mmehranfar58

mmehranfar58

 ۱ نفر را دنبال می کند

آشنایی با قطعات الکتریکی و لوله برق و سیم وکابل برق

قطعات الکتریکی یابرقی  : 

در دنیای امروز قطغات برقی بسیاری توسط کشور های مختلف ساخته شده است که هر کدام کاربرد مربوط به خود را دارد. تنوع قطعات برقی بسیار زیاد است و محبوبیت این قطعات بین مردم قابل توجه است.به دلیل این که هر کدام از این قطعات کار های بسیار خاصی را انجام میدهند و با کنار هم قرار دادن آن ها میتوان  یک سیستم طراحی کرد  که مانند یک ربات و یا خود ربات باشد. مثلا شما میخواهید که یک سیستم آبیاری برای باغ یا باغچه ی خود ایجاد کنید که به صورت اتوماتیک درختان و گیاهان را در زمان مشخص آبیاری کند،قابلیت تنظیم مدت زمان و تعیین ساعت را داشته باشد،میتوانید با کنار هم قرار دادن قطعات مورد نیاز مثل کنتاکتور ،فیوز،سیم برق، تایمر برق و شیر برقی و ...  و اتصال آن ها به هم این سیستم را پیاده سازی کنید.

حال بیایید با انواع قطعات الکتریکی یا برقی آشنا شویم .

فیوزها

یکی از مهمترین و ساده ترین  تجهیزات تابلو برق صنعتی، فیوز می باشد. فیوزها وظیفه حفاظت مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار را بر عهده دارند. به عبارتی دیگر فیوز یک قطعه ی الکترونیکی (یک نوع تجهیزات) است که جریان مدار را در زمانی که جریان بیش از حد مجاز است قطع می کند. فیوز یک رشته سیمی است که در مواقع اضافه بار می شکند و یا ذوب می شود. "رتبه فیوز" جریان الکتریکی ای  است که منجر به قطع فیوز می شود.

کلید مینیاتوری در تابلو برق

یکی دیگر از قطعات تابلو برق کلید مینیاتوری است. تفاوت این کلیدها با کلیدهای اتوماتیک کمپکت در محدوده قدرت قطع و جریان نامی بیشتر، حجم بزرگتر و قیمت بیشتر کلید اتوماتیک کمپکت نسبت به کلید مینیاتوری است. کلید مینیاتوری نصب شده در تابلو باید از نوع حرارتی- مغناطیسی بوده و بدنه آن استقامت حرارتی و مکانیکی مدوام برای تحمل جریان نامی خود را داشته باشد.

وسایل اندازه گیری و نمایشگرها

دستگاه های اندازه گیری و نمایشگر از دیگر قطعات تابلو برق هستند که اغلب به منظور آنالیز بسیاری از پارامترهای سیستم های الکتریکی و تابلوهای برق به کار گرفته می شوند.  وسایل نمایشگر باید در برابر نفوذ رطوبت و خاک مقاوم باشد و تقریباً هم سطح قسمت نگهدارنده که ضخامت آن دو میلی متر است نصب شود.  وسایل نمایشگر باید دارای پیچ تنظیم برای صفر کردن باشد و میزان دقت آن در مقادیر نامی برابر ۱ ± درصد باشد. آمپرمترها باید مطابق جریان اولیه ترانسفورماتور جریان مدرج شده باشد. ولت مترها باید دارای دامنه ۱ تا ۵۰۰ ولت باشد.

ترانس های اندازه گیری ولتاژ و جریان

در شبکه های توزیع ۲۰ کیلو ولت، مقادیر ولتاژ و جریان (و گاهی در شبکه های توزیع ۴۰۰ ولت، مقدار جریان) به اندازهای بزرگ است که از نظر فنی و اقتصادی، اتصال مستقیم وسایل اندازهگیری و رله های حفاظتی به شبکه امکان پذیر است. لذا در چنین مواردی از ترانس های ولتاژ و جریان استفاده می شود. این ترانسفورماتورها، مقادیر زیاد ولتاژ و جریان را برای تجهیزات اندازه‌گیری و حفاظتی، به مقادیر مناسب کاهش میدهند. 

بی متال

بی متال ها برای کنترل بار متور های سه فاز در مدار به کار میروند. و مدار را در برابر اضافه بار حفاظت میکنند.  عنصر فعال در بی متال یک ترکیب از دو فلز با جنس های مختلف می باشد که اساس کار آن نیز اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز می باشد. در صورتی که گرمای بیش از حد در مدار رخ دهد، به دلیل اختلاف ضریب انبساط طولی، یکی از فلزها بیشتر خم شده و جریان در تابلو برق قطع می شود.

لوله برق

برای متخصصین در زمینه ی نصب و اجرای لوله برق این نوع از لوله برق بسیار شناخته شده و محبوب است. لوله برق پی وی سی خصوصیاتی دارد که این محصول را از دیگر لوله برق ها متمایز میکند. 

در اکثر ساختمان ها و کارخانجات بزرگ از این لوله برق  استفاده میشود . اما کاربرد لوله برق چیست و چه کاری انجام میدهد.

 

 

درهمه ی ساختمان ها و سازه ها برای برق رسانی به همه ی نقاط ساختمان از سیم و کابل  برق استفاده میشود  . برای عبور سیم و کابل های برق نیاز است تا استاندارد هایی رعایت شود تابه  سیم ها و کابل های برق آسیبی وارد نشود و همچنین تجهیزاتی نیاز است تا بتوان سیم های برق را از لابلای دیوار ها و سقف ها عبور داد. لوله برق ها بهترین محافظ برای سیم و کابل هستند. و استفاده از آن ها در ساختمان ها بسیار مهم  و حیاتی است. 

لوله برق پی وی سی|طول عمر لوله برق پی وی سی

یکی از انواع لوله برق ها لوله برق پی وی سی است . این لوله برق نسوز و قابل انعطاف است . طول عمر لوله برق پی وی سی بسیار بالاست و عمر مفید آن ها حدود 40 سال است. 

انعطاف پذیری لوله برق پی وی سی:برای انعطاف لوله برق های پی وی سی نیاز به حرارت و فنر خم کن لوله برق است . از این لوله برق ها در کارگاه ها ی بزرگ و کارخانجات استفاده میشود که نیاز کمتری به خم کردن آن ها هست.

سیم و کابل برق:

 برای عموم این تجهیزات کاملا شناخته شده است و همه ی مردم به آن ها نیاز پیدا کرده اند. سیم و کابل برق یک نوع هادی الکتریکی هستند و وظیفه ی هدایت  جریان برق را بر عهده دارند.سیم ها . اندام این محصولات از روکش پلاستیکی از جنس pvc  و داخل روکش ها سیم مسی قرار گرفته است که این سیم های مسی هم به صروت مفتولی وهم افشان قرار دارند. مهم ترین بخش سیم که تعیین کننده ی بالا یا پایین بودن ایمنی آن هست قسمت روکش سیم است . روکش های سیم ها باید به گونه ای باشند که به راحتی پاره نشوند یا ترک نخورند.

چگونگی انتخاب سیم و کابل مناسب :

انتخاب سیم و کابل برق بر اساس تحمل جریان عبوری از آن ها انجام میشود  و میزان جریان عبوری از سیم ها بستگی به سطح مقطع سیم ها دارد. 

جریان عبوری از سیم ها چقدر است؟

تحمل جریان از سیم ها بسته به سطح مقطع سیم ها متفاوت است. مثلا در سیم های با سطح مقطع 6mmجریان عبوری مجاز بین 10 تا 32 آمپر میباشد. و در سیم های با سطح مقطع 10mmجریان مجاز سیم بین 30 تا 60 آمپر میباشد. و به همین صورت جریان سیم ها با توجه به افزایش سطح مقطع آن ها افزایش میابد.

 

 

mmehranfar58
mmehranfar58

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋