mdana1882

mdana1882

سیستم وی آر اف سرمایشی چیست؟

سیستم وی آر اف سرمایشی

از دستگاه های تهویه مطبوعی که در سالهای اخیر نامش بسیار شنیده شد و در انواع کاربری های مسکونی، تجاری، اداری و ... به کار برده شد، سیستم vrf بود. این سیستم به شکل سرمایشی و گرمایشی کار می کند و برای کارکرد به نیروی برق نیاز دارد. با توجه به اینکه هزینه برق مصرفی در کشور ما به نسبت گاز بالاتر است، شاهد استفاده از این دستگاه بیش تر به شکل سرمایشی بوده ایم. اما سیستم وی آر اف سرمایشی چیست و چگونه کار می کند؟ آیا قیمت، ساختار و دیگر بخش های این دستگاه، با انواع سرمایش و گرمایش آن متفاوت است؟ در این مطلب به بررسی سیستم وی آر اف سرمایشی پرداخته شده است.

 

بررسی انواع سیستم های وی آر اف

 

قابلیت سرمایش و گرمایش VRF به صورت همزمان از مهم ترین مزیت هایی است که این دستگاه را به نسل جدید سیستم های تهویه مطبوع تبدیل کرده است. از نظر نوع کارکرد، این دستگاه دارای سه مدل مختلف است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • وی آر اف سرمایشی: سیستم سرمایش وی آر اف تنها به منظور ایجاد سرما در واحدها استفاده می شود و به آن VRF سرد کننده هم گفته می شود. در هوای گرم می توان از این دستگاه به منظور سرمایش در کلیه واحد هایی که به یونیت داخلی مجهزند، استفاده کرد.
  • وی آر اف سرمایشی گرمایشی: این دسته از دستگاه ها، می توانند در کنار تولید سرما، گرما نیز تولید کرده و در فصول سرد سال هم قابل استفاده می باشند. نکته اینجاست که سرمایش و گرمایش همزمان وی آر اف در این مدل ها فراهم نیست و تنها می توان از یکی از این موارد استفاده کرد.
  • وی آر اف بازیافت گرما: این مدل را می توان نوع پیشرفته سیستم VRF دانست که امکان سرمایش و گرمایش همزمان را فراهم آورده است. به این معنا که در صورت نیاز به تولید سرما در یک واحد، سرمایش در آن یونیت اتفاق می افتد و در همان زمان، در صورت نیاز به گرمایش در واحد دیگر، این نیاز تامین خواهد شد.

نگاهی به ساختار vrf

سیستم VRF از دو بخش بیرونی و داخلی تشکیل می شود. بخش بیرونی این دستگاه شامل کمپرسور و کندانسور بوده و بخش داخلی آن اواپراتور و فن می باشد. لوله کشی های مسی، راه ارتباطی این دو بخش با یکدیگر می باشند و می توان با بهره گیری از آن، بدون نیاز به کانال کشی، سرمایش را به واحدها انتقال داد. یونیت های داخلی این سیستم بسیار متنوع بوده و در انواع مدل زمینی، دیواری، سقفی کاستی، سقفی توکار، کنسول، کانالی و ... موجود می باشد. هم چنین هر یونیت خارجی می تواند به تعداد زیادی یونیت های داخلی اتصال پیدا کرده و این سیستم را به یکی از انواع مرکزی تهویه مطبوع بدل ساخته است. باید اشاره کرد که سیستم وی آر اف به صورت انبساط مستقیم عمل کرده و مبرد سیالی است که وارد یونیت داخلی می شود. برخلاف سیستم چیلر که به واسطه جریان آب کار کرده و مبرد وظیفه خنک کردن آب را به عهده دارد.

سیستم وی آر اف سرمایشی چگونه کار می کند؟

 

این سیستم با بهره گیری از سیکل تبرید تراکمی کار کرده و در این مسیر از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فن، مبرد، لوله های مسی و ... بهره می گیرد. با به کار افتادن کمپرسور، مبرد شروع به فشرده شدن کرده و دما و فشار آن افزایش پیدا می کند. با حرکت مبرد به سمت کندانسور، خنک سازی آن آغاز شده و دمای مبرد کاهش پیدا می کند. اگر بخواهیم بارزترین ویژگی این سیستم را نام ببریم که طرز کار آن را نیز تا حدی مشخص می کند، باید به سیال مبرد اشاره کرد که به نوعی جایگزین حرکت آب شده است. این سیال به طور مستقیم وظیفه ایجاد گرما یا سرما را به عهده دارد. سیال نام برده در یونیت خارجی حضور دارد و به کمک یک موتور و کمپرسور، خود را به یونیت های داخلی رسانده و عملیات گرمایش و یا سرمایش را در این واحدها به انجام می رساند. به منظور خنک سازی محیط، سیال با دریافت مقدار معینی از انرژی، گرمای محیط را گرفته و آن را از طریق یونیت خارجی به بیرون هدایت می کند. در زمان تولید گرما، همین عمل تکرار می شود، با این تفاوت که سیال گرم شده و سپس خود را به یونیت داخلی رسانده و وظیفه گرمایش را به انجام می رساند. اگرچه این سیستم ها هم برای گرمایش و هم برای سرمایش به کار برده می شوند، اما تولید سرما توسط آنها بیش تر مورد استقبال قرار می گیرد و غالبا از آن ها به این منظور استفاده می شود.

 

مبرد در vrf  سرمایشی

سیستم سرمایشی وی آر اف، چرخه تبرید معمولی نظیر دیگر دستگاه ها را طی می کند. مبرد با ورود به کمپرسور، به شدت فشرده می شود و این فشرده سازی سبب افزایش دمای آن خواهد شد. مبرد که به شکل بخار به شدت داغی درآمده است، وارد مرحله بعد یعنی کندانسور می شود. در این بخش با به گردش درآمدن هوا، کویل هایی که مبرد از آن عبور می کند، کاهش دما پیدا کرده و خنک سازی آن آغاز می شود. این مرحله سبب می شود که مبرد دچار کاهش دما و فشار شود و تغییر حالت دهد. در این قسمت شاهد مبرد مایعی هستیم که هنوز فشار بالایی داشته ولی دمای آن متعادل شده است. در مرحله بعد این مایع وارد یونیت های داخلی می شود که هر یک مجهز به شیر انبساط برای کاهش فشار مبرد می باشند. با عبور از این بخش، مبرد دچار افت فشار شده و خنک می شود و می تواند هوای محیط را با توجه به نیاز کاربر، خنک کند.

منبع: https://www.toptahvieh.com/product-category/vrf/

mdana1882
mdana1882

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋