شرکتی چینی که تحت حمایت دولت پکن قرار دارد، اولین ماهواره اینترنتی خود را به مدار فرستاد تا ساختن منظومه ماهوارهای خود را شروع کند.
در شرایطی که اسپیس ایکس حدود 4000 ماهواره استارلینک را در مدار دارد، و چندین شرکت دیگر هم در حال رقابت در این فضا هستند، حالا همگی باید برای رویارویی با یک رقیب قدر آماده شوند. یک شرکت چینی که تحت حمایت دولت پکن قرار دارد، اولین ماهواره اینترنتی خود را به مدار فرستاده است و قصد دارد شبکهای از 13 هزار ماهواره را در فضا فعال کند.
بهگزارش وبسایت Phys.org، شرکت SatNet بهتازگی نمونه اولیهای از ماهواره اینترنتی خود را با راکت «لانگ مارچ 2C» پرتاب کرده است. این ماهواره حالا در مدار موردنظر خود قرار گرفته است و آزمایشهایی را انجام خواهد داد تا فناوریهایش را بررسی کند.
این پروژه توسط کمیسیون مدیریت و نظارت بر داراییهای دولتی چین (SASAC) تعریف شده است که وضعیت بزرگترین شرکتهای چینی را رصد میکند. براساس اطلاعاتی که به اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) ارسال شده، SatNet میخواهد دو منظومه ماهوارهای بسازد و طیفهای 37.5 تا 42.5 گیگاهرتز فضا به زمین و 47.2 تا 51.4 گیگاهرتز زمین به فضا را پوشش دهد.
این 13 هزار ماهواره قرار است شبکهای موسوم به Guo Wang را بسازند که میتوان آن را بهصورت آزاد به «شبکه دولتی» ترجمه کرد. طبق اعلام منابع مختلف، ساخت این منظومه ماهواره بخشی از تلاش بزرگتر چین برای ایجاد جایگاه خود در بازار اینترنتهای ماهوارهای است. طبق گزارش Grand Viewo Research، این بازار در سال 2022 ارزشی معادل 8.23 میلیارد دلار و در سال 2030 ارزشی معادل 22.57 میلیارد دلار پیدا خواهد کرد.
تعداد کاربران اینترنت ماهوارهای هم از 43 میلیون در سال 2020 به 110 میلیون در سال 2030 خواهد رسید. دولت چین در سال 2014 فضای بازار اینترنت ماهوارهای را برای سرمایهگذاریهای خصوصی باز کرد و تاکنون بیش از 20 پروژه در این زمینه مشغول به کارند.
با نگاه به پروژههای اخیر چین، میتوانیم ببینیم که این کشور قصد دارد حضور پررنگتری در صنعت فضایی داشته باشد. پکن علاوه بر اینترنت ماهوارهای در حال کار روی راکتهای چندبار مصرف است و برای حضور در ماه تلاش میکند.
پاسخ ها