او با بیان اینکه یکی دیگر از مصوبات مهم این نشست، تدوین دستورالعمل تحویل آنلاین دارو برای داروهای بانسخه و بدون نسخه از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی بود، اظهار داشت که این حق به صورت مساوی برای همه شرکت‌ها و نه به صورت انحصاری برای یک شرکت خاص فراهم خواهد شد.

به گفته پژمان‌فر فهرست داروها و کالاهای بهداشتی ممنوعه در اختیار پلتفرم‌ها قرار خواهد گرفت و زمینه اتصال آن‌ها به سامانه تی تک جهت استعلام وضعیت دارو در داروخانه‌ها فراهم خواهد شد. موضوعی که به اعتقاد او منجر به بهبود کیفیت خدمات رسانی می‌شود.

جزئیات مصوبات کمیسیون اصل 90

براساس تصویب این کمیسیون، ایرادهای پیش نویس آیین نامه موضوع ماده (8) آیین‌نامه فوق‌الذکر هیئت‌وزیران با تمرکز بر محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان در لایه اپراتوری و جلوگیری از ایجاد انحصار برای مجموعه‌های خاص، اشکالات موجود در آیین‌نامه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رفع شود و ظرف مدت یک ماه به تصویب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برسد. از جهت محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان بنا به تصریح ماده 8 آیین‌نامه، «با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان»، آیین‌نامه باید برهمین مبنا نگارش شود و کمیسیون اصل نود تطبیق آیین‌نامه را با اهداف مندرج در ماده 8 مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

علاوه بر این، دستورالعمل موضوع گ تبصره «2» ماده (7) آیین‌نامه هیئت وزیران با توجه به اعلام نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری، با تمرکز بر تعیین استانداردهای بهداشتی و ضوابط خرده‌فروشی دارو از مبدأ داروخانه‌های دارای مجوز از طریق پلتفرم‌های برخط و با انتشار و ابلاغ فهرست داروهای غیرمجاز و تفکیک داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه (OTC) و همچنین امکان دسترسی پلتفرم‌ها به سامانه رهگیری و اصالت سنجی دارو (TTAC) ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شود. این ضوابط پس از طرح در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و دریافت نظرات اعضا، باید ابلاغ شود.

کمیسیون اصل 90

پیش نویس آیین‌نامه موضوع ماده 22 آیین‌نامه هیئت وزیران باید ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دریافت نظرات ذی نفعان اقتصادی تدوین و جهت تصویب به دبیرخانه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ارسال شود.

با توجه به اینکه مطابق ماده 60 و 79 قانون تجارت الکترونیکی، تکلیف نگارش آیین‌نامه پردازش داده‌های بهداشتی و درمانی برعهده وزارت بهداشت با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار داده شده است، این وزارت مکلف است پیش‌نویس آیین‌نامه فوق را ظرف مدت سه ماه تدوین و به هیئت وزیران ارسال کند. علاوه بر این کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی بنابر صلاحیت‌های خود می‌تواند آیین‌نامه تبادل داده‌های سلامت در سامانه‌های دولتی را طرح و تصویب کند که بایستی در چارچوب آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران در موضوع ماده ۶۰ و ۷۹ قانون تجارت الکترونیکی باشد.

در بخش انتهایی مصوبات این کمیسیون به مجوز انحصاری تحویل دارو در منزل پرداخته شد که در اختیار شرکت سهامی بیمه دی قرار دارد. با توجه به عدم ثبت مجوز در درگاه ملی مجوزها و امتناع از صدور مجوز برای دیگر کسب و کارهای متقاضی همان خدمت، تأکید شد که مجوز اعطا شده یا بازپس گرفته شود یا امکان ارائه خدمات مطابق تبصره دو ماده 8 آیین نامه هیأت وزیران به صورت مساوی برای همه کسب و کارهای متقاضی و دارای شرایط و مشمولیت برای تحویل دارو، به آحاد جامعه فراهم شود.

مهندس کوچولو
مهندس کوچولو یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋