mobindalir96

mobindalir96

توسط ۱ نفر دنبال می شود

گیره نجاری چیست و چه کاربردی دارد ؟

آشنایی با گیره نجاری


پیچ دستی نجاری وسیله ای فلزی است که برای نگه داشتن دو تکه چوب در کنار یکدیگر استفاده می شود. این گیره ها عملکرد قوی دارند و در انواع مختلفی به فروش می رسند. در ادامه بیشتر در مورد کاربردهای اصلی گیره های نجاری صحبت خواهیم کرد.


انواع گیره های نجاری


در این قسمت از مقاله گیره نجاری چیست، قصد داریم شما را با انواع این محصول پرکاربرد آشنا کنیم. همانطور که می دانید نجاری یک شغل پیچیده و چالش برانگیز است. این کار نیاز به ابزارهای متنوعی دارد و به همین دلیل یک نجار باید با انواع گیره های نجاری آشنا باشد. لازم به ذکر است که گیره های نجاری کاربردهای یکسانی دارند و تنها تفاوت در ظاهر آنهاست.

گیره نجاری تفنگی


گیره نجاری تفنگی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در صنعت نجاری می باشد. از این ابزار علاوه بر نگه داشتن چوب برای پرس چوب، تسلط بیشتر در مونتاژ و موارد دیگر استفاده می شود. گیره تفنگ دارای بدنه فلزی مقاومی است. همچنین این ابزار در کارگاه های نجاری برای اتصال دو تکه چوب کاربرد دارد.

این ابزار دستی دارای ماشه ای است که به سرعت باز و بسته می شود. در نتیجه نسبت به انواع دیگر این محصول سرعت کار شما را افزایش می دهد. همچنین فک بالایی این گیره ثابت و فک پایین متحرک می باشد. لازم به ذکر است که ماشه سفت کردن این ابزار در قسمت متحرک قرار دارد و مانند پیچ ​​های دستی قدیمی نیازی به بسته شدن ندارد.

گیره C


همانطور که از نام این گیره مشخص است، شبیه حرف C انگلیسی است. از این رو، این ابزار با نام های C-clamp یا J-clamp نیز شناخته می شود. ساختار گیره گیره C یکپارچه بوده و به عنوان رایج ترین مدل گیره شناخته می شود. یک سری تخت در انتهای پیچ و قسمت بالای گیره وجود دارد که قطعه مورد نظر بین این دو قرار می گیرد.

با چرخاندن پیچ، سری فلت ها از یکدیگر دور می شوند یا به هم نزدیک می شوند. این گیره بر اساس سایز در انواع مختلف تولید می شود.


دو عدد گیره پیچ چوبی


دو گیره پیچ چوبی از دیگر انواع گیره های نجاری محسوب می شود. از این گیره برای چسباندن لت های نیمه گرد و نگهداری موقت قطعات چوبی در کنار یکدیگر استفاده می شود.

گیره موازی


دستگیره موازی بسیار شبیه به پیچ دستی است. تنها تفاوت این دو محصول در محل قرارگیری فک بالا و پایین آنهاست. این دو فک گیره موازی به همین ترتیب به قطعه مورد نظر فشار وارد می کنند و دو قطعه را نگه می دارند. استفاده از این گیره برای پرس صفحات چوبی در حالت نری به نر استفاده می شود. در ادامه این قسمت از مقاله گیره نجاری چیست به عملکرد پیچ ​​دستی اشاره می کنیم.

 


گیره نجاری رومیزی


گیره های نجاری رومیزی روی سطوحی مانند لبه های میز قرار می گیرند. عملکرد این ابزار به گونه ای است که با چرخاندن دسته آن می توان فاصله بین دو فک را کم یا زیاد کرد.

انواع گیره نجاری رومیزی با توجه به کیفیت و نوع محصول در مدل های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. نگه داشتن معمولی دو تکه یکی از کاربردهای اصلی گیره رومیزی است.

گیره اهرمی


از انواع دیگر گیره های نجاری می توان به گیره اهرمی اشاره کرد. گیره اهرمی شبیه پیچ دستی است با این تفاوت که به جای دسته پیچ گوشتی و پیچ گره ای، با نزدیک کردن فک متحرک به قطعه کار، می توان قطعه کار را با پایین کشیدن دسته اهرمی سفت کرد.

 

پیچ دستی


پیچ دستی یکی از قدیمی ترین انواع گیره های نجاری است. استفاده از این محصول در صنعت نجاری کاربردهای فراوانی دارد. در ساختار پیچ دستی از فک های جامد چوبی یا فلزی استفاده می شود. همچنین یک فک ثابت در انتهای نوار و یک فک دیگر در امتداد نوار وجود دارد که برای تنظیم ظرفیت استفاده می شود. انواع پیچ های دستی با توجه به کیفیت و نوع در مدل های مختلفی تولید می شوند.


گیره کمربند نجاری


این مدل پیچ دستی مانند تسمه است و به تنگ کلافی نیز معروف است. از این محصول برای مونتاژ قطعات مختلف استفاده می شود. گیره کمربند بسته به نوع جنس به صورت فلزی، پارچه ای و طناب تولید و به فروش می رسد.

انبر


انبر از دیگر انواع گیره های دستی نجاری به شمار می رود. این گیره همانطور که از نامش پیداست شبیه یک انبر است. انبر در مقایسه با سایر انواع گیره دارای اندازه کوچکی است. همچنین در ساخت این محصول از قطعات کمتری استفاده شده است. انواع گیره های نجاری گزینه های کاربردی برای تعمیرات جزئی و جزئی هستند.

در ساختار برخی از انواع این محصول از لنت های لاستیکی برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات استفاده شده است. همچنین از این ابزار نجاری می توان برای رنگ آمیزی و چسباندن قسمت های مختلف استفاده کرد. این کلیپ در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. همچنین این گیره ها با توجه به کیفیت و کارایی خود قیمت های متفاوتی دارند.


گیره گونیا


گیره گونیا برای قاب بندی و ایجاد زاویه قطعات در صنایع چوب استفاده می شود. این گیره دارای دسته T کشویی بوده و نیرو را مستقیماً به گوشه کار وارد می کند. لازم به ذکر است که از این گیره برای قاب بندی قطعات فلزی استفاده می شود.

گیره اتوماتیک دستی


گیره اتوماتیک دستی برای فعالیت های پیشرفته نجاری استفاده می شود. با استفاده از این گیره دیگر نیازی به نگه داشتن گیره با دست ندارید. همچنین فک بالا و پایین این گیره متحرک می باشد. برای بستن این گیره نیازی به پیچ نیست، فقط دسته های گیره را فشار دهید تا محکم شوند.

در ساختار گیره اتوماتیک دستی از فولاد سخت استفاده شده است که برای پروژه های پیچیده گزینه مناسبی است.

 

گیره کاغذ


ورق های ام دی اف روکش حساسی دارند و جابجایی آن ها مشکل است. بنابراین، باید با دقت زیادی با آنها رفتار کرد. برای جلوگیری از آسیب دیدن این ورق ها و نگهداری آنها از انواع گیره های کاغذ استفاده می شود.

این گیره ها از فولاد ساخته شده و هر دو فک متحرک دارای پدهای پلاستیکی نرم هستند. همچنین دسته این ابزار می تواند آزادانه بچرخد و از پلاستیک مقاوم ساخته شده است.

mobindalir96
mobindalir96

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋