Mobina_Ansari

Mobina_Ansari

مبینا انصاری | نویسنده مطالب پزشکی با منابع معتبر

علت ریزش ابرو چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ابروها نقش مهمی در زیبایی صورت به خصوص چشم‌ها دارد پس طبیعی است که به آن‌ها توجه زیادی داشته باشید و به دنبال راهی برای تقویت ابروهایتان و جلوگیری از ریزش ابرو باشید. حال تصور کنید ابروهای شما بریزد اون موقع است که اعصابتان خرد می‌شود و به فکر علت ریزش ابرو و راهی برای درمان آن می‌گردید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با علت ریزش ابرو و روش‌های درمان آن آشنا شوید..

 

چرا ابروهایمان می‌ریزد؟

موهای ابرو مانند تمام موهای بدن چرخه رشد یکسانی دارد که شامل مرحله رشد (آناژن)، مرحله گذار (کاتاژن) و مرحله استراحت ( تلوژن) است. پس از مرحله استراحت وقت آن است که موهای قدیمی بریزد و موهای جدید جایگزین شوند. این مراحل چرخه طبیعی رشد مو و ابروهای شما می‌باشد.

ریزش ابرو یا نازک شدن آن عوامل مختلفی بستگی دارد که شایع ترین علل ریزش ابرو شامل موارد زیر است:

 

شیمی درمانی: داروهای شیمی درمانی با هدف قراردادن و از بین بردن سلول های سرطانی سبب ریزش ابرو و ریزش سایر موهای بدن می‌شوند.

آسیب و ضربه فیزیکی: ضربه به ناحیه ابرو از جمله سوختگی، زخم بر اثر تصادف یا زمین خورن ممکن است به ابروهایتان آسیب بزند.

بیماری‌های خود ایمنی و اختلالات پوستی: اگزما، پسوریازیس، آلوپسی آره آتا، لوپوس اریتماتوز دیسکوئید یا درماتیت سبورئیک از جمله بیماری‌های خود ایمنی هستند که در ریزش ابروها تاثیر زیادی دارند.

کمبود تغذیه‌ای در بدن: دریافت ناکافی مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی و بیوتین می تواند بر رشد مو از جمله ابروها تأثیر بگذارد.

خدمات زیبایی و آرایشی: اصلاح بیش از حد مانند اپیلاسیون، آرایش و استفاده از سایه ابرو، ریمل ابرو و روش‌های زیبایی دیگر می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به نازک شدن یا ریزش موهای ابرو شود.

نوسانات هورمون: تغییرات هورمون‌ها اکثر موقع بر اثر بارداری رخ می‌دهد اما یائسگی و اختلالات تیروئید هم می‌توانند سبب ریزش ابرو شوند.

افزایش سن: با گذشت زمان رشد موها کاهش می‌یابد و فولیکول‌ مو به اندازه قبل فعال نیست.

روش‌های درمان ریزش ابرو

درمان ریزش ابرو به علت آن بستگی دارد پس قبل از اینکه ابروهایتان را درمان کنید به دنبال علل اصلی آن باشید تا راحت تر راه حل مورد نظر را برای درمان آن پیدا کنید.

قبل از خواندن ادامه مطلب بهتراست جهت علت ریزش ابرو و راه‌های درمان آن با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

 

1) درمان‌های موضعی

ماینوکسیدیل: این محلول موضعی می تواند سبب تقویت و رشد موهایتان شود. ماینوکسیدیل بدون نسخه در دسترس است و اغلب توسط متخصص پوست و مو نیز توصیه می‌شود.
تجویز پزشک: متخصصان پوست و مو معمولا استروئیدهای موضعی یا سایر داروها را برای تحریک رشد مجدد مو تجویز کنند.

 

2) داروهای خوراکی

کورتیکواستروئیدها: متخصصان کورتیکواستروئیدهای خوراکی را برای مانع شدن پاسخ ایمنی در شرایطی مانند آلوپسی آره آتا تجویز می‌کنند.
تعدیل کننده‌های ایمنی: داروهایی که سیستم ایمنی را تعدیل می کنند تا از حمله به فولیکول های مو جلوگیری کنند.

 

3) تاتو یا میکروبلیدینگ ابرو

روش‌های زیبایی از جمله خالکوبی، تاتو، میکروبلیدینگ، کاشت ابرو باعث زیبایی ابروهایتان و پرپشت نشان دادن آن می‌شود.

 

4) تغذیه سالم و تغییر در سبک زندگی

رژیم غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی (مانند بیوتین، آهن، روی) برای حفظ سلامت مو ضروری است.

همچنین با مشورت متخصص تغذیه یا متخصص پوست و مو  و در صورت شناسایی کمبودهای تغذیه‌ای، می‌توانید از مکمل‌های درمان ریزش ابرو استفاده کنید.

 

5) اجتناب از عوامل تحریک کننده

از محصولات مراقبت از پوست ضعیف، کندن بیش از حد با اپیلاسیون که ممکن است ناحیه ابرو را تحریک کند خودداری کنید.

 

6) آرایش ابرو

می‌توانید از مداد ابرو یا ژل ابرو برای پر کردن و مشخص کردن پر کردن ابروها به صورت موقت استفاده کنید. البته استفاده بیش از حد از این روش‌های آرایشی و در صورت گذشتن تاریخ مصرف آن‌ها ممکن است سبب ریزش ابرو شود.

 

لطفا توجه کنید که اثربخشی درمان‌ها بستگی به علت ریزش ابرو دارد و بسیار مهم است که با یک متخصص متخصص پوست و مو مشورت کنید تا با توجه به تشخیص درست و توصیه‌های آن‌ها ریزش ابروهایتان را درمان کنید.

 

7) استفاده از روغن‌های گیاهی

 

برخی از روغن‌ها از گذشته‌های دور تا به امروز سبب تقویت رشد موی ابرو و درمان ریزش ابرو می‌شود این روغن‌ها شامل موارد زیر است:

روغن کرچک: روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است و از زمان‌های قبل تقویت رشد مو استفاده می‌کردند. این روغن با مرطوب کردن ابروهابه فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

روغن نارگیل: استفاده از روغن نارگیل روی ابروها می تواند به حفظ رطوبت پوست و مو کمک کند.

روغن زیتون: روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان ها و چربی‌های سالم است که می تواند به نرم شدن و تقویت موهای ابرو کمک کند.

روغن آرگان: این روغن سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند موها را آبرسانی کند و از ابروهایتان مراقبت کند.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این روغن ها ممکن است خواص مفیدی داشته باشند، اما اثربخشی آنها در تقویت رشد ابروها می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

و در آخر..

شما از چه روشی برای درمان ریزش ابرو استفاده می‌کنید؟ آیا استفاده از این روش درمانی اثر بخش است؟ علت ریزش ابرو شما چیست؟ لطفا با ما درمیان بگذارید تا بقیه دوستان هم بتوانند استفاده کنند.

منبع:https://lafarrerr.com/blog/eyebrow-loss/

 

Mobina_Ansari
Mobina_Ansari مبینا انصاری | نویسنده مطالب پزشکی با منابع معتبر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋