رضا میرزایی

رضا میرزایی

آشنایی با DNS و انواع رکوردهای آن

ﯾﮑﻰ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی دﻧﯿﺎی ﺷﺒﮑﻪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﯾﺴﻰ ﺗﺤﺖ وب دی ان اس (DNS) اﺳﺖ. ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻧﺎم داﻣﻨﻪ در دﻧﯿﺎی ﺷﺒﮑﻪﺳﺎزی و ﺑﻪ وﯾﮋه ﺳــﺮورﻫﺎی ﮐﻨﺘﺮلﮐﻨﻨﺪه داﻣﻨﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻰ دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با DNS و انواع رکوردهای آن آشنا شوید.

دی ان اس (DNS) چیست؟

دی ان اس(ِDNS)، مخفف Domain Name System، یکی از پایه‌های اینترنت است و بیشتر ما در طول روز بدون آن‌که بدانیم از DNS استفاده می‌کنیم. DNS مانند یک دفترچه تلفن برای اینترنت است. همانطور که شما برای تماس با دیگران به جای بخاطر سپردن شماره‌ی آن‌ها، از دفترچه تلفن استفاده می‌کنید، DNS نیز مانند یک دفترچه تلفن عمل می‌کند و نیازی به حفظ کردن آدرس IP ها نیست. همانطور که می‌دانید، کامپیوترها برای اتصال به یکدیگر از اعداد یا همان IP آدرس‌ها استفاده می‌کنند.

دی ان اس یا همان Domain Name System فهرست توزیع شده‌ای است که نام دامنه قابل خواندن توسط انسان مانند www.barghchi.com را به اعداد خوانا برای لپ تاپ و کامپیوتر ها یعنی IP آدرس تبدیل می‌کند. برعکس این نیز در مورد DNS صدق می‌کند، یعنی DNS سیستمی است که نام دامنه وب را سازماندهی می‌کند و آن‌ها را برای همه کسانی که می‌خواهند به شبکه وصل شوند، قابل‌فهم‌تر می‌کند.

رکوردهای DNS و انواع مختلف آن

منظور از رکورد DNS اطلاعاتی است که سرورهای این سیستم درون خود ذخیره می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از انواع مختلف این رکوردها که بیش‌تر مورد استفاده هستند، می‌پردازیم.

رکورد A: این نوع از رکوردها وظیفه دارند تا آدرس که یک دامنه را به آدرس IP فیزیکی سرور یا هاستی که دامنه را میزبانی می کند، اتصال دهند.

رکورد CName: رکورد نام استاندارد، یک نام مستعار است که به نام دامنه دیگری اشاره می‌کند. به عنوان مثال، www.barghchi.com ممکن است به barghchi.com پیوند داده شود که در آن قسمت WWW یک CNAME واقعی است.

رکورد MX: این رکورد معرف ایمیل سروری می‌باشد که دامنه مد نظر تمامی ایمیل های دریافتی را در کدام سرور مدیریت میکند.

رکورد NS: این رکوردها تعیین می‌کنند که کدام سرورها برای یک دامنه خاص معتبر هستند؛ یعنی سرورهای DNSای که به عنوان سرورهای معتبر برای یک دامنه تعیین شده‌اند، مسئول انتقال اطلاعات DNS هستند.

رکورد TXT: این رکورد مسئول نگه‌داری اطلاعاتی همچون کدهای پیچیده است که توسط ماشین‌ها قابل خواندن هستند.

رکورد TTL: رکورد TTL یا Time to Live Record در حقیقت تعیین کننده زمان مورد نیاز برای انجام تغییرات و به روز رسانی اطلاعات DNS یا سایر رکورد ها می‌باشد.

جمع بندی:

در مقاله آشنایی با انواع رکوردهای DNS + تعریف دی ان اس و انواع رکوردهای آن با ما همراه بودید. همانطور که گفتیم DNS سیستمی است که نام دامنه وب را سازماندهی می‌کند و آن‌ها را برای همه کسانی که می‌خواهند به شبکه وصل شوند، قابل‌فهم‌تر می‌کند. همچنین با انواع رکوردهای آن آشنا شدید و مفهوم هرکدام از آن‌ها را آموختید.

رضا میرزایی
رضا میرزایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋