مقاله دونی

مقاله دونی

تامپون بینی چیست؟

جراحی بینی یا رینوپلاستی، یکی از جراحی های زیبایی رایج است که در سراسر ایران و جهان طرفداران بسیاری دارد. یکی از اقدامات بعد از عمل بینی استفاده از گچ بینی (اسپلینت بینی) و تامپون بینی (البته نه در همه بیماران) است. استفاده از تامپون در تکنیک های جراحی گذشته بسیار پرکاربرد بود، اما امروزه به لطف روش های جدید جراحی و مهارت جراحان استفاده از آن تنها در موارد خاص توصیه می شود. لازم به ذکر است که دکتر حسنانی نیز از تامپون بینی استفاده نمی کند. اکنون ما در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم که تامپون بینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ لذا به منظور آشنایی بیشتر با مزایا و معایب تامپون تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

تامپون بینی

تامپون بینی چیست؟

در گذشته از پانسمان های حجیم آغشته به پماد به نام تامپون بینی (عامیانه: فتیله یا فیتیله بینی، مش بینی، فیلتر بینی) برای ترمیم برش های داخلی بینی استفاده می شد. اما امروزه این پانسمان ها و گازاستریل های فشرده جای خود را به وسیله ای به نام تامپون داده اند. تامپون های آماده امروزی کارایی بیشتری داشته و با وجود فضایی در وسط تنفس را راحتتر می کند. همچنین، وجود نخی در انتهای آن، امکان برداشتن تامپون از بینی را آسان تر کرده است. اما بهتر است بدانید که استفاده از این وسیله همانند گذشته کارایی نداشته و اغلب جراحان از جمله دکتر حمیدرضا حسنانی، جراحی بینی بدون تامپون را انجام می دهند.

انواع تامپون بینی

تامپون های بینی که بعد از جراحی بینی استفاده می شود ممکن است بسته به نیاز متفاوت باشد. آن ها را می توان با توجه به مواد و نیاز ترجیح داد. تامپون ها معمولا از دو جنس اسفنجی و سیلیکونی هستند که هریک باتوجه به شرایط بیمار به کار گرفته می شود. امروزه استفاده از تامپون بینی سیلیکونی یکی از محبوب ترین انواع تامپون ها محسوب می شود.

این نوع تامپون بینی که به نام تامپون سوراخ دار نیز شناخته می شود از مواد سیلیکونی ساخته شده است که به تنفس بیمار کمک می کند و حرکات ساختارهای آناتومیک را تحت کنترل نگه می دارد. نوع سیلیکونی معمولاً به مدت 3 روز در بینی نگهداری می شوند.

شایان ذکر است که دکتر حمیدرضا حسنانی، از تامپون ابداعی که به اصطلاح مینی تامپون گفته می شود، در موارد مورد نیاز استفاده می کنند. این مینی تامپون ها آزاردهنده نبوده و مشکلی برای تنفس بیمار ایجاد نمی کنند. این مینی تامپون ها معمولا ظرف 24 ساعت برداشته می شوند و برداشتن آن ها مانند تامپون های قدیمی دردناک نیست.

مینی تامپون چیست

کاربرد تامپون بینی

اصلی ترین کاربرد تامپون ها بعد از جراحی رینوپلاستی جلوگیری از خونریزی است. در گذشته از تامپون ها جهت حمایت از تیغه بینی، کنترل خونریزی و جذب ترشحات بینی بعد از جراحی بینی استفاده می شد. اما امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی و روش های نوین جراحی از تامپون ها تنها در مواردی خاص و خونریزی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که امروزه برای جلوگیری از خروج ترشحات از طریق برش های داخلی بینی در چند ساعت اول پس از عمل، یک پانسمان کوچک به نام مینى تامپون در ورودى سوراخ هاى بینی گذاشته شده و حداکثر ظرف 24 ساعت از بینی شما خارج می شود.

تفاوت تامپون بینی با اسپلینت بینی

برخی از افراد به تصور اشتباه، اسپلینت بینی همان تامپون می دانند، اما این دو وسیله بسیار متفاوت بوده و کارایی یکسانی ندارند. به طورکلی، از اسپلینت یا گچ بینی بعد از عمل بینی برای ثابت نگه داشتن ساختار داخلی و خارجی بینی استفاده می شود. گچ بینی اغلب با دو هدف تثبیت بافت بینی ای که به تازگی عمل شده و محافظت از بینی در دوران نقاهت است. در حالی که تامپون برای جلوگیری یا درمان خونریزی بینی بعد از عمل است.

همانطور که اشاره شد، امروزه از تامپون بینی در موارد خاص و افرادی که احتمال خونریزی دارند، استفاده می شود و استفاده از آن برای همه بیماران رایج نیست. در حالی که اسپلینت بینی، به ویژه اسپلینت های خارجی، یکی از ملزومات بعد از جراحی بینی به شمار می روند.

چرا در جراحی نوین از تامپون استفاده نمی شود؟

همان طور که اشاره شد، در گذشته و تکنیک های قدیمی جراحی، از تامپون برای صاف نگه داشتن تیغه میانی بینی علاوه بر جلوگیری از خونریزی بعد از عمل بینی استفاده می شد. این وسیله با ایجاد فشار بر روی رگ های خونی از خونریزی جلوگیری کرده و تحت فشار تیغه بینی را صاف نگه می داشتند. اما امروزه در روش های نوین، بهترین جراح بینی برای تمام بیماران از تامپون استفاده نمی شود، چرا که تیغه بینی به شکلی صاف می شود که دیگر نیازی به آن ها ندارد.

علاوه بر این، در روش های نوین جراحی جهت کنترل خونریزی بعد از جراحی بینی از بخیه های جذبی ظریف داخل بینی استفاده می شود. به طورکلی، در حال حاضر، جراحان از جمله دکتر حسنانی از مینی تامپون ها در موارد خاص که احتمال خونریزی وجود داشته و یا عمل هایی مانند عمل انحراف بینی از تامپون استفاده می کنند. در سایر جراحی ها برای کنترل ترشحات و خونابه ها بعد از عمل تنها از یک مینی تامپون در ورودی سوراخ های بینی استفاده می شود که کمتر از 24 ساعت برداشته می شود.

آیا تامپون بینی دردناک است؟

به طورکلی، افرادی که تجربه تامپون بعد از عمل بینی را دارند، احساس پر بودن بینی را آزاردهنده توصیف می کنند. در گذشته بزرگ بودن بیش از حد آن ها علاوه بر احساس آزراردهنده پر بودن بینی، تنفس را نیز دشوار می کرد. خوشبختانه تامپون های امروزی ابعاد کوچکتری داشته و به واسطه تعبیه راه هوایی باریک، تنفس را راحتتر می کند.

کشیدن تامپون بینی درد دارد؟

در گذشته کشیدن تامپون ها به دلیل بزرگی آن ها درد زیادی را ایجاد می کرند، اما امروزه برداشتن تامپون ها به واسطه تعبیه نخی در انتهای آن و همچنین اندازه متناسب آن، درد شدیدی را به وجود نمی آورد. امروزه اغلب پزشکان برای بیماران که آستانه درد پایین دارند، به منظور کشیدن تامپون از اسپری های بی حس کننده بینی یا مسکن استفاده می کنند.

مراقبت های بعد از برداشتن تامپون بینی

اگرچه استفاده از تامپون رایج نیست، اما برای افراد کمی که نیاز به آن دارند، آگاهی از مراقبت های بعد از برداشتن تامپون می تواند مفید باشد. بلافاصله پس از برداشتن تامپون ممکن است مقداری آبریزش بینی همراه با خونابه داشته باشید که طبیعی است. از مهمترین نکاتی که بعد از برداشت تامپون باید رعایت شود، عبارتند از:

  • از باد کردن بینی خود اجتناب کنید، زیرا دمیدن بینی باعث افزایش خونریزی می شود.
  • برای کاهش التهاب و جلوگیری از خونریزی حدود 10 دقیقه از کمپرس سرد روی بینی خود استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از گرفتگی بینی از قطره های بینی تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • تا 48 ساعت خم نشوید، چیزهای سنگین بلند نکنید یا فعالیت های دیگری که به بینی شما فشار وارد می کند، انجام ندهید.

عوارض برداشتن تامپون بینی

اگرچه برداشتن تامپون های امروزی عوارض جدی نسبت به گذشته ندارند، اما عدم مهارت پزشک می تواند باعث خونریزی شود. همچنین، دستکاری کردن و کشیدن تامپون توسط بیمار یا شخص غیر پزشک نیز می تواند خونریزی های شدید را ایجاد کند. علاوه بر این، در برخی موارد نادر احتمال عفونت بعد از عمل بینی وجود دارد. شایان ذکر است که اگر کشیدن تامپون توسط جراح و متخصص انجام شود، مشکل و عوارض خطرناکی ایجاد نخواهد کرد.

کلام آخر

خوشبختانه امروزه با وجود تکنیک های نوین جراحی بینی و مهارت بالای جراح ها، استفاده از تامپون کاهش یافته است. اما در برخی موارد خاص که احتمال خونریزی وجود داشته و یا بینی دچار خونریزی شدید بینی شده است، استفاده می شود. دکتر حمیدرضا حسنانی از جکله جراحانی هستند که از تامپون بینی استفاده نمی کنند و معمولا از مینی تامپون هایی برای جذب خون یا مایعاتی که ممکن است از بینی خارج شود، استفاده می نمایند. توجه داشته باشید که استفاده از تامپون سلیقه ای نیست و به تشخیص پزشک بستگی دارد، بنابراین در صورت صلاحدید پزشک گذاشتن آن ضرورت دارد.

مقاله دونی
مقاله دونی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋