meysamdaroopelast

meysamdaroopelast

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

قالب سازی پلاستیک

قالب گیری پلاستیک چیست

قالب‌گیری، همچنین گاهی اوقات قالب‌گیری املای، فرآیند تولید با شکل دادن به مواد مایع یا انعطاف‌پذیر با استفاده از یک قاب سفت و سخت به نام قالب یا ماتریس است.

هنگام قالب گیری پلاستیک، یک پلیمر پودری یا مایع مانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن در قالب توخالی قرار می گیرد تا پلیمر بتواند شکل خود را به خود بگیرد. بسته به نوع فرآیند مورد استفاده، طیف های مختلفی از گرما و فشار برای ایجاد محصول نهایی استفاده می شود.

تاریخچه قالب گیری پلاستیک

قالب‌ سازی پلاستیک در اواخر دهه 1800 شروع شد تا نیاز به توپ‌های پلاستیکی بیلیارد را بر خلاف توپ‌های بیلیارد عاج رایج آن زمان برطرف کند. در سال 1868، جان وسلی هایت راهی برای ساخت توپ های بیلیارد با تزریق سلولوئید در قالب اختراع کرد.

چهار سال بعد، هایت و برادرش ماشینی را برای خودکارسازی فرآیند اختراع و ثبت کردند. این اولین ماشین قالب گیری تزریق پلاستیک موجود بود و از یک پیستون اولیه برای تزریق پلاستیک به داخل قالب از طریق یک سیلندر گرم شده استفاده می کرد.

در سال 1946 دستگاه قالب گیری تزریق پیچ توسط جیمز هندری اختراع شد که جایگزین تکنیک تزریق پیستونی شد. این تکنیکی است که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب‌ سازی پلاستیک چرخشی مدرن همچنین تاریخ غنی‌ای دارد که از سال 1855 شروع شد، زمانی که از چرخش و گرما برای تولید گلوله‌های توپخانه فلزی در بریتانیا استفاده شد.

پلاستیک ها در اوایل دهه 1950 وارد این فرآیند شدند، زمانی که قالب گیری چرخشی برای اولین بار برای ساخت سر عروسک استفاده شد. و سپس در دهه 1960 فرآیند مدرن قالب گیری چرخشی که به ما امکان می دهد ظروف توخالی بزرگ با پلی اتیلن با چگالی کم ایجاد کنیم، توسعه یافت.

در تاریخ اخیر، بهبود فرآیند، تجهیزات بهتر و توسعه پودر پلاستیک، روند تولید محصولات نهایی را تسریع کرده است که باعث شده است قالب گیری چرخشی به سرعت در محبوبیت رشد کند.

قالب گیری چرخشی

قالب‌گیری چرخشی که به آن روتومولدینگ نیز می‌گویند، فرآیندی است برای تولید قطعات و محصولات توخالی بزرگ با قرار دادن پودر یا رزین مایع در قالب فلزی و چرخاندن آن در کوره تا زمانی که رزین داخل قالب را بپوشاند. چرخش مداوم قالب باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز می شود که محصولاتی با دیواره یکنواخت تشکیل می دهد. پس از سرد شدن قالب، پلاستیک سخت شده از قالب خارج می شود.

مواد بسیار کمی در طول فرآیند هدر می‌رود و مواد اضافی اغلب مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند که آن را اقتصادی و سازگار با محیط زیست می‌کند.

کاربردهای رایج برای قالب گیری چرخشی

قالب‌گیری چرخشی معمولاً برای ساخت محصولات پلاستیکی توخالی بزرگ مانند ظروف حجیم، مخازن ذخیره‌سازی، قطعات خودرو، شناورهای دریایی، خانه‌های حیوانات خانگی، سطل‌های بازیافت، مخروط‌های جاده، بدنه کایاک و سرسره‌های زمین بازی استفاده می‌شود.

قالب های چرخشی بسیار قابل تنظیم و مقرون به صرفه هستند
خود قالب می تواند بسیار پیچیده باشد تا قالب گیری طیف وسیعی از محصولات را تسهیل کند. قالب ها می توانند شامل درج ها، منحنی ها و خطوط و همچنین آرم ها و شکاف ها برای درج های پلاستیکی یا فلزی باشند که پس از قالب گیری محصول قرار می گیرند.

هزینه ابزار با قالب های چرخشی کمتر از قالب های تزریقی یا دمنده است. نتایج هزینه‌های راه‌اندازی پایین‌تر و تولید مقرون‌به‌صرفه حتی زمانی که حداقل 25 کالا در یک زمان تولید می‌شوند، هستند.

meysamdaroopelast
meysamdaroopelast

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋