mobindalir96

mobindalir96

توسط ۱ نفر دنبال می شود

معرفی انواع اره

در این مقاله انواع اره را به شما معرفی می کنیم. اره مخصوص برای برش هر نوع ماده وجود دارد. هدف از نوشتن این مقاله شناخت انواع اره و سهولت در انتخاب اره مناسب می باشد. اره در هر کارگاهی یافت می شود اما هر مدل اره برای یک قطعه کار خاص طراحی شده است و البته نحوه استفاده از آن نیز متفاوت است. 6 نوع از پرکاربردترین و رایج ترین اره ها را بررسی می کنیم.

اره چیست؟ انواع و کاربردها


اره دستی (دم روباه)

یکی از انواع اره هایی که اغلب در کارگاه های نجاری مورد استفاده قرار می گیرد و حدود 100 سال قدمت دارد و برای ساخت جعبه های چوبی و به طور کلی نجاری استفاده می شود. این اره ها شامل یک دسته D شکل و یک تیغه انعطاف پذیر است که دارای دندانه نیز می باشد. عمل برش با حرکت رو به جلو این اره انجام می شود.


اره باغچه دستی

 

یکی از انواع اره ها اره باغبانی دستی است که برای بریدن شاخ و برگ درختان و هرس آنها استفاده می شود. از نظر شکل ظاهری شبیه اره های چوب بری هستند اما عرض تیغه کمتری دارند و از طرفی تیغه های آنها انعطاف پذیرتر بوده و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند.

در برخی موارد، اره های باغبانی برای ذخیره سازی و حمل آسان تاشو هستند. انواع دیگر آنها هلالی شکل یا چوب خوار هستند.

 


اره برقی دستی (کمان اره ای)

این نوع اره ها به دلیل شکل کمانی که دارند به این نام معروف هستند. این گونه اره ها عموماً برای برش فلزات و پلاستیک ها استفاده می شوند و از یک تیغه دندانه دار با قاب فولادی قابل تنظیم تشکیل شده اند.


اره برقی

از اره برقی برای برش های دقیق و ظریف با سطح مقطع نازک استفاده می شود. این گونه اره ها به اشکال مختلف ساخته می شوند و شامل یک تیغه باریک و انعطاف پذیر می باشند. اره‌های آهنی به اره منبت کاری نیز معروف هستند و برای برش‌های غیر مستقیم استفاده می‌شوند.


اره برقی عمودی (اره چکشی)

نوعی اره است که برای برش مواد مختلف مانند چوب، تخته سه لا، نئوپان، الیاف، آلومینیوم، پلاستیک، آهن و موارد مشابه استفاده می شود. ویژگی بارز این نوع اره ها برش به دلخواه است به گونه ای که طرح برش بر روی قطعه کار قرار می گیرد و بر اساس آن شروع به برش می کنند. این نوع اره محبوب ترین نوع اره است.

اره گرد برقی (اره دیسکی)

برای برش مستقیم قطعات کار مانند ام دی اف و چوب از اره گرد استفاده می شود. این گونه اره ها قابلیت تنظیم عمق برش و زاویه برش را دارند. از طرفی امکان تنظیم زاویه تیغه اره مدور با سطح کار و برش به سبک فارسی وجود دارد. این نوع اره مورد علاقه پیمانکاران است زیرا می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد.

اره مدور نجاری

اره دایره ای نوعی اره نجاری با تیغه گرد است که برای برش های طولی، عرضی، زاویه دار، ایجاد شیار در چوب، فلز و یا مواد دیگر و ... استفاده می شود.این ابزار برقی ابزاری پرکاربرد در زمینه نجاری می باشد. با تعویض تیغ اره می توان از نجاری برای برش مواد دیگر نیز استفاده کرد.

اره عمودی

اره عمودی برای برش انواع چوب، نئوپان، تخته سه لا و ... با ضخامت کم استفاده می شود. دو نوع از این اره در بازار موجود است. اره افقی عمودی و چکش عمودی، از نوع افقی برای قوس دهی و قالب کار استفاده می شود. دار استفاده می شود.

اره گروت قابل تنظیم

کار با این اره راحت تر از نوع اول است. این اره دارای اره میتر قابل تنظیم برای عمق و زاویه اتصال می باشد. گونیا با دو پیچ قابل تنظیم است.

برای استفاده از این اره، گونیا را شل کنید تا به حد مجاز خود برسد. پیچ ها را محکم کنید و خطوط اتصال را مانند مرحله قبل روی چوب بکشید.

برش را به آرامی شروع کنید تا ته گونیا روی سطح چوب قرار گیرد. در این حالت ته گونیا که دارای زاویه است، تیغه اره را طبق زاویه اتصال استاندارد به جلو می راند. این فرآیند را تکرار کنید تا به عمق اتصال مورد نظر برسید.

 

اره رنده ساده

دنده این نوع اره به صورت عقب است. کار با این اره نیاز به تجربه و دقت دارد. برای استفاده از این اره ابتدا باید شکل اتصال را روی سطح مقطع چوب بکشید. عمق اتصال باید 1.3 تا نصف ضخامت چوب در نظر گرفته شود. در مرحله بعد خطوط روی سطح چوب را با خط کش تا انتها بکشید. برای صاف و یکنواخت شدن خطوط برش از یک تکه چوب کمکی که با توجه به زاویه دم چاله چیده شده است استفاده کنید و نر آن را روی سطح تیغ اره قرار دهید و در حین دست زدن به آرامی اره را حرکت دهید. تکه چوب حرکت کنید و روند برش را تا انتهای مفصل ادامه دهید. خط دوم را به همین ترتیب برش دهید

اره ظریف در

این یک نوع اره پشتی است با این تفاوت که تیغه آن نازکتر و دندانه های ظریف تری نسبت به اره پشتی دارد. از این اره برای برش های ظریف (مفاصل) استفاده می شود.

اره گرد

اره میتر به دلیل نوک باریک و شکل تیغه آن که در قسمت دنده ضخیم تر از پشت اره است برای برش دایره ها و قسمت های منحنی استفاده می شود. انواع اره های دستی و نحوه استفاده از آنها.

برای استفاده از اره باید ابتدا در محل برش های داخلی سوراخ ایجاد کنید سپس نوک اره را داخل سوراخ قرار دهید و به آرامی عمل برش را شروع کنید تا اره نزدیک شود. در این حالت، تیغه اره باید کاملاً موازی با سطح کار باشد. در مرحله بعد با توجه به فرم قوس کشیده شده اره را حرکت داده و تا انتها فرآیند برش را ادامه دهید. هنگام استفاده از اره نوک تیز توجه داشته باشید که هرچه طول تیغه اره کوتاه تر باشد، فرآیند برش آسان تر است، اما اگر این طول بیشتر باشد، اره در حین عمل برش در شیار برش گیر کرده و کج می شود.

mobindalir96
mobindalir96

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋