mehrartanovin

mehrartanovin

سامانه حقوقی عدلاک

چگونه می‌توان وصیت‌نامه را پذیرفت؟

زمانی که صحبت از وصیت‌نامه می‌شود، بیشتر افراد گمان می‌کنند که لازم است مالی از طرف متوفی به فردی که به نفع او وصیت شده انتقال پیدا کند، اما بیان این نکته ضروری و لازم است که وصیت فقط مربوط به اموال نمی‌شود. متوفی می‌تواند انجام کار یا وظایفی را پس از فوت خود بر دوش یکی یا همه ورثه قرار بدهد و آنها را ملزم به انجام آن کار کند.

تماس فوری با تیم حقوقی متخصص در شهر شما

تماس با تلفن‌های ۰۹۱۵۰۹۹۸۰۰۱ و ۰۹۳۹۳۱۰۶۰۱۱

برای انجام مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری با همکاران ما کلیک کنید.

 

 فوت او دیگر نمی‌تواند  آن را رد کند و موظف است آن را انجام دهد.

حتی اگر از آن وصیت خبر نداشته باشد. براساس این ماده‌قانونی مشاهده می‌کنیم که قبول کردن یا رد وصیت عهدی فقط در زمان حیات موصی امکان‌پذیر است و پس از مرگ، وصیت عهدی پذیرفته شده حساب می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را رد کرد.

 

برای انجام مشاوره حقوقی تلگرامی و آنلاین کلیک کنید.

 

رد وصیت یا قبول آن در وصیت تملیکی

روش‌های قبول وصیت قبل از فوت موصی:

  • موصی می‌تواند هر زمان که بخواهد از وصیتی که کرده رجوع کند .حتی زمانی که موصی‌له، موصی‌به را قبض کرده باشد و تصرف کند؛ بنابراین براساس ماده ۸۲۹ قانون مدنی، قبول کردن موصی‌له پیش از فوت موصی تأثیری ندارد و موصی می‌تواند هر وقت که بخواهد از وصیت خود رجوع کند . حتی درصورتی‌که موصی‌له مال را قبض کرده باشد.
  • در وصیت تملیکی درصورتی‌که موصی‌له پیش از فوت موصی وصیت را رد کرده باشد، پس از فوت می‌تواند آن را بپذیرد اما درصورتی‌که پس از فوت وصیت را پذیرفته باشد و موصی‌به را تحویل گرفته باشد دیگر نمی‌تواند وصیت را رد کند.
  • درصورتی‌که موصی‌له پیش از فوت وصیت را رد کرده باشد، وصیت یک عهد باطل نخواهد بود و فرد می‌تواند پس از فوت دوباره وصیت را بپذیرد.

روش قبول وصیت پس از فوت موصی

  • زمانی که فرد وصیت‌کننده فوت کند و موصی‌له، وصیت را پذیرفته باشد ولی مال را تحت تصرف خود در نیاورده باشد، می‌تواند وصیت را رد کند.
  • وقتی‌که موصی فوت کرده باشد و موصی‌له وصیت را پذیرفته باشد و مال را تصرف کرده باشد دیگر نمی‌تواند وصیت را رد کند.

تکلیف ورثه موصی قبل از قبول یا رد موصی‌له

براساس ماده ۸۳۳قانون مدنی، ورثه‌ی موصی تا وقتی‌که موصی‌له  قبول یا رد خود را نسبت به مال وصیت شده به نفع او اعلام نکرده نمی‌تواند مال را تصرف کند؛ اما اگر تاخیر موصی‌له درباره قبول یا رد مال موجب خسارت و ضرر به ورثه شود،

ورثه می‌توانند با مراجعه به دادگاه موصی‌له را ملزم کنند که زودتر تصمیم خود را بگیرد؛ مثلا درصورتی‌که متوفی یک سوم دارایی‌اش را به نفع یک نفر فردی وصیت کند و آن فرد از اعلام کردن پذیرش خودداری کند یا آن را به تاخیر بیندازد، بقیه ورثه نمی‌توانند نسبت به بقیه ترکه یعنی بقیه خانه اقدام کنند؛ بنابراین لازم است از طریق دادگاه این مسئله تعیین تکلیف گردد.

 

محروم کردن برخی وراث از ارث

بعضی از افراد زمانی که از یکی از فرزندان یا ورثه خود دچار اختلاف شدند، برای آزار او یا تحقیر کردنش، وصیت‌نامه‌ای تنظیم می‌کنند و در این وصیت او را از ارث محروم می‌کنند؛ اما بیایید ببینیم این مسئله در حقوق چه جایی دارد؟

باید بگوییم درصورتی‌که یک فرد وصیت وصیت خود را شفاهی یا کتبی ثبت کند و در آن یک یا همه ورثه را از ارث محروم کند، وصیت آن فرد درست نخواهد بود چه این وصیت بیشتر از یک سوم اموال باشد یا کمتر از آن.

 وصایای متعارض

درصورتی‌که موصی دو وصیت داشته باشد که در تعارض با هم هستند باقی بگذارد، تکلیف ورثه چه خواهد بود؟

 

  • درصورتی‌که تقدم یا تاخر در وصیت معین باشد، در این شرایط وصیت آخر فرد قابل اجرا است.
  • درصورتی‌که تاریخ یک وصیت‌نامه مشخص باشد و تاریخ دیگری معلوم نباشد، با توجه به اصل تاخر حادث، وصیت‌نامه‌ای که تاریخ مشخصی ندارد اجرا می‌شود.
  • درصورتی‌که تاریخ هر دو وصیت‌نامه مشخص نباشد، هر دوی آنها از اعتبار ساقط می‌شود.
  • چنانچه هر دو وصیت در یک تاریخ نوشته شده باشند، هر دوی آنها بی‌اعتبارند.

 

ویژگی‌های موصی‌به

همانطور که گفته شد، وصیت یک فرد فقط نسبت به یک سوم اموال او قابل اجرا است و وصیت کردن بیشتر بر یک سوم اموال درست نخواهد بود و این وصیت نافذ نخواهد بود. ورثه می‌توانند وصیت را تا سقف یک سوم اجرا کند و بیشتر از آن نیازی به اجرا ندارد. مگر اینکه ورثه بپذیرند که وصیت در بقیه اموال نیز نافذ باشد.

وکیل تنظیم وصیت‌نامه

برای انجام مشاوره حقوقی تلگرامی و آنلاین با همکاران ما در سامانه حقوقی عدلاک تماس بگیرید.

تماس فوری با تیم حقوقی متخصص در شهر شما

تماس با تلفن‌های ۰۹۱۵۰۹۹۸۰۰۱ و ۰۹۳۹۳۱۰۶۰۱۱

 

 

mehrartanovin
mehrartanovin سامانه حقوقی عدلاک

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋