مقاله دونی

مقاله دونی

علت پس زدن ایمپلنت

یمپلنت دندان یکی از بهترین روش های پر کردن دندان های از دست رفته است. علت پس زدن ایمپلنت فقط به دلیل انتخاب دندانپزشک بدون مهارت کافی نیست. کاشت ایمپلنت دندان هم مانند سایر روش های درمانی احتمال شکست دارد. مراقبت های قبل و بعد از کاشت ایمپلنت می تواند از پس زدگی ایمپلنت جلوگیری کند. فقط حدود ۲ درصد از افرادی که  کاشت ایمپلنت را انجام داده اند، با مشکل پس زدگی ایمپلنت مواجه می شوند.

ساختار ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از سه قسمت اصلی با نام های فیکسچر یا پایه ایمپلنت، اباتمنت یا پیچ رابط و تاج دندان تشکیل می شود. فیکسچر در داخل استخوان فک جای گرفته و با استخوان فک جوش می خورد. اباتمنت مثل یک پیچ باعث اتصال تاج دندان مصنوعی به پایه ایمپلنت می شود. تاج دندان مصنوعی هم از جنس سرامیک و همرنگ دندان های طبیعی است که در داخل لابراتوار ساخته می شود. بعد از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، تاج دندان بر روی پایه ایمپلنت نصب می شود. 

شناخت علت پس زدن ایمپلنت دندان

دندانپزشک زیبایی با شناخت علت پس زدن ایمپلنت سعی می کند تا مشکل را درمان کند. پس زدن ایمپلنت در مدت زمان کوتاه، نشانه ای از ایمپلنت ناموفق است که قبل از اتمام دوره بهبودی با شکست مواجه شده است. شکست زودهنگام به این دلیل رخ می دهد که بدن واکنش حساسیتی نسبت به وجود جسم خارجی ایجاد کرده است.

علت پس زدن ایمپلنت بعد از گذشت مدت زمان طولانی و تکمیل فرایند بهبودی، مربوط به عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و یا وارد کردن فشار زیاد به پایه ایمپلنت می باشد. در برخی مواقع هم کشیدن سیگار می تواند باعث ایمپلنت ناموفق شود.

علت پس زدن ایمپلنت ممکن است خیلی ساده و یا خیلی پیچیده باشد که فقط دندانپزشک با تجربه، توانایی شناخت آن را دارد. در برخی مواقع علت شکست ایمپلنت به دلیل شل شدن اباتمنت است که با تعویض آن مشکل برطرف می شود. اما در برخی موارد پس زدن ایمپلنت به دلایل پیچیده تری مانند کم بودن تراکم استخوانی اطراف ایمپلنت می باشد. در این مواقع دندانپزشک از روش پیوند استخوان برای موفقیت ایمپلنت استفاده می کند.

واکنش حساسیتی بدن به ایمپلنت

علت پس زدن ایمپلنت می تواند بروز واکنش های آلرژیک بدن به پایه ایمپلنت باشد. پایه ایمپلنت از آلیاژ تیتانیوم بوده و ممکن است بعد از کاشت ایمپلنت در استخوان فک، باعث ایجاد علائمی مانند التهاب، تورم، از بین رفت حس چشایی، احساس خارش در زبان و لثه شود. اگر دلیل پس زدن ایمپلنت واکنش حساسیتی باشد، دندانپزشک بلافاصله پایه ایمپلنت را از دهان خارج کرده و از روش های دیگر استفاده می کند.

رشد ناکافی استخوان اطراف ایمپلنت

یکی از مهمترین علل شکست ایمپلنت رشد ناکافی استخوان اطراف ایمپلنت می باشد. در ابتدا ممکن است ایمپلنت تحرک کوچکی داشته باشد که فقط دندانپزشک متوجه این مشکل می شود اما به مرور زمان میزان تحرک ایمپلنت افزایش یافته و در زمان جویدن غذا و یا صحبت کردن احساس می شود.  متخصص رادیولوژی می تواند تحلیل استخوان اطراف پایه ایمپلنت را مشخص کند و متخصص دندانپزشکی اقدامات لازم جهت درآوردن ایمپلنت و عمل پیوند استخوان جهت جایگزین کردن ایمپلنت را انجام دهد.

ایجاد عفونت بعد از کاشت ایمپلنت

علت پس زدن ایمپلنت ممکن است به دلیل وجود تورم، درد و عفونت ایمپلنت باشد که باید به موقع درمان شود. عفونت ممکن است در زمان جراحی گسترش یابد. ریسک فاکتورهای مهم ایجاد کننده عفونت ایمپلنت عبارتند از کشیدن سیگار، ابتلا به بیماری های خود ایمنی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.  برای جلوگیری از پیشرفت عفونت، باید معاینات منظم توسط دندانپزشک انجام شود.  برای بهبودی کامل کاشت ایمپلنت به مدت ۳ الی ۶ ماه زمان لازم است.

وجود بیماری های لثه، علت پس زدن ایمپلنت

شایعترین علت پس زدن ایمپلنت، ابتلا به بیماری های لثه می باشد. وجود عفونت شدید باکتریایی در اطراف ایمپلنت موجب شکست کاشت ایمپلنت می شود.

دندانپزشک با عکس اشعه ایکس می تواند علت ایجاد عفونت را شناسایی کند. در برخی موارد دلیل عفونت، تحلیل لثه است که ممکن است تا استخوان فک هم گسترش یابد. در این موارد دندانپزشک از روش پیوند لثه استفاده می کند و نیازی به خارج کردن پایه ایمپلنت نیست.

جابجایی میکرو در پایه ایمپلنت

جابجایی میکرو در پایه ایمپلنت ممکن است علت پس زدن ایمپلنت باشد. این مشکل معمولا بعد از کاشت ایمپلنت فوری ایجاد می شود.  معمولا دندانپزشک بعد از جوش خوردن کامل پایه ایمپلنت به استخوان فک، تاج ایمپلنت را بر روی آن سوار می کند. اما در روش ایمپلنت فوری گذاشتن تاج دندان مصنوعی بعد از کاشت پایه ایمپلنت انجام شده و احتمال جابجایی میکرو در پایه ایمپلنت وجود دارد. به همین دلیل فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد شده و ایمپلنت با شکست مواجه می شود.  

شیمی درمانی علت پس زدن ایمپلنت

احتمال شکست کاشت ایمپلنت در کسانی که مبتلا به سرطان هستند و تحت درمان شیمی درمانی می باشند، افزایش می یابد. 

شکسته شدن تاج ایمپلنت

در برخی موارد تاج ایمپلنت شل می شود. علت آن شکسته شدن یا ترک برداشتن تاج دندان است. در این مواقع دندانپزشک فقط تاج دندان را تعویض می کند و پایه ایمپلنت را دست نمی زند.

مصرف داروهای خاص علت پس زدن ایمپلنت

علت پس زدن ایمپلنت می تواند ابتلا به بیماری های زمینه ای باشد. قبل از کاشت ایمپلنت دندان  باید دندانپزشک را از وضعیت سلامتی خود مطلع کنید. اگر فردی مبتلا به بیماری زمینه ای می باشد و یا از داروهای خاصی استفاده می کند، حتما به اطلاع دندانپزشک برساند.

درمان ایمپلنت شکست خورده

با شناسایی علت پس زدن ایمپلنت می توان ایمپلنت شکست خورده را درمان کرد. دندانپزشک متخصص با استفاده از داروی بی حسی، می تواند ایمپلنت پس زده را خارج کند. بعد از خارج کردن ایمپلنت اطراف آن تمیز شده و در صورت تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت، پیوند استخوان انجام می شود. برای بهبودی پیوند استخوان و جایگزین کردن ایمپلنت چندین ماه زمان لازم است.

اگر علت پس زدن ایمپلنت ایجاد واکنش آلرژیک باشد، دیگر نمی توان از پایه ایمپلنت استفاده کرد. برای جبران این مشکل می توان از بریج دندان، دندان مصنوعی متحرک و یا پایه ایمپلنت سرامیکی استفاده کرد.

جمع بندی

بهداشت نامناسب دهان و دندان هم می تواند علت پس زدن ایمپلنت باشد. برای جلوگیری از بروز مشکلات ایمپلنت، باید مراقبت های قبل و بعد کاشت ایمپلنت با دقت بیشتری انجام شود. در هر روز سه بار مسواک بزنید و حداقل دو بار از نخ دندان استفاده کنید. برای رعایت بهداشت باید حتما در هر روز سه بار از دهانشویه آنتی باکتریال مصرف کنید.  

مقاله دونی
مقاله دونی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋