مدتی است گوگل تگ منیجر محدود شده و نمایش دادههای ترافیکی پلتفرمهای اینترنتی با اختلال مواجه شده است.
از روز جمعه دسترسی به گوگل تگمنیجر برای کاربران ایرانی محدود و نمایش دادههای ترافیک اینترنت برای وبسایتها، اپلیکیشنها و ابزارهای اینترنتی با اختلال مواجه شده است. در همین راستا تپسل راهکاری برای وبسایتهایی که با این مشکل روبه رو هستند، پیشنهاد کرده است.
گوگل تگمنیجر به بازاریابان دیجیتالی کمک میکند تا تگهای مختلفی را به وبسایت و اپلیکیشنهای خود اضافه کنند که برای اهداف مختلفی مانند اندازهگیری عملکرد سرعت وبسایت، ردیابی کاربران و نمایش دادههای تبلیغات و مواردی از این دست استفاده میشوند، اما مسدود شدن این دسترسی باعث شده تا دیجیتال مارکترها نتوانند عمکلرد کمپینهای بازاریابی خود را به درستی ارزیابی کنند و اختلاف سشن به وجود بیاید و نتوانند اطلاعات را روی آنالیتیکس خود رویت کنند.
البته مشاهدات کاربران نشان میداد که این مشکل برای کاربران مختلف، وضعیت متفاوتی دارد. ترافیک برخی از کاربران به کلی صفر شده بود، برخی دیگر با کاهش مواجه شدند و عدهای دیگر شاهد هیچگونه تغییری در وضعیت ترافیک خود نبودند. به همین دلیل برخی این نگرانی را داشتند که این قطع دسترسی، به دلیل فیلترینگ باشد و تا اعمال آن روی همه اپراتورها چند روزی طول بکشد.
به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی تپسل، این مشکل برای برخی از کاربران تپسل نیز پیش آمد. «ملیکا ابراهیمی»، مدیر محصول تپسل وب در این رابطه اظهار داشت:
«با توجه به فیلتر شدن تگ منیجر، متأسفانه دیتای برگشتی از سایت، از تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲، در GA4 قابل استناد نبوده و به همین خاطر اختلاف بین کلیک سشن و همچنین سایر تگها بسیار زیاد خواهد بود. البته احتمالا فقط زمانی که مخاطب با آیپی خارج از ایران از سایت بازدید کند، دیتای برگشتی خواهیم داشت.»
او با اشاره به اینکه تا رفع فیلتر یا پایدار شدن شرایط، مجبور به استفاده از دیتای پنل تپسل وب استفاده هستیم، گفت: «چنانچه کاربران ما کد اسکریپت تپسل وب را از طریق تگ منیجر روی هد سایت قرار دادهاند، حتماً به صورت مستقیم هم روی هد سایت اضافه کنند تا دیتا به صورت صحیح بازگردد.»
به گفته ابراهیمی در غیر این صورت کاربرانی که روی وبسایت هستند به درستی شناسایی نمیشوند و با کاهش نرخ تبدیل در کمپینهای ریتارگتینگ و پروداکت ریتارگتینگ روبه رو خواهند شد: «همچنین وارد تگمنیجر شده و تگ GA4 را متوقف کنید و سپس کدآنالیتیکس را برداشته و خود GA4 را به طور مستقیم به وبسایت اضافه کنید اما به سایر تگهای تعریف شده روی تگمنیجر دست نزنید.»
با این همه به نظر میرسد که این مشکل یک اختلال زیرساختی باشد و این قطع دسترسی به زودی رفع شود. «امیر لاجوردی» رئیس رگولاتوری صبح امروز با انتشار متنی در یک پلتفرم بومی ادعا کرد محدودیتی از داخل کشور بر روی google tag manager وجود ندارد.
پاسخ ها