mahdi_mohammadzade

mahdi_mohammadzade

وب مستر و فعال سوشال مدیا
توسط ۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

راهنمای خرید لامپ کم مصرف با کم ترین هزینه

امروزه روشنایی کارکردی فراتر از «ارضای نیاز انسان به نور مصنوعی» و تأمین آرامش، امنیت و زیبایی یافته است. با پیشرفت تکنولوژی، شاهد تغییراتی در نسل های منابع نوری بوده ایم که منجر به تولید مدل های مختلف لامپ کم مصرف با کاربردهای تخصصی شده و این صنعت از نظر مصرف انرژی و کاربردها دستخوش تغییرات مثبتی شده است.

با توجه به تنوع محصولات نورپردازی و کاربردهای تخصصی آنها که ناشی از استفاده از جدیدترین تکنولوژی تولید نور یعنی LED است، در این مقاله به هنگام معرفی نسل های مختلف منابع نوری، به سوالات متداول مشتریان پاسخ خواهیم داد. یک محصول روشنایی مناسب برای فضای کاربر انتخاب کنید. شما می توانید جهت تهیه و خرید لامپ کم مصرف در انواع مدل به فروشگاه اینترنتی حامی نور مراجعه کنید.

تکامل نسل های منابع نور با خرید لامپ های کم مصرف 

محصولات روشنایی با استفاده از سه نوع فناوری با محصولات روشنایی عرضه می شود و حامی نور اولین و بزرگترین تولید کننده لامپ در کشور تولید کننده هر سه نسل روشنایی می باشد.

 

محصولات رشته ای 

اولین نسل از منابع نور با گرم کردن تنگستن با اعمال ولتاژ به دو سر سیم ساخته می شود که به آنها لامپ های رشته ای می گویند. این نسل بیش از صد سال است که به صورت گسترده و صنعتی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. لامپ های کم روشنایی (لومن بر وات) به دلیل مجاورت با شاخص رندر رنگ (CRI) بهترین کیفیت رنگ نور را دارند، نور طبیعی هستند و بنابراین همچنان طرفداران خود را دارند.همچنین قیمت پایین و سودآوری تولید این محصول از عوامل مورد توجه این گروه از محصولات موجود در بازار است.

لامپ های رشته ای

به منظور افزایش راندمان لامپ ها و زمان کارکرد آنها که 1000 ساعت می باشد لامپ های هالوژن به بازار عرضه شده است. لامپ های رشته ای به دلیل تبخیر تنگستن در اثر حرارت بالا عمر کوتاهی دارند و در لامپ های هالوژن مقدار کمی از یکی از گازهای هالوژن مانند ید و برم به گاز داخل کپسول کوارتز اضافه می شود.

تنگستن تبخیر شده با ید و ید تنگستن در مجاورت کپسول در دمای پایین تری تولید می شود. در اطراف فیبر که دمای بالاتری دارد، ید تنگستن تجزیه می شود و تنگستن روی فیبر رسوب می کند. در نتیجه در این لامپ ها عمر لامپ دو برابر شده و به 2000 ساعت می رسد. همچنین با توجه به امکان افزایش دمای لامپ بدون کاهش عمر لامپ، می توان بازده لامپ را تا 30 درصد نسبت به لامپ های رشته ای افزایش داد، به طوری که شار نوری یک لامپ هالوژن 70 وات معادل از یک لامپ رشته ای با توان 100 وات.

 

لامپ های هالوژن

با توجه به دمای بالای بدنه لامپ هالوژن به نکات ایمنی توصیه شده توسط سازندگان توجه کنید. این محصولات نباید در مجاورت اشیاء قابل اشتعال مانند پارچه یا پلاستیک، چوب و غیره استفاده شوند و در هنگام تعویض لامپ آن را خاموش و خنک کنید تا حباب شیشه شکسته نشود و ذرات شیشه دور نریزند.

محصولات کم مصرف 

نسل دوم منابع نور، لامپ های فلورسنت، در روشنایی عمومی استفاده می شود. اساس لامپ های فلورسنت این است که با اعمال برق به هر دو لامپ، تخلیه الکتریکی در لامپ ایجاد می شود.در مورد الکترون های آزاد، گاز داخل لامپ به عنوان یک رسانا عمل می کند. با شتاب دادن الکترون‌های برخورد با اتم‌های آرگون و افزایش الکترون‌های محیط و برخورد با اتم‌های جیوه، اتم‌های جیوه را تحریک کرده و به سطح انرژی بالاتری می‌رسانند، الکترومغناطیس را در طیف نامرئی (فرابنفش) از دست می‌دهند.

به لطف پوشش فسفر داخل لوله شیشه ای، این نور نامرئی (فرابنفش) به نور مرئی تبدیل می شود. رنگ نور مرئی ساطع شده به نوع فسفر مورد استفاده بستگی دارد. با استفاده از فسفرهای مختلف رنگ نور متفاوتی به دست می آوریم.

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با لامپ هالوژن و نحوه نصب آن

لامپ کم مصرف و فلورسنت

امروزه محصولات فلورسنت به دلیل عملکرد و قیمت مناسب مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و دارای طرفداران متعددی هستند و همچنان در نقاط مختلف جهان مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند. لامپ های کم مصرف حاوی مقدار کمی جیوه و یک پوشش فسفر هستند که در داخل لامپ به دام افتاده است.

 زمانی که لامپ سالم است (بدون آسیب) و به طور معمول کار می کند، جیوه یا فسفر آزاد نمی شود و مصرف کننده جای نگرانی ندارد. با توجه به مضر بودن جیوه و فسفر برای سلامت انسان و محیط زیست، در پایان عمر لامپ های کم مصرف و احتمال شکسته شدن لوله آنها در فرآیند بازیافت، به نکاتی که این لامپ ها در آن قرار دارند توجه کنید.

 

محصولات با مصرف انرژی بسیار کم (LED)

جدیدترین فناوری با استفاده از دیودهای ساطع نور (LED) در صنعت روشنایی ظاهر شده است. دیودهای ساطع کننده نور که از نیمه رساناها تشکیل شده اند با عبور جریان الکتریکی از آنها مقدار معینی انرژی را به صورت نور ساطع می کنند و این نور هنگام عبور از مواد فسفر به رنگ های مختلف دیده می شود.

تاریخچه کاربرد صنعتی این ال ای دی ها به سال 1962 برمی گردد و فقط قرمز رنگ است. ال‌ای‌دی‌های اولیه به دلیل بازده پایین تنها در مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما پس از اینکه دانشمندان موفق به تولید نور LED سفید (با تولید نور آبی) در دهه 1990 شدند، صنعت LED به سرعت توسعه یافت و انقلابی را در صنایع مختلف از جمله تصویر و روشنایی ایجاد کرد.

راندمان بالا و همچنین توانایی تولید محصولات روشنایی با قدرت و اشکال مختلف باعث استقبال چشمگیر مشتریان و استفاده بیشتر از محصولات نورپردازی LED شده است. طیف وسیعی از محصولات نورپردازی LED پاسخگوی نیازهای مختلف مشتریان گرامی می باشد.

محصولات ال ای دی علاوه بر راندمان بالا و لومن بر وات نسبت به محصولات رشته ای و فلورسنت (10 و 2 برابر)، دارای طول عمر 25000 ساعت می باشد. امروزه محصولات روشنایی ال ای دی با توجه به نوع طراحی مدار به دو دسته SMD و COB تقسیم بندی می شوند.

 


تکنولوژی های LED

همانطور که گفته شد تکنولوژی LED امکان ساخت محصولات در اشکال مختلف و برای کاربردهای مختلف را فراهم کرده است. با توجه به مدل ها و کاربردهای مختلف محصولات نورپردازی LED، برای انتخاب بهترین نوع و مدل برای جایگزینی محصولات نسل قدیم یا تجهیزات نورپردازی برای فضاهای مختلف، لازم است با کاربردها و ویژگی های محصولات جدید آشنا شوید.

از این رو در ادامه این مقاله سعی بر آن شد تا به زبانی ساده و غیر تخصصی به سوالات همیشگی مشتریان گرامی در مورد نحوه انتخاب محصول مورد نظر پاسخ دهیم.

انواع لامپ و چراغ ال ای دی 

محصولات نورپردازی LED به دو دسته کلی لامپ ها و چراغ ها تقسیم می شوند. برای اینکه بتوان از لامپ ها استفاده کرد باید آنها را در چراغ های آویز، لوستر، قاب و ... نصب کرد. لامپ ها بسته به مدل و کاربرد، انواع مختلفی دارند و مطابق با استانداردهای ملی ایران، پرکاربردترین لامپ ها بر روی بازار ایران عبارتند از:

اما وسایل روشنایی (از جمله منبع نور یکپارچه) دارای بدنه و قاب مخصوص برای نصب در فضاهای مختلف می باشند و نیازی به قسمت اضافی مانند پشت سری ندارند. چراغ ها نیز در دو مدل عمومی عرضه می شوند. به صورت دیواری و توکار تولید می شوند که بسته به نوع فضا مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرند.

در لامپ های توکار برای قرار دادن این محصولات در سقف به اندازه برش دقت کنید. ابعاد لامپ های فرورفته تراش خورده توسط تامین کنندگان ارائه می شود و برای نصب باید سوراخی به اندازه اندازه بریده شده در سقف ایجاد شود. هنگام جایگزینی و ارتقای محصولات روشنایی با LED، پارامتر اندازه برش نقش مهم تری در انتخاب نور ایفا می کند، زیرا یک سوراخ سقفی وجود دارد و یک لامپ با اندازه برش متناسب با سوراخ باید انتخاب شود. لامپ های روکار که بدون نیاز به برش و استفاده از ابزار طراحی شده به سقف پیچ می شوند محدودیتی ندارند.

در گذشته لامپ ها فقط دارای یک قاب بودند که قرار بود لامپ در آن نصب و مورد استفاده قرار گیرد، اما امروزه با استفاده از تکنولوژی LED این لامپ ها به صورت یکپارچه با منبع نور به صورت پنل و لامپ طراحی و تولید می شوند.

 

کدام رنگ روشن مناسب است؟ آفتابی، صدفی یا قمری؟

سه نوع اصلی دمای رنگ در روشنایی لامپ به شرح زیر است:

1- لامپ های آفتابی (سفید گرم و سفید لطیف) رنگ خورشیدی رنگی مانند غروب کمی زرد دارند که با این نور حس آرامش و آسایش را برای افراد ساکن در فضا ایجاد می کند.رنگ نور خورشید به دلیل لطافتی که دارد برای نورپردازی مکان هایی که نیاز به راحتی دارند مانند اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری یا اتاق خواب مناسب است.

2- لامپ های سفید خنک (Cool White) به رنگ صدف کمی سفیدتر از لامپ های خورشیدی و طبیعی هستند و به لطف این نورپردازی احساس انرژی بیشتری به افراد حاضر در فضا می دهند. در واقع این رنگ روشن متوسط ​​است و ترکیبی از نور خورشید و مهتاب را نشان می دهد. این رنگ روشن برای استفاده در فضاهای اداری مناسب است.

3- لامپ های مهتابی، مهتابی آبی و سفید هستند و نور ظهر را در یک روز صاف و بدون ابر شبیه سازی می کنند. لامپ های فلورسنت برای مطالعه، کارهای دقیق مانند طراحی یا تولید و فضاهای کارگاهی مناسب هستند. انتخاب رنگ روشن یک پارامتر طعم است که توصیه هایی که در بالا توضیح داده شد وجود دارد.

جایگزینی نسل های قبلی با LED

یکی از سوالاتی که مشتریان در هنگام خرید محصولات ال ای دی می پرسند، تعویض آنها با لامپ های مربوط به نسل های مختلف محصولات روشنایی است. مثلا کدام وات ال ای دی معادل یک لامپ 100 وات یا 25 وات کم مصرف است؟

یک نشانگر فنی مقدار نور ساطع شده توسط یک محصول روشنایی "شار نورانی" است و در "لومن" اندازه گیری می شود. به این معنی که اگر بخواهید میزان نور چند محصول نورپردازی را با هم مقایسه کنید، با بررسی میزان شار نوری این محصولات می توانید به تفاوت نوردهی آنها پی ببرید. جدول زیر نمونه ای را بین لامپ های نسل های مختلف روشنایی و معادل های آنها مقایسه می کند.شما می توانید جهت تهیه و خرید لامپ کم مصرف در انواع مدل به فروشگاه اینترنتی حامی نور مراجعه کنید.

mahdi_mohammadzade
mahdi_mohammadzade وب مستر و فعال سوشال مدیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋