mehr jan

mehr jan

اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

در زبان برنامه‌نویسی، اسکریپت به برنامه‌های کوچکی اطلاق می‌شود که برای انجام وظایف تکراری و خودکار در یک رایانه یا گروهی از رایانه‌ها استفاده می‌شوند. در این نوع زبان‌ها، نیازی به مرحله کامپایل نداریم و مراحل خطایابی و اجرا به صورت همزمان انجام می‌شوند. اگر در کدها خطایی وجود داشته باشد، آن خطاها به صورت نمایان نمایش داده می‌شوند. لازم به ذکر است که زبان‌های اسکریپت نویسی انواع مختلفی دارند و با زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی ارتباط دارند. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد اسکریپت و زبان‌های اسکریپت نویسی خواهیم پرداخت.

 

اسکریپت چیست؟

در اصطلاح برنامه‌نویسی، اسکریپت به معنای نوشته‌هایی است که دستورات و توابعی را برای رایانه تعریف می‌کنند تا وظایف خاصی را انجام دهند. این دستورات به رایانه می‌گویند که چه کاری انجام دهند و چگونه انجام دهند. یک زبان برنامه‌نویسی به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا به منابع دیگر دسترسی پیدا کنند و از آنها استفاده کنند. همچنین، کاربران می‌توانند به صورت مستقیم با برنامه‌های اسکریپت شده تعامل کرده و دستورات را اجرا کنند، مانند ورود دستورات مستقیم یا کلیک بر روی دکمه‌ها.

کد اسکریپت چیست؟

کد اسکریپت در واقع دستورات و توابعی هستند که توسط برنامه‌نویس نوشته می‌شوند و برای تعامل با رایانه و اجرای وظایف مشخصی استفاده می‌شوند. این کد‌ها توسط رایانه تفسیر و اجرا می‌شوند و معمولاً به صورت متنی خوانا برای برنامه‌نویسان نوشته می‌شوند. یکی از ویژگی‌های اسکریپت‌ها این است که نیازی به مرحله کامپایل ندارند و می‌توانند به صورت مستقیم اجرا شوند. این موضوع باعث می‌شود که توسعه و تست برنامه‌ها به سرعت انجام شود.

کاربردهای اسکریپت نویسی

زبان‌های اسکریپت نویسی در محیط‌های مختلف و برای اهداف متنوعی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال:

  • در وب: زبان‌های اسکریپت نویسی مانند JavaScript برای توسعه وبسایت‌ها و ایجاد تعاملات پویا در صفحات وب استفاده می‌شوند.
  • اتوماسیون: با استفاده از زبان‌های اسکریپت نویسی می‌توان وظایف روزمره را به صورت خودکار انجام داد. مثلاً ایجاد نسخه‌های پشتیبان، ارسال ایمیل‌ها به صورت اتوماتیک، و ...
  • تحلیل داده: زبان‌های اسکریپت نویسی مانند Python برای تحلیل و پردازش داده‌های بزرگ استفاده می‌شوند.
  • توسعه نرم‌افزار: برخی از زبان‌های اسکریپت نویسی به عنوان زبان‌های اصلی برنامه نویسی برای توسعه نرم‌افزارها استفاده می‌شوند.

به طور کلی، اسکریپت‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که به برنامه‌نویسان امکان می‌دهند وظایف مختلف را با سرعت و کارآیی بالا انجام دهند. از آنجایی که نیازی به کامپایل ندارند، فرآیند توسعه و تست آنها به صورت سریعتری صورت می‌پذیرد و به تسریع توسعه نرم‌افزار و پروژه‌های مختلف کمک می‌کنند.

کاربردهای رایج‌تر زبان‌های اسکریپت نویسی را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد:

اتوماسیون وظایف به صورت محلی یا از راه دور: مانند هر نوع زبان برنامه نویسی دیگری، اسکریپت نویسی به شما کمک می‌کند تا کارهای تکراری را بر اساس الگوها به طور خودکار انجام دهید. می‌توانید از زبان‌هایی مانند پایتون برای بهینه‌سازی فرآیندهای طولانی در برنامه‌ها یا پلتفرم‌هایی که قبلاً استفاده می‌کردید، استفاده کنید.

اسکریپت کوتاه مناسب افراد مبتدی: استفاده از زبان‌های اسکریپت نویسی نیازی به تعهد زمانی مشابه زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا ندارد. در نتیجه این زبان‌ها برای مبتدیان مناسب خواهند بود. به خصوص هنگامی که با زبانی مانند Python سروکار دارید. زبان‌های اسکریپتی قادر هستند پلتفرم‌های همکاری مانند اینستاگرام، پینترست و حتی گوگل را تقویت کنند.

ایجاد و مدیریت محتوای پویا: زبان‌های اسکریپت به پویایی بیشتر وب نسبت به صفحات استاتیک سنتی، کمک می‌کنند. این مورد در نمایش داده‌های مختلف بسته به تصمیمات اتخاذ شده توسط بازدید کننده دارد و بنابراین تجربه کاربر را سفارشی می‌کند. نمونه‌ای از آن وردپرس است که از PHP تعبیه شده با کد HTML، برای ارائه محتوای میزبانی شده در پایگاه داده خود استفاده می‌کند.

برنامه‌نویسی Back-end برای سیستم‌های پیچیده: اکثر برنامه‌های کاربردی وب مانند یوتیوب، جی‌میل و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، بر روی یک سری از زبان‌های اسکریپت نویسی در قسمت back-end اجرا می‌شوند. در میان آن‌ها جاوا اسکریپت است که طبق W3Techs محبوب‌ترین زبان در بین وب سایت‌ها می‌باشد.

تفاوت زبان اسکریپت نویسی با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی: بسیاری از افراد ممکن است تفاوت زبان‌های اسکریپت را با زبان‌های برنامه‌نویسی ندانند و ممکن است آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کنند. این دو زبان کاملاً نسبت به یکدیگر متفاوت هستند. افرادی که وارد دنیای برنامه‌نویسی می‌شوند حتماً باید تفاوت این دو زبان را با یکدیگر بدانند. زبان برنامه‌نویسی و زبان‌های اسکریپت نویسی برای توسعه نرم‌افزار کاربرد دارند. زبان‌های اسکریپت نویسی را می‌توانید به عنوان زبان برنامه‌نویسی در نظر بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید. در حالی که عکس این موضوع صدق نمی‌کند. زبان های اسکریپت نویسی کامپایل نشده و مفسر ندارند.

زبان‌های اسکریپت نویسی معمولاً زبان‌های سطح بالا را شامل می‌شوند، در حالی که زبان‌های برنامه نویسی می‌توانند جزو زبان‌های سطح پایین نیز باشند. اجرای یک اسکریپت با سرعت انجام می‌شود و به زمان کمتری نیاز دارد، در حالی که در زبان‌های برنامه نویسی اجرای یک دستور با توجه به آنکه نیاز به کامپایل شدن دارد زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

از زبان‌های اسکریپت نویسی می‌توانید برای بهبود یک برنامه و کنترل آن استفاده کنید. در حالی که یک زبان برنامه‌نویسی برای ایجاد و توسعه نرم افزارها کاربرد دارد. زبان‌های اسکریپتی معمولاً برای نگهداری هزینه پایینی دارند، در حالی که زبان‌های برنامه نویسی هزینه‌های بالایی را برای نگهداری نیاز خواهند داشت.

انواع زبان‌های اسکریپتی: دو نوع اصلی زبان اسکریپت نویسی وجود دارد:

  • سمت سرور
  • سمت کلاینت

زبان اسکریپت سمت سرور: اصطلاح زبان اسکریپت نویسی سمت سرور به زبان‌هایی اطلاق می‌شود که از وب سرور استفاده می‌کنند. از آنجایی که این اسکریپت در back-end اجرا می‌شود، در نتیجه برای بازدید کننده قابل مشاهده نیست. زبان اسکریپت نویسی اغلب برای ایجاد وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های پویا، رسیدگی به سؤالات کاربر، تولید و ارائه داده‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شوند. یک مثال معروف از اسکریپت نویسی سمت سرور، استفاده از PHP در وردپرس است.

زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت: زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت بر خلاف موارد بالا، سمت سرویس گیرنده یا همان کلاینت قرار می‌گیرند. معمولاً در front-end اجرا می‌شود. در نتیجه باعث می‌شود برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده باشد و آن را در برابر سوء استفاده‌ و نفوذ ایمن کند. به این ترتیب، اغلب برای ایجاد رابط های کاربری و عملکردهای سبک از زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت استفاده می‌شود.

مثال‌هایی برای زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت: HTML، CSS، jQuery و JavaScript. این نوع زبان اسکیریپتی در مورد محل اجرای کد متفاوت هستند.

در این مقاله به سوال "اسکریپت چیست" پاسخ دادیم. استفاده از زبان‌های اسکریپت راهی عالی برای گسترش قابلیت‌های نرم‌افزار و صفحات وب شما است. اضافه کردن اسکریپت‌ها به وب‌سایت شما ممکن است بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. برای استفاده از این موارد می‌توانید از اسکریپت‌های آماده استفاده کنید و به منظور خرید اسکریپت می‌توانید به دسته‌بندی اسکریپت سایت ژاکت مراجعه کنید. یادگیری و استفاده از زبان اسکریپت بسیار ساده‌تر از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین است. این بدان معنی است که شما می‌توانید به سرعت اسکریپت‌های مورد نیاز خود را بدون نیاز به زمان و منابع زیادی پیاده سازی کنید. همه آن‌ها منبع باز هستند به این معنی که هر کسی می‌تواند در توسعه آن‌ها در مقیاس جهانی مشارکت داشته باشد.

mehr jan
mehr jan

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋