مهندس کوچولو

مهندس کوچولو

یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید
توسط ۴ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

فولکس واگن های ماموت چینی در راه واردات هستند. آشنایی با Jetta VA3، Jetta VS5 و Jetta VS7

فولکس‌های چینی ماموت خودرو در راه‌ واردات؛ آشنایی با جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7

ماموت خودرو که سابقه عرضه محصولات فولکس واگن به بازار ایران را در کارنامه دارد، بار دیگر قصد دارد به این حوزه ورود کند.

ماموت خودرو که سابقه عرضه محصولات فولکس واگن به بازار ایران را در کارنامه دارد، بار دیگر قصد دارد به این حوزه ورود کند. خودروهای جدید ماموت خودرو سه محصول از برند جتا هستند؛ برندی که با جوینت ونچر فاو و فولکس واگن در سال 2019 شکل گرفت. خودروهای این برند، یعنی جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7، براساس پلتفرم و پیشرانه محصولات فولکس واگن شکل گرفته‌اند. اما طراحی ظاهری آن‌ها تا حدودی متفاوت است. همچنین مواد استفاده شده در ساخت کابین این خودروها نیز ضعیف‌تر از محصولات اصلی فولکس واگن است. بااین‌حال خودروهای جتا از مزیت قیمت اقتصادی برخوردارند؛ مزیتی که به آن‌ها اجازه ورود به ایران با وجود محدودیت‌های گوناگون را می‌دهد.

جتا VA3، تبلور نسل دوم فولکس واگن جتا در کالبد جدید

فولکس واگن جتا یکی از خودروهای محبوب و پرفروش در بازار چین است. تاکنون دو نسل از این خودرو به‌صورت انحصاری در بازار چین عرضه شده است و جتا VA3 درواقع نسل سوم این خودرو به شمار می‌آید. نمونه‌های ارائه‌شده از این خودرو در چین با نسخه‌های عرضه‌شده در سایر نقاط جهان متفاوت هستند. نسل نخست فولکس واگن جتا ویژه بازار چین از سال 1984 تا 2012 و نسل دوم آن از سال 2012 تا 2019 به تولید رسیدند که تصاویر آن‌ها را در ادامه می‌بینید.

فولکس‌های چینی ماموت خودرو در راه‌ واردات؛ آشنایی با جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7
فولکس‌های چینی ماموت خودرو در راه‌ واردات؛ آشنایی با جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7

جتا VA3 براساس نسل دوم فولکس واگن جتا در چین توسعه یافته است و از پلتفرم مشابهی با آن خودرو بهره می‌برد. پیشرانه این خودرو نیز از موتورهای سری EA211 فولکس واگن است. این پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتر حجم دارد و تنفس آن نیز به‌صورت طبیعی انجام می‌شود. ازاین‌رو خبری از توربوشارژر و گشتاور فوق‌العاده در آن نخواهد بود.

جتا VA3

حداکثر راندمان این پیشرانه 112 اسب‌بخار قدرت و 145 نیوتن‌متر گشتاور است که در ترکیب با وزن 1.1 تنی خودرو قابل‌قبول خواهند بود. جعبه‌دنده جتا VA3 نیز از نوع شش‌سرعته اتوماتیک آیسین است که در دو خودروی دیگر این برند نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

جتا VA3 خودرویی است که برای مصارف خانوادگی بهینه شده؛ بنابراین نباید انتظار شتاب خیره‌کننده‌ای را از آن داشته باشید. حتی سواری این خودرو نیز به‌دلیل تعلیق میله پیچشی در بخش عقب کاملاً معمولی است. جتا VA3 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح استانداردهای یک خودروی اقتصادی ظاهر می‌شود. بااین‌حال قیمت جتا VA3 در بازار ایران فراتر از یک میلیارد تومان خواهد بود.

جتا VS5 و جتا VS7، برادران چینی فولکس واگن

دو محصول دیگر برند جتا برای بازار، کراس‌اوورهای جتا VS5 و جتا VS7 هستند. این دو خودرو براساس پلتفرم MQB فولکس واگن توسعه یافته‌اند. موتور و گیربکس در نظر گرفته شده برای این دو خودرو نیز مشابه است. بااین‌حال جتا VS7 اندکی از برادر خود بزرگ‌تر است و بیش از آنکه کراس‌اوور باشد، یک استیشن واگن به‌حساب می‌آید.

پیشرانه در نظر گرفته شده برای جتا VS5 و جتا VS7 از نوع 1.4 لیتری توربوشارژر است که این موتور نیز یکی از پیشرانه‌های خانواده EA211 به شمار می‌آید. این پیشرانه حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. جعبه‌دنده هر دو کراس‌اوور جتا نیز از نوع شش‌سرعته آیسین است که در دیگر خودروی این برند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جتا VS5

وزن جتا VS5 حدود 1.3 تن و وزن جتا VS7 معادل 1.4 تن است. ازاین‌رو انتظار داریم تا در شتاب‌گیری جتا VS5 بهتر عمل کند. مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه نیز حدود 6.5 الی 7 لیتر در سیکل ترکیبی است، مگر آنکه خودرو را بیش‌ازحد تحت فشار قرار دهید. شتاب جتا VS5 و جتا VS7 نیز در شرایط عادی، رقمی بین 12 الی 13 ثانیه به‌دست می‌آید.

جتا VS7

امکانات رفاهی و ایمنی جتا VS5 و جتا VS7 در حد معمول است و می‌تواند مشتری را راضی نگه دارد. این دو خودرو در رده کراس‌اوورهای جمع‌وجور قرار می‌گیرند و امکانات رفاهی و ایمنی آن‌ها نیز در حد قیمتی است که برای خرید آن‌ها مطالبه می‌شود. بااین‌حال عوارض سهمگین واردات به کشور باعث خواهد شد تا قیمت جتا VS5 و جتا VS7 بالاتر از رقبای هم‌رده خود در ایران تعیین شود.

چه زمانی منتظر خودروهای جتا باشیم؟

سه محصول زیرشاخه چینی فولکس واگن، یعنی جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7، در مراحل اولیه واردات به کشورمان قرار دارند. ازاین‌رو نباید انتظار داشت که این خودروها طی زمانی کوتاه به فروش برسند. خودروهای جتا در مقایسه با سایر محصولات چینی مونتاژی از نظر کیفیت کابین در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند. بااین‌حال در بخش مشخصات فنی، ورق برمی‌گردد و این خودروها به‌لطف پلتفرم و پیشرانه فولکس واگن عملکرد قابل‌قبولی دارند.

جتا VS7
فولکس‌های چینی ماموت خودرو در راه‌ واردات؛ آشنایی با جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7
فولکس‌های چینی ماموت خودرو در راه‌ واردات؛ آشنایی با جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7

بااین‌حال نباید از یاد برد که هر سه خودروی جتا محصولاتی اقتصادی در سطح بازار جهانی محسوب می‌شوند. درنتیجه نباید قیمت آن‌ها در ایران مبنای تشکیل سطح انتظار قرار گیرد. درحال‌حاضر قیمت تیپ‌های فول‌آپشن جتا VA3 معادل 13000 دلار، جتا VS5 معادل 17000 دلار و جتا VS7 معادل 23000 دلار است. بنابراین تمامی این خودروها با نرخ بیش از یک میلیارد تومان به دست مشتریان ایرانی خواهند رسید.

مهندس کوچولو
مهندس کوچولو یه مهندس خسته که مهندس کوچولوی درونش زنده است و دایم داره میچرخه دنبال چیزای جالب و جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋