مهندس کشاورزی

مهندس کشاورزی

فیکوس لیراتا از گیاهان لوکس آپارتمانی

فیکوس لیراتا

 

در این مقاله می خواهیم شما را با فیکوس لیراتا از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی آشنا کنیم.

فیکوس لیراتا این پهن برگ جذاب و دوست داشتنی و همچنین قیمتی جزوی از دکوراسیون منازل لوکس و مدرن هست. از اونجایی که این گیاه همیشه سبز است و نگهداری ساده ای داره به راحتی دکور خانه رو در سبک های مینیمال و مدرن پوشش میدهد.

برای نگهداری این گیاه آپارتمانی باید به نکاتی مهم توجه کنید تا گلدان‌تان همیشه زیبا و پرطراوت باقی بماند. در ادامه از مهم‌ترین نکات مربوط به نگهداری از فیکوس لیراتا بخوانید.

خاک مناسب برای لیراتا

به غیر از خاک کاکتوس و خاک رس، می‌توان از خاک‌های سبک و با زهکشی مناسب استفاده کرد. برای مثال ترکیبی از پیت ماس و پرلیت دانه درشت برای گیاه فیکوس لیراتا بسیار مناسب است. خاک این گیاه آپارتمانی باید بتواند آب را به درستی عبور دهد و نگذارد آب باعث پوسیدگی ریشه شود.

آبیاری مناسب برای لیراتا

برای این گیاه آپارتمانی میزان آبیاری بسیار اهمیت دارد و بزرگترین دشمن آن پرآبی است. به همین دلیل پیش از انجام آبیاری مجدد حتما بررسی کنید که خاک به اندازه حدود دو بند انگشت خشک شده باشد و بعد آبیاری آن‌را انجام دهید. مهم‌ترین نکته برای فیکوس لیراتا، به تعادل رسیدن در محیط است. در نتیجه اینکه هر چند روز یک بار باید به گلدان‌تان آب بدهید، کاملا به محیطی که از گلدان‌تان را در آن نگهداری می‌کنید بستگی دارد.

نور مناسب برای لیراتا

بهترین نور برای گلدان فیکوس لیراتا، نور مستقیمی است که از یک پنجره جنوبی یا غربی می‌تابد. برگ‌های لیراتا را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید تا برگ‌ها دچار سوختگی نشوند. برای آنکه مقدار نور دریافت شده توسط گیاه یکنواخت باشد، هر چند وقت یک بار گلدان را بچرخانید تا تمام بخش‌های آن رو به نور قرار بگیرد. برای دریافت بهتر نور، گاهی برگ‌های لیراتا را با دستمالی پارچه‌ای و نمدار تمیز کنید. این کار باعث می‌شود تا برگ‌ها بتوانند بدون مشکل و مانع، نور مناسب را دریافت کنند.

هرس کردن لیراتا

اگر برخی از برگ‌ها خراب یا زرد شده‌اند و یا گیاه آنقدر بزرگ شده که نمی‌توان از آن به راحتی در آپارتمان نگهداری کرد، می‌توانید برخی از برگ‌ها را هرس کنید. برای هرس کردن برگ‌های لیراتا، توجه کنید که برگ‌ها را از ساقه اصلی جدا نکنید. برای جدا کردن برگ‌های ساقه فرعی دقت کنید که برگ‌ها حدود ۳ سانتی‌متر از ساقه اصلی فاصله داشته باشد. در غیر این صورت ساقه اصلی دچار مشکل می‌شود و ممکن است گیاه را از دست بدهید.

آفات و بیماری های لیراتا

  1. روی برگ‌ها لکه‌های سبز ایجاد می‌شود و بعدا این لکه‌ها تبدیل به لکه‌های قهوه‌ای می‌شوند و احتمالا قارچ هستند. برای درمان، هر ده روز یک بار از آفت کش مخصوص استفاده کنید. این کار را تا ۳ بار تکرار نمایید

 

  1. ممکن است بعضی از بخش‌های برگ‌ها دچار سوختگی شوند که به دلیل نبود تهویه مناسب و یا بیماری‌های قارچی است که برگ این گیاه دچار سوختگی در نواحی گوناگون می‌شوند. علاوه بر این اگر گلدان در مکان نامناسبی باشد و به برگ‌هایش فشار وارد شود هم ابن مشکل پیش خواهد آمد.

 

  1. برگ‌های لیراتا به مرور زرد می‌شود که کمبود نور، کمبود رطوبت و خشک شدن بیش از حد خاک لیراتا، می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. برای بهبود، گلدان را به جای پر نورتری منتقل کنید و فاصله بین دفعات آبیاری را کاهش دهید.

تکثیر فیکوس لیراتا

تکثیر فیکوس به دو شکل قلمه زدن و خواباندن هوایی انجام  می‌شود.

زمان قلمه گرفتن در بهار میباشد و از انتهای ساقه قلمه هایی به طول ۱۰-۱۵ سانت که حداقل دارای یک برگ وسه جوانه باشد تهیه نموده. برش باید درست از زیر جوانه سوم باشد.برگ های تحتانی قلمه را قطع نمایید.قلمه را به مدت ۲۴ ساعت در سایه قرار دهید تا شیره آن خارج شده(یا در آب قرار دهید ).از هورمون ریشه زایی برای قلمه استفاده نموده سپس قلمه ها را در ماسه شسته شده بکارید.اطراف قلمه را با فشار انگشت محکم نمایید .حرارت ۲۵ درجه را برای قلمه فراهم نموده.بعد از ۱-۲ ماه ریشه دار شده و آماده انتقال به خاک است.

در روش خوابانیدن هوایی ساقه جوان و سالمی را ازگیاه مادری انتخاب کنید و در حالی که ساقه به پایه اصلی متصل است، آنرا به روی سطح خاک گلدان دیگری می خوابانیم. دراین روش ساقه جوان، مواد غذایی مورد نیاز خود را ازپایه مادری دریافت کرده ولی مستقلا ریشه داده و رشد می کند. تا زمان ریشه دهی کامل، ارتباط بین ساقه و گیاه مادری ادامه دارد. پس از ریشه دهی کامل، ساقه جوان را ازپایه مادری جدا می کنیم تا گیاه جوان به طورمستقل به رشد خود ادامه دهد. در روش دیگر وقتی گیاه دربخش بالای ناحیه خوابانده شده سیستم ریشه ای را بوجود آورد، می توان گیاه جدید را از قسمت زیرین این ناحیه در پایه مادری بریده و به گلدانی مجزا منتقل کرد.

 

در آخر باید گفت سعی کنید علاوه بر موارد بالا در تمیز نگه داشتن برگ های این گل زیبا دقت کنید تا از براقیت وجذابیت آن کم نشود و برای این کار از نسبت یک دهم شیر و آب استفاده کنید تا فیکوس لیراتایی با برگ هایی زیبا و تمیز داشته باشید.

 

مهندس کشاورزی
مهندس کشاورزی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋